معاون پژوهش ، برنامه ریزی ونیروی انسانی آموزش وپرورش فارس:

جشنواره فیلم رشد یک رخداد بزرگ هنری و تربیتی است

۱۳۹۵/۰۸/۱۵ - ۱۴:۳۰:۵۴
کد خبر: ۴۷۸۷۷۷
جشنواره فیلم رشد یک رخداد بزرگ هنری و تربیتی است
معاون پژوهش ، برنامه ریزی ونیروی انسانی آموزش وپرورش فارس گفت:جشنواره فیلم رشد یک رخداد بزرگ هنری و تربیتی و سنتی حسنه است که با قدمت نزدیک به 50 سال در کشور برگزار شده است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، عبدالرسول احمدی در آیین افتتاحیه جشنواره فیلم رشد در سالن اجتماعات مجتع آموزشی علوم پزشکی شیرازگفت: این جشنواره از سال 1342 شروع شده و امروز چهل و ششمین دوره آن با همت دست اندارکاران حوزه تعلیم و تربیت برگزار می گردد.
وی گفت: در مجموعه شرایط ، ظرفیتها و استعدادهای انسانها 75 درصد از یادگیری از طریق حس بینایی انجام می پذیرد که متاسفانه درآموزش و پرورش کمتر از این توانایی بهره جسته ایم و بیشتر بر 13 درصد حس  شنوایی تاکید شده  و از سایر ظرفیتهای افراد استفاده بهینه ای صورت نگرفته است و این ضعف بزرگی است که باید برطرف شود.
معاون پژوهش ، برنامه ریزی ونیروی انسانی آموزش وپرورش فارس با بیان اینکه ما نتوانسته ایم از رسانه های آموزشی آنچنانکه باید و شاید استفاده ببریم گفت: هنر و زیبایی و خلاقیت قرآن با این همه مفاهیم و زیبایی های ژرفی که در آن نهفته است زمانی جلوه های خود را بروز می دهد و آشکار می گردد که از گلو و هلقوم ملکوتی عبد الباسط خارج شود و یا شعائر زیبای اذان  وقتی که مؤذن زاده اردبیلی آن را قرائت می کند؛ «یادگاری است و که در آن گنبد دوار بماند».
احمدی افزود: ادبیات فارسی نیزبا همه غنا و زیبایی و ابهتی که دارد وقتی زیباتر شده و نمود پیدا می کند که در قالب غزل توسط حافظ یا مثنوی توسط مولانا یا قصیده توسط پروین اعتصامی بیان شود و همه اینها اعجاز هنر هستند.
معاون مدیر کل آموزش و پرورش فارس یاد آور شد: اگر می خواهیم اثری ماندگار و تاثیر گذار باشد و اگر بخواهیم به صورت جزئی و مفهومی و احساسی به آن بپردازیم باید این اثر در قالب هنر بیاید.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ از دو لایه یا هسته تشکیل می شود گفت: علمای اهل فن اعتقاد دارند در بحث فرهنگ و فرهنگ پذیری، فرهنگ از دو لایه تشکیل شده لایه درونی و لایه یا بیرونی که هسته یا لایه درونی متشکل از باورها، ارزشها و هنجارهاست و هسته یا لایه بیرونی که بر می گردد به اداب، رسوم و شعائر؛ به فناوری و مهارتهای مختلفی که در زندگی و محیط فیزیکی وجود دارد بر می گردد.
معاون پژوهش ، برنامه ریزی ونیروی انسانی آموزش وپرورش فارس بیان داشت: هنر به جامعه پذیر کردن و به نمادسازی و درونی کردن ارزشها کمک می کند و متقابلا به اندیشه ورزی و ارزش گذاری در اثر گفتگو کمک می کند تا در جامعه تعادل و تقاطی بین فرهنگ ها و تمدن های مختلف ایجاد شود و اینها رنگ نبازند، لذا در هر صورت بنا به دلایل متعدد و برای اینکه بتوانیم اثری را ماندگار کنیم و در بحث یاددهی و یادگیری کاری عمیق و اساسی انجام دهیم باید به هنر و فیلم بپردازیم .
احمدی افزود: در سند تحول بنیادین به خوبی به این بحث پرداخته شده و راهکارهای متعدد در آن دیده شده که نه فقط استفاده از رسانه های آموزشی که یکی از مؤثرترین آنها فیلم است؛ بلکه بتوانیم از سایر راهکارها و رسانه ها نیزاستفاده کنیم .
احمدی یادآور شد: در بحث فرایند آموزش امروزه به ویژه با این پویانمایی های هنری که در سینما و فیلم ها رخ داده مرز بین فیلم های زنده و سایر فیلم ها از میان برداشته شده است.
وی با اشاره به برخی از آثار سینمایی و فیلم های تولید شده گفت: ببینید چه دنیا و عظمتی در این آثار نهفته است و این هنر فیلم است که می تواند قوه تخیل و حافظه فضایی فرد را شکوفا کند یعنی هرچه در ایده است و هر ذهنیتی را  به نماد و بروز و ظهور برساند این کار اعجازی است که هنر می تواند انجام دهد لذا جشنواره فیلم رشد بهانه ای است برای پرداختن به این مهم
معاون پژوهش و برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه جشنواره فیلم رشد در حد یک مناسک باقی مانده ، جشنواره ای برگزار و چندین فیلم به نمایش در می آید  در صورتی که این نیست؛ گفت: استفاده از فیلم باید وارد قضیه بشود و در کنار رسانه معلم رسانه فیلم و سایر وسایل آموزشی و کمک آموزشی نیز مورد استفاده قرار گیرند تا تلفیقی از اینها تشکیل و مولتی مدیا در صنعت، فیلم و آموزش و پرورش شکل بگیرد تا انشاءالله  بتوانیم آن رسالت بزرگی که جامعه آموزشی و فرهنگی بر عهده همه ما گذاشته انجام دهیم .
احمدی یادآور شد: ما نیاز داریم به آموزشهای مستمر و استفاده از خلاقیت های هنری، هنرمندان و توانایی های خاص آنها در جامعه تعلیم و تربیت و انشاء الله این عزیزان کمک بدهند به آموزش و پرورش در جهت پویایی و استمرار بحث آموزش و استفاده از فیلم در فضا و محتواهای آموزشی تا بتوانیم آنچنان که باید و شاید رسالتمان را انجام دهیم
وی در پایان : اظهار امیدواری نمود دانش آموزان بتوانند هرچه بیشتر از این جشنواره به نحو احسن بهره برداری نمایند و زمینه نمایش این آثار در تمام مناطق فراهم شود  
خاطر نشان می شودآثار این جشنواره از ۱۴ تا ۲۱ آبان ماه  در ۵۳ منطقه ، شهرستان و ناحیه آموزش و پرورش و ۶ مرکز پردیس دانشگاه فرهنگیان فارس به نمایش گذاشته خواهد شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز