معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس:

ضیافت سومین حرم از شاعران رضوی

۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۰۹:۵۶:۱۶
کد خبر: ۴۸۰۳۹۲
ضیافت سومین حرم از شاعران رضوی
معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: جشنواره «شعر رضوی اقوام ایرانی» در جریان پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به میزبانی استان فارس برگزار می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، مهدی امیدبخش با بیان اینکه جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی مانند نخستین دوره به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می شود، تاریخ برگزاری این رویداد فرهنگی و آیینی را  مرداد سال آینده علام کرد.
وی با توجه به این موضوع که به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (س) و بزرگداشت حضرت احمدبن موسی، شاهچراغ(علیه السلام) و همزمان با دهه کرامت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس این جشنواره را برگزار می کند، اهداف آنرا برشمرد و افزود: اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیتهای فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت(علیهم السلام) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده تر این عرصه معنوی از برنامه های جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی است.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نحوه برگزاری دومین جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی را اعلام کرد و گفت:  قالب های شعری شامل لری، بلوچی و ابهری، گیلکی، تالشی و تالی، مازندرانی، استرآبادی و طبری، کردی و گویش های وابسته به آن از قبیل اورامانی، کرمانجی، گورانی و زازا            در این جشنواره امکان طرح دارند.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد اسلامی استان گویش های فارس جشنواره یادشده را شامل لارستانی و گویش های وابسته (گراشی، اوزی، فیشوری، اشکنانی، اسیری، فداغی، اهلی، خنجی، بستکی و بندری)، کوهمره ای و گویش های وابسته (دوسیرانی، کنده ای، سمغانی، نودانی، پاپونی، شورابی، بایگانی و ...)،، گویش های منفرد فارس (سیوندی، عبدویی، کلانی، دوانی، کرشی، کرونی و ...)، گویش های مرکزی (نطنزی، میمندی، جوشقانی، قهرودی، زفره ای، سده ای، خرزوقی، کهکی، آمره ای، انارکی و ...)، گویش های سمنانی(سرخه ای، لاسگردی، شهمیرزادی، سنگسری، خوری)، خوزی(شوشتری، دزفولی، بهبهانی و ...) و آذربایجانی(کرینگانی) عنوان کرد.
مسئول دبیرخانه نمایندگی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و مدیر اجرایی جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی با این توضیح که هر شاعر می تواند در هر بخش یا گویش خاص ، حداکثر ٣ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید، اضافه کرد: مناسب است شعرها در قالب فایل word و با فونت nazanin و سایز ١٤ ارسال شود،  به دلیل داوری های تخصصی و جداگانه شرکت کنندگان باید زبان و گویش شعر را در ذیل عنوان اثر مشخص نمایند.
امیدبخش با توجه به اینکه محدودیت سنی برای شرکت کنندگان وجود ندارد، ادامه داد: درصورت صلاحدید دبیر جشنواره، آثار در ویژه نامه ی جشنواره چاپ خواهد شد.
وی اضافه کرد: تمامی اطلاع رسانی ها و فرایند ثبت نام و ارسال آثار از طریق بخش جشنواره و تارنمای «شمس توس» به نشانیfars.shamstoos.ir و portal.shamstoos.ir انجام می شود.
معاون فرهنگی ارشاد فارس پیرامون جوایز دومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی که به میزبانی شیراز برگزار می شود، عنوان کرد: به برگزیدگان نهایی به ترتیب نفر اول در هر گویش زبانی ١٠ میلیون ریال، نفر دوم در هر گویش زبانی ٨میلیون ریال و نفر سوم در هر گویش زبانی ٥ میلیون ریال اهدا می شود.
امید بخش با تاکید بر اینکه به تشخیص هیأت داوران ، در صورت انتخاب یک اثر فاخر با تاثیرگذاری ویژه، تا سقف سی میلیون ریال به صاحب اثر برتر جایزه داده می شود، تصریح کرد: در صورتی که فاصله رقابت از نظر امتیاز داوری رقابت بین نفرات اول، دوم و کم باشد به دبیر جشنواره برای اعمال تغییر در جایزه نفر دوم براساس شرایط خاص اثر ارائه شده اختیار داده شده است.
وی پیرامون بخش ویژه  جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی هم عنوان کرد: در بخش ویژه به تولید آثاری پرداخته می شود که محتوا و مضمون آثار حول محور کرامت انسانی با الهام از آموزه های رضوی، اهل بیت علیهم السلام و قرآن کریم باشد، به عنوان مثال: در سوره اسراء آیه ۷۰ خداوند می فرماید: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفضیلا»(ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم و بر دریا و خشکى سوار کردیم و از چیزهاى خوش و پاکیزه روزى دادیم و بر بسیارى از مخلوقات خویش برتریشان دادیم).
مسئول دبیرخانه نمایندگی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و مدیر اجرایی جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی با یادآوری اینکه برای تولید اثر در زمینه کرامت انسانی ضرورت دارد صاحب اثر مستند حدیثی یا روایی یا قرآنی آموزه مورد نظر را ذکر نماید، ادامه داد: جایزه بخش ویژه کرامت انسانی به یک نفر شامل لوح سپاس ، تندیس جشنواره و جایزه نقدی که متناسب با کیفیت اثر تولید شده از سوی اتاق فکر برنامه ی موضوعی تعیین و پرداخت خواهد شد .
معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نکاتی را هم گوشزد کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه شعر شاعران ترک زبان و عرب زبان و همچنین شعر فارسی در جشنواره های موضوعی دیگر و مرتبط با امام رضا(علیه السلام) فرصت شرکت دارند، این دبیرخانه از پذیرش آثار در سه حوزه زبانی یاد شده معذور است.
افشانی از انتشار آثار برگزیده جشنواره در قالب کتاب چاپی خبر داد و  آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی را ٢٠ تیرماه ١٣٩٦ عنوان کرد.
معاون مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس زمان برگزاری مراسم اختتامیه  جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی را  مردادماه ٩٦ اعلام کرد که در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می شود.
نظر شما