مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری فارس:

پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس به یونسکو ارسال می شود

۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۰:۵۷:۵۱
کد خبر: ۵۰۹۳۱۱
پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس به یونسکو ارسال می شود
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از ارسال پرونده ثبت جهانی محور ساسانی این استان به یونسکو خبر داد .
به گزارش خبرگزاری برنا از  فارس ، دکتر مصیب امیری اظهارداشت: پرونده منظر باستان شناسی ساسانی فارس با 3 سال کار پژوهشی و کارشناسی توسط باستان شناسان ، فیلمبرداران ، مستندسازان و محققان و بامدیریت معاونت میراث فرهنگی کشور تهیه شد.
وی افزود : پرونده ساسانی از فیروز آباد شروع می شود و تا بیشاپور و سروستان ادامه دارد که شامل مجموعه ای وسیع از جمله کاخ ، شهر ، غار و ... است .
مدیرکل میراث فرهنگی فارس با تاکید براینکه ، پرونده ثبت محور ساسانی سندی برای مدیریتنظارت و بررسی بهتر از این منطقه است ، گفت : این پرونده فردا ( 3 بهمن ماه ) برای ثبت جهانی در سال 2018 ، به سازمان جهانی یونسکو ارسال می شود .
امیری اضافه کرد : در راستای ارسال پرونده ثبت جهانی محور ساسانی ، میراث فرهنگی استان فارس اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد و نسبت به مستند سازی و مرمت اضطراری این بناها برای ثبت جهانی اقدام کرد .
وی با اشاره به اینکه آثار ساسانی دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند و حتی تنها بنای گنبد دار به شمار می روند ، اظهار داشت : در این خصوص میراث فرهنگی اقداماتی نسبت به تهیه حریم ، مرمت و شاخصه هایی که برای ثبت جهانی یک بنا لازم است مدت ها در طی این چند سال انجام داده است .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری فارس ادامه داد : بیشترین آثار دوره ساسانی در فارس به ویژه در شهرستان های فیروزآباد ، کازرون و سروستان قرار دارد که از جمله این آثار می توان به قلعه دختر فیروزآباد ، کاخ فیروزآباد ، کاخ سروستان و تنگ چوگان اشاره کرد .
امیری بیان داشت : اکثر محققان دوره تاریخی ، ساسانیان را مبتکر اصول شهرسازی و معماری می دانند که معماران در این دوره ، با ساختن طاق های گنبدی و تالار های وسیع بدون ستون و همچنین ساخت طاق های آجری به جای پوشش مسطح و چوبی جلوه ای نو را خلق کرده اند ..
وی در خصوص شهر تاریخی بیشاپور نیز گفت : شهر تاریخی بیشاپور به صورت مستطیلی و برای اولین بار در دوره ساسانیان طرح ریزی شده است .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری فارس در پایان با اشاره به منحصر به فرد بودن قلعه دختر فیروزآباد ، اظهار داشت : اردشیر بابکان قلعه دختر فیروزآباد را به صورت یک دژ تدافعی برایعدم طغیان بر علیه اردوان پنجم اشکانی ساخت. این قلعه از سه طرف دارای سراشیبی تندی است که به درگاه تنگاب منتهی می شود و در راس آن قلعه دختر در سه طبقه بنا شده است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز