توصیه به رعایت تعادل و تنوع در مواد غذایی در شب یلدا

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۱۰:۳۵:۵۹
کد خبر: ۴۹۵۹۴۰
توصیه به رعایت تعادل و تنوع در مواد غذایی در شب یلدا
با نزدیک شدن به آخرین روزهای پاییز، ایرانیان طبق سنت هر ساله به پیشواز شب یلدا می روند؛ بلندترین شب سال از دیرباز، با خوراکی های مختلفی همراه بوده است.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: میوه های خاص این شب مانند هندوانه، انار و برگ های خشک میوه(توت خشک، انجیر و کشمش) همگی، نمادی از تغذیه صحیح در فصل زمستان به شمار می رود و موجب افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
"ریحانه بصیرت" افزود: این میوه ها، سرشار از نوترینت هایی مانند ویتامین A ، C و لیکوپن است که در پیشگیری از بیماری ها، سودمند هستند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در فصل زمستان، میل به آب کمتر و احتمال بروز یبوست بیشتر می شود، مصرف میوه های خشک می تواند از ایجاد یبوست جلوگیری کند.
این کارشناس ارشد تغذیه، ادامه داد: انواع آجیل(مغز گردو، فندق، بادام، پسته و بادام زمینی) به علت دارا بودن چربی های مفید، نه تنها تامین کننده انرژی کافی برای فعالیت در آب و هوای سرد زمستان است بلکه، به علت داشتن آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مختلف، از تخریب سلول ها جلوگیری می کند؛ انواع مغزها، دارای ماده ای به نام β-Sitosterol هستند که در کاهش کلسترول خون و پیشگیری از سرطان سینه و پروستات مفید است.
بصیرت، در مورد چغندر(لبو) بیان کرد: چغندر که سفره شب یلدا را رنگین تر می کند، دارای بتائین و بتاسیانین است که به ترتیب، در سلامت عروق خونی و پیشگیری ازسرطان نقش دارند.
وی تاکید کرد: با خوردن شامی سبک در شب یلدا، لذت استفاده از خوراکی های متنوع را تبدیل به مشکلات حاصل از پرخوری نکنید؛ با توجه به مصرف انواع تنقلات پر حجم و پر کالری در این شب، توصیه می شود که، شامی سبک مصرف کنید تا از مشکلات گوارشی و سوء هاضمه، جلوگیری شود.
 این کارشناس ارشد تغذیه،در پایان گفت: از خرید آجیل از دست فروش ها خودداری کرده و کیفیت خوراکی ها را فدای کمیت آن نکنید.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز