تاثیر استرس را بر ذهن خود بشناسیم

۱۳۹۵/۰۹/۱۱ - ۰۷:۲۰:۲۶
کد خبر: ۴۸۸۲۳۹
تاثیر استرس را بر ذهن خود بشناسیم
کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، فراموشی، نداشتن تمرکز مناسب و بی توجهی را از جمله نشانه های استرس معرفی کرد.
به گزارشخبرگزاری برنا از فارس، "نازنین کریمی" با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از مردم با استرس روبرو هستند، افزود: استرس مزمن، علاوه بر تهدید سلامت روان، باعث ایجاد بیماری های خطرناک جسمی نیز می شود و آشنایی با استرس و روش های مدیریت و مقابله با آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی استرس را حالت اضطراب و فشار درونی انسان برای مواجه شدن با خطر یا مشکل نام برد و ادامه داد: استرس با نشانه های جسمی، ذهنی، احساسی و رفتاری همراه است و بدن ‌با ترشح هورمون هایی، ‌خود را برای مقابله با آن آماده می کند.
کارشناس بهداشت روان نشانه های جسمی استرس را شامل تپش قلب، ‌تنفس تند، سردرد، کمر درد و خشکی دهان عنوان کرد و گفت:  در نشانه های ذهنی، فراموشی، نداشتن تمرکز مناسب و بی توجهی ایجاد می شود، در حالی که با نشانه های احساسی مانند بدبینی، ترس های بی مورد، ‌کابوس و ‌گریه همراه بوده و در نشانه های رفتاری مانند کاهش اشتها و ناخن جویدن دیده می شود.
کریمی افزود: برای مقابله با استرس، می بایست با شناسایی عوامل ایجاد کننده استرس، نحوه روبرو شدن با آن را انتخاب و با رویکرد مناسب برای غلبه بر استرس حرکت کرد.
وی در خصوص چگونگی مهار استرس به مواردی نظیر کاهش تعهدات اجتماعی، کاهش توقعات در زمینه های مختلف، کاهش تکالیف و مسوولیت ها، به تعویق انداختن تغییرات و جابجایی مکان و از همه مهمتر"نه گفتن " به خواسته های افراد، در صورت نبود توانایی انجام آن، اشاره کرد.
نظر شما