مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس:

شکل‌گیری بحرانی جدی‌تر از تخریب جنگل‌ها و مراتع در اقیانوس‌ها

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۱۱:۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۸۸۹۲۵
شکل‌گیری بحرانی جدی‌تر از تخریب جنگل‌ها و مراتع در اقیانوس‌ها
مدیرکل محیط‌زیست استان فارس گفت: اقیانوس‌ها در دگرگونی آب‌وهوایی جدید اسیدی‌تر شده‌اند و چالشی جدی‌تر از جنگل‌ها و مراتع در آنها در حال شکل‌گیری است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر   حمزه ولوی   در همایش گرمایش زمین و تأثیرات تخریبی آن، اظهار داشت: 48 درصد کل دی‌اکسید کربن که از راه سوخت فسیلی وارد هوا می‌شود، از طریق اقیانوس‌ها جذب خواهد شد.
وی افزود: امروز هرکجا سخن از مسائل زیست‌محیطی می‌شود بیشتر نگاه ما متوجه جنگل‌ها، مراتع و...بوده، درحالی‌که فاجعه بزرگ‌تری در اقیانوس‌ها رو به شکل‌گیری است و اقیانوس‌ها دم‌به‌دم اسیدی‌تر می‌شوند.
مدیرکل محیط‌زیست استان فارس ادامه داد: با اسیدی شدن اقیانوس‌ها، حیات مرجان‌ها با آسیب روبه‌رو شده و اگر این‌ گونه‌ها از میان برود، دی‌اکسید کربن جذب نخواهد شد.
ولوی از اقیانوس‌ها به‌عنوان باارزش‌ترین منبع ذخیره دی‌اکسید کربن نام و برد و گفت: با بالا رفتن دمای زمین و آب، میزان دی‌اکسیدکربن‌گیری اقیانوس‌ها کمتر می‌شود و این فاجعه‌ای بزرگ‌تر از ویرانی جنگل‌ها و مراتع است.
وی خاطرنشان کرد: اقیانوس‌ها 50 برابر بیشتر ازآنچه جو در خود دی‌اکسید کربن جای‌ داده است، دربرگیرنده این ماده هستند.
این مقام مسؤول افزود: چندصدسال طول می‌کشد تا فزونی دی‌اکسید کربن در جو از میان برود و این برای اقیانوس‌ها فاجعه‌بارتر است.
مدیرکل محیط‌زیست استان فارس ادامه داد: در حال حاضر دمای 38 درجه را برای آب اقیانوس‌ها تجربه می‌کنیم و با افزایش گازهای گلخانه‌ای این دما بیشتر خواهد شد.
ولوی عامل بنیادی دگرگونی اکوسیستم را انسانی دانست و گفت: بالا رفتن جمعیت کره زمین باعث بهره‌برداری بیشتر از خاک و منابع طبیعی شده و دگرگونی شدیدی را در اکوسیستم زمین ایجاد کرده است.
وی عنوان کرد: روزانه جمعیتی نزدیک 235 هزار تن به کره زمین اضافه می‌شوند و این رشد جمعیت یعنی مصرف انرژی بیشتر و تولید دی‌اکسید کربن بالاتر و باید برای منابع بهره‌برداری و به‌کارگیری انرژی‌های پاک، برنامه‌ریزی جدی کرد.
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز