خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری محلول اشک

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۰:۵۲:۲۶
کد خبر: ۴۹۲۳۰۵
خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری محلول اشک
محلول اشک خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری دارد که تا ۹۵ درصد باکتری ها را نابود می سازد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، مدیر مرکز آموزشی درمانی چشم پزشکی پوستچی شیراز، گفت: اشک انسان از ترکیب سه لایه آبی، چربی و مخاطی تشکیل و دارای مواد ضدعفونی کننده است و تولید اشک هم، به دلایل مختلفی می تواند کاهش یابد؛ در چنین شرایطی، مبتلایان برای خشک نشدن چشم ها نیاز به کمک دارند و لازم است هر چند ساعت یک بار، از اشک مصنوعی استفاده کنند.
"ناهید ابراهیمی"، افزود: غدد اشکی در گوشه خارجی چشم ها و پشت پلک های فوقانی قرار گرفته اند و نیز  غدد اشکی هر کدام به اندازه یک بادام بوده و 2 سانتی متر طول دارند و مایع اشکی از طریق شِش تا دوازده مجرای کوچک ترشحی به فضای میان چشم و پلک فوقانی وارد می شود و با هر بار باز و بسته کردن چشم ها، اشک از مجاری ترشحی غدد اشکی مکیده و به سمت مجرای اشکی بینی که به صورت دو سوراخ بسیار ریز در گوشه داخلی چشم ها قرار گرفته است، هدایت می شود.
او در ادامه این مطلب، بیان کرد: در انتها، اشک به کیسه اشک و سپس به حفره بینی می ریزد و به همین علت است که هنگام گریه کردن، امکان دارد دچار آبریزش بینی شویم و همچنین با هرنوبت پلک زدن لایه اشکی روی چشم گسترده و اشک اضافی از طریق دو سوراخ کوچک در گوشه داخلی پلک ها به داخل بینی تخلیه می‌شود.
مدیر مرکز آموزشی درمانی چشم پزشکی پوستچی، گفت: وظیفه اصلی اشک چشم، مرطوب نگه داشتن و شستشوی مداوم سطح کره چشم و رساندن اکسیژن و موادغذایی به قرنیه، لغزنده کردن چشم ها برای حرکت آسان کره چشم و پلک ها، پیشگیری از خشک شدن چشم و پلک ها، ایجاد ارتباط میان انسان ها، دفع مواد تجمع یافته در چشم ها و پاسخی به استرس است، اما محلول اشک خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری دارد که تا ۹۵ درصد باکتری ها را نابود می سازد.
ابراهیمی، با اشاره به تقسیم بندی اشک ها به سه دسته اشک پایه، رفلکس و احساسی، اضافه کرد: در چشم های پستانداران سالم، قرنیه به صورت پیوسته(۲۴ساعته) توسط اشک های پایه خیس و تغذیه می شود و همچنین این اشک باعث لغزنده شدن و شستشوی چشم ها از ذرات خارجی هم، می شود.
او در خصوص مایع اشک، اضهار داشت: مایع اشک دارای آب، موسین، چربی ها، لیزوزیم، لاکتوفرین، لیپوکالین، ایمنوگلوبولین ها، گلوکز، سدیم کلراید، کلراید پتاسیم، آنتی اکسیدان ها و برخی ویتامین ها است.
ابراهیمی در مورد اشک رفلکس، گفت: هر چیزی که باعث تحریک یا خشک شدن چشم شود، می تواند تولید این نوع اشک را افزایش دهد و این نوع اشک، به طور غیر ارادی و در پاسخ به مواد محرکی مانند ذرات خارجی، گرد و غبار، آلرژن ها(مواد حساسیت زا)، عوامل بیماری زا(باکتری و ویروس)، بوی پیاز، گاز اشک آور و افشانه فلفل، ترشح می شود.
مدیر مرکز آموزشی درمانی چشم پزشکی پوستچی، افزود: اشک رفلکس بیشتر آبکی است و لیزوزویم و ایمنوگلوبولین بیشتری دارد و سعی می کند تا مواد محرک و آزار دهنده را از چشم ها پاک کند و نیز باد شدید و نور شدید خورشید هم، می تواند باعث تولید اشک رفلکس شود.
ابراهیمی در توضیح اشک احساسی یا گریه کردن، بیان کرد: این اشک هنگام احساساتی شدن انسان ها(استرس هیجانی) و یا احساس درد بدنی ترشح می شود و همچنین این نوع اشک بیشتر آغازگر خشم، اندوه، شادی، ترس، شوخ طبعی و ناکامی است و ترکیبات شیمیایی این نوع اشک، با ترکیبات دو اشک قبلی متفاوت است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز