فصل ششم کاوش در محوطه تل آجری تخت جمشید

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۱۰:۲۱:۴۸
کد خبر: ۴۷۹۵۰۴
فصل ششم کاوش در محوطه تل آجری تخت جمشید
رییس هیات ایرانی کاوش های باستان شناسی در محوطه تل آجری با اشاره به این که ششمین فصل کاوش در این محوطه در حال انجام است گفت: در این فصل 9 گمانه یا ترانشه در محوطه باز شد و کاوش های دقیق تری نست به فصول مختلف به انجام رسیده است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر عسکری چاوردی با بیان اینکه هم اینک دو گروه باستان شناسی ایرانی و ایتالیایی در تل آجری مشغول به حفاری هستند که از کشفیات این دوره می توان به کشف تکه سفال های متعدد، آجرهای لعاب دار و 3 کتیبه با حروف ایلامی و اشیای فلزی برنزی شامل نوک پیکان، نیمه رینگ شکسته و استخوان اشاره کرد.
وی با بیان این که کشفیات اخیر مورد مطالعات گسترده باستان شناسی و مرمت قرار گرفته اند افزود: در ترانشه ضلع شمال شرقی محوطه نیز بقایایی از دیواری پیدا شده است که طبق شواهد موجود به دیوال اصلی دروازه یا درگاه متصل بوده است.
رییس هیات ایرانی کاوش باستان شناسی تل آجری اضافه کرد: کتیبه های مکشوفه آجرهای لعابداری بودند که قسمتی از حروف یک کلمه هستند و شامل کلمات «اش»، ‌«مش» به زبان ایلامی و «هر» می باشند.
عسکری ادامه داد: در کاوش های فصول گذشته دو کتیبه به زبان ایلامی پیدا شد که کلمات شاه و دروازه در آن نمایان بود اما کتیبه های کشف شده کنونی جزیی از حروف یک کلمه می باشند که معنای جمع بستن را دارند.
وی در ادامه از مستقف شدن تل آجری خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به زودی این محوطه تاریخی مسقف خواهد شد.
 رییس هیات ایرانی کاوش باستان شناسی تل آجری همچنین بیان کرد: ششمین فصل کاوش تل آجری از دوم مهر ماه امسال آغاز شده است و امروز به پایان می رسد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز