بررسی ۵۰۴ پرونده اوقاف فارس در دستگاه قضایی

۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۰۸:۴۵:۱۷
کد خبر: ۴۹۲۶۹۷
بررسی ۵۰۴ پرونده اوقاف فارس در دستگاه قضایی
معاون حقوقی و ثبتی اداره اوقاف در خصوص پرونده های جاری این اداره در دستگاه قضایی ابراز کرد: در حال حاضر تعداد 504 پرونده موقوفات در جریان رسیدگی قضایی است که 139 پرونده مربوط به اثبات مالکیت موقوفات، 69 پرونده مربوط به الزام تنظیم سند، 33 پرونده در خصوص اثبات وقفیت و 32 پرونده در حوزه خلع ید موقوفات است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، علی اکبر جعفریان با بیان اینکه نسبت به سالهای گذشته  تعداد این پرونده ها هزار و 600 مورد بوده است افزود: این تعداد نسبت به سالهای گذشته بسیار کاهش یافته است که با تلاش های اداره اوقاف و پیگیری مسائل، مراجعه مردم به دستگاه های قضایی بسیار کمتر شده است.
وی با بیان اینکه در شورای حل اختلاف 6 پرونده مورد بررسی می باشد گفت: از تعداد کل پرونده های در دست بررسی 15 پرونده در دیوان کشور مورد پیگیری است که پس از بررسی رأی آنها صادر خواهد شد.
 معاون حقوقی و ثبتی اداره اوقاف به فراوانی پرونده ها در شهرستانها اشاره کرد و افزود: پس از شهرستان شیراز، کازرون، فسا و نورآباد ممسنی جزء بیشترین شهرستان هایی هستند که پرونده های قضایی آنها در جریان است.
جعفریان همچنین به فروانی پرونده های دعوایی اشاره کرد و گفت: بیشترین تعداد فراوانی پرونده های دعوایی در خصوص اثبات مالکیت، الزام به تنظیم ثبت سند، خلأیت و مطالبات می باشد که اثبات ماکیت و وقفیات بیشترین پرونده ها را در بر می گیرد.   
وی افزود : در حال حاضر تعداد 30 نفر کارشناس حقوقی و 25 نفر مشاور حقوقی و وکیل در این پرونده ها بررسی و پیگیری را بعهده دارند.
معاون حقوقی و ثبتی اداره اوقاف با تشکیل شورای حقوقی در اداره کل که هر هفته به طور مستمر با حضور طرفین حضور دارند در هشت ماه سال جاری بیش از 200 نظریه در این شورا در خصوص پرونده ها حل و فصل شده است.
جعفریان  در ادامه ابراز کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با ایجاد سامانه موقوفات  در یک بانک اطلاعاتی در خصوص موقوفات و پرونده های حقوقی ثبت کرده است که این سامانه به صورت روزانه نظارت دقیق بر ثبت موقوفات و پرونده های حقوقی دارد.
وی با باز خوانی کلیه وقف نامه ها کلیه مشکلات و ابهامات در خصوص وقفیات و نیات موقوفات در این سامانه ثبت گردیده است که این امور شفاف سازی این موضوع را بدنبال داشته است .
معاون حقوقی و ثبتی اداره اوقاف در پایان عنوان کرد: یکی از سیاست های اصلی سازمان اوقاف ارتباط مستقیم با مردم در زمینه حل و فصل مشکلات موقوفات است که در این زمینه تلاش می کنیم تا ارجاع پرونده های موقوفات به دستگاه قضایی کاهش یابد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز