معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس:

کانون های فرهنگی ،تربیتی باید منطق، تعقل و مهارتهای زندگی را در دانش آموزان پرورش دهند

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۱۱:۱۵:۴۱
کد خبر: ۴۸۵۲۹۴
کانون های فرهنگی ،تربیتی باید منطق، تعقل و مهارتهای زندگی را در دانش آموزان پرورش دهند
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس گفت: مجموعه های فرهنگی و هنری و کانونها ظرفیت های بسیار مناسبی هستند که می توانیم با بهره گیری از این توانمندی ها و ظرفیتها به درستی مفاهیم و ارزشهای فرهنگی و هنری را به دانش آموزان منتقل نماییم .
به گزارش خبرگزاری برنا ار فارس، محمد نظری در آیین افتتاحیه دوره آموزشی مدیران کانونهای فرهنگی و تربیتی و کارشناس مسئولان و کارشناسان فرهنگی و هنری ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستانهای استان فارس با اشاره به ایام اربعین حسینی و فرا رسیدن هفته بسیج گفت: این دو مناسبت از جمله موضوعاتی هستند که کاملا به هم پیوند خورده و در هم تنیده شده هستند چراکه بسیج به نوعی از دل اربعین و حماسه عاشورا سر در آورده است و غدیر، عاشورا و انتظار  سه عنصر بنیادی واژه های اصلی شناسنامه ما شیعیان را تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه عاشورا آنچنان فراگیر است وما را گردهم جمع کرده که یک حرکت بزرگ و رویداد تاریخی را در چند روز اخیر در مسیر نجف  تا کربلا شاهد هستیم، گفت:بسیج شجره طیبه ای است که امام عزیز در سال 58 آن را بنا نهادند و اصل و جوهره آن بر مردمی بودنش استوار است لذا باید بگذاریم ماهیت واقعی بسیج همچنان ماندگار و جاودانه بماند و تلاش کنیم تا سالیان سال قداست آن حفظ شده و شاهد این باشیم که جوهره اصلی مدنظر امام (ره) به منصه ظهور و بروز برسد.
نظری با اشاره به حضور کارشناس مسئولان کانونها و اردوها و مدیران کانونهای فرهنگی و تربیتی در این کارگاه آموزشی گفت: مجموعه های فرهنگی و هنری و کانونها ظرفیت های بسیار مناسبی هستند که می توانیم با بهره گیری از این توانمندی ها  و ظرفیتها به درستی مفاهیم و ارزشهای فرهنگی و هنری را به دانش آموزان منتقل نماییم .
وی افزود: باید مقداری به خودمان بیاییم و با بازنگری و آسیب شناسی در فعالیتهای فرهنگی و هنری که تا کنون داشته ایم نقاط ضعف و نقاط قوت این فعالیتها را شناسایی و آسیب شناسی کنیم و ببینیم که چه شده است که در برخی از این فعالیتها و اهدافمان نتوانسته ایم به نتیجه مطلوب دست یابیم .
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه قریب به 60 نهاد و دستگاه های دولتی و غیر دولتی دارای بودجه های فرهنگی هستند گفت : باید در یک نقد واقعبینانه و عادلانه به بررسی عملکردمان در حوزه فرهنگی و هنری بپردازیم و ببینیم که چرا با وجود این همه امکانات و ظرفیتها هنوز هم در برخی از موارد دچار آسیبهای فرهنگی هستیم و نسبت به مقابله با این آسیبها برنامه ریزی ها و پیشبینی های لازم و مناسب را انجام دهیم.
وی با اشاره به وجود ابزارها و ظرفیتهای زیاد تاثیر گذار در حوزه فرهنگی جامعه از جمله  رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر نقش این عوامل بر جهت دهی به فرهنگ دانش آموزان تاکید نموده و گفت: اگر بتوانیم به خوبی از ظرفیتهایی همچون صدا و سیما و شبکه های اجتماعی مجازی که بیشترین اقبال را در بین کاربران ایرانی دارد استفاده کنیم و خط دهی کنیم به فرزندانمان به راحتی می توانیم از بروز بسیاری از آسیبهای اجتماعی و فرهنگی جلوگیری نماییم .
نظری خطاب به کارشناسان و مسئولین کانونهای فرهنگی و تربیتی گفت: دانش آموزانی که در اختیار ما هستند بچه هایی از سن پیش دبستانی تا نوجوانانی در سن پیش دانشگاهی هستند که بایستی برای هر گروه به تناسب ویژگی هایی که دارند و با توجه به وضعیت اقلیمی و منطقه ای شان و آسیبهایی که ممکن است آنان را تهدید کند برایشان برنامه ریزی داشته باشیم و تلاش کنیم تا در حد توان زمینه ای را فراهم کنیم که وقتی این عزیزان وارد جامعه و بازار کار می شوند با کمترین مشکلات و معضلات مواجه باشند.
معاون فرهنگی و تربیت آموزش و پرورش فارس افزود: انتظار می رود ما مسئولان حوزه فرهنگی و هنری آموزش و پرورش دید خود را وسعتر نموده و بر روی زیرساخت های فرهنگی کارکنیم و سعی نماییم تا در دانش آموزان مهارتهای زندگی را پرورش دهیم نه فقط بر روی احساسات و هیجان آنان با برگزاری جشنواره ها و مسابقات تاکید نماییم.
وی با تاکید بر اینکه باید منطق و قوه تعقل و مهارتهای دانش آموزان را برای ساختن آینده ای بهتر پرورش دهیم، یادآور شد: ما می توانیم از طرق مختلف حتی با بهره گیری از نوشت افزارهایی که با ویژگی های فرهنگی و اجتماعی ما مناسبت دارند؛ پیام و فرهنگ مورد نظرمان را به دانش آموزان منتقل کنیم، لذا لازم است تمامی کارشناسان و دست اندر کاران حوزه فرهنگی برای انجام رسالت واقعی خود به طور همه جانبه به این امور توجه نمایند.
نظری با اشاره به برخی از ظرفیتها و توانمندی های کانون های فرهنگی و تربیتی در مناطق و شهرستانها گفت: اگر فردی بخواهد یک آموزشگاه در هر زمینه ای داشته باشد؛ باید مدت زیادی را در پی گرفتن مجوز از سازمانهایی همچون ارشاد، آموزش و پرورش و یا فنی و حرفه ای باشد در حالی که تمامی این مجوزها به صورت یکجا در اساسنامه کانون ها وجود دارد و مدیران کانونها می توانند بدون هیچ دغدغه ای نسبت به استفاده از این مجوزها و راه اندازی کلاس های آموزشی و فعالیتهای فرهنگی از سینما کانون که در حوزه ارشاد اسلامی است گرفته تا خیاطی و گلدوزی که در حوزه اداره کل فنی و حرفه ای است  ورود پیدا کند و فعالیت نمایند.
وی یادآور شد: با توجه به وجود نیروهای توانمند بسیاری در حوزه های فرهنگی و هنری کانونها می توانند در فعالیتهای خود تنوع زیادی داشته باشند و بر اساس نیازها و با توجه به ویژگی های هر منطقه برنامه ریزی نموده و شرایطی را فراهم نمایند که دانش آموزان بتوانند در این فعالیت ها حضور یافته و جذب کانونها شوند.
وی با اشاره به برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: هدف از تشکیل چنین کارگاه های آموزشی آسیب شناسی وکالبد شکافی فعالیتها ، همچنین تبادل تجربیات  کارشناسان و فعالین حوزه فرهنگی و هنری آموزش و پرورش است تا ببینیم چگونه می توانیم با بهره گری از همین فضا و شرایط و امکانات موجود بهترین استفاده را ببریم.
وی یاد آور شد: آسیبهای بسیاری دانش آموزان و جامعه ما را محاصره کرده و فرزندانمان را تهدید می کند لذا باید بتوانیم به یک جمع بندی و نتیجه ای برسیم که راهکارهای مناسبی را برای مقابله با این تهدیدات و آسیب های پیش روی ما قرار دهد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز