«تاریخ و فرهنگ بوانات» در یک کتاب مستند شد

۱۳۹۵/۰۹/۲۰ - ۱۷:۰۲:۵۱
کد خبر: ۴۹۲۰۸۲
«تاریخ و فرهنگ بوانات» در یک کتاب مستند شد
سبحان برزگر تألیف کتاب «تاریخ و فرهنگ بوانات» را به صورت مستند نوشت.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، این پژوهشگر که اصالتاً از اهالی شهرستان بوانات و روستای بزم است از به پایان رسیدن نگارش کتاب «تاریخ و فرهنگ بوانات» خبر داد و گفت: این کتب در 12 فصل به پیشینه، جغرافیا، فرهنگ، آداب و رسوم روستاهای شهرستان بوانات می پردازد.
بزرگر با بیان اینکه مطالعات میدانی و کتابخانه ای این پژوهش بیش از 10 سال به طول انجامیده است، افزود: متأسفانه تاکنون هیچ اثر پژوهشی جامعی درباره بوانات انجام نشده است و همین موضوع کار را برای کسانی که قصد دارند روی تاریخ و فرهنگ این دیار تحقیق کنند دشوار ساخته است. همین امر جرقه اولیه انجام این پروژه طاقت فرسا بود و در نهایت منجر به نگارش کتاب «تاریخ و فرهنگ بوانات» شد.
وی در ادامه گفت: علاوه بر کاوش های تاریخی اخیر که قدمت مدنیت بوانات را تا چندهزار سال تخمین زده است، این منطقه در شمال استان فارس دارای چندین میراث فرهنگی ثبت ملی شده و روستاهای هدف گردشگری است. آیین های تعزیه و چاووش خوانی در روستاهای بوانات از دیرباز تاکنون رونق داشته و هر روستا خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم ویژه خود را دارا است.
این فعال فرهنگی، معرفی شهر ها و روستاهای بوانات، اقتصاد شهرستان، مفاخر و مشاهیر بوانات، شهدا و امام زادگان، فرهنگ، اعتقادات و ادبیات شفاهی مردم بوانات، جاذبه های گردشگری و عشایر بوانات را از فصل های کتاب «تاریخ و فرهنگ بوانات» دانست.
برزگر که در حال بانگری  نهایی کتاب «تاریخ و فرهنگ بوانات» بر اساس طرح هادی روستاها در سال 1395 است گفت: با توجه به حجم بالای کتاب امیدوارم دستگاه های متولی همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و بنیاد فارس شناسی از انتشار این کتاب حمایت کنند.
وی در پایان با اشاره به تکمیل پرونده روستای بزم برای حضور در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ایران نیز گفت: فرهنگ در تاریخ روستاهای بوانات نقش محوری دارد و روستای بزم با توجه به آثار تاریخی و میزبانی از رویدادهای مهم فرهنگی و مذهبی شمال فارس شایستگی عنوان روستای دوستدار کتاب و فرهنگ را دارد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز