با حضور نماینده مردم شیراز در مجلس

نشست اعضاء کارگروه محیط زیست دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس برگزار شد

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۱۴:۱۳:۴۹
کد خبر: ۵۱۷۱۹۶
اعضای کارگروه محیط زیست دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی طی نشستی با نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به وضعیت محیط زیست و رویکرد آتی برنامه ریزی و قانونگذاری در این بخش پرداختند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، در آغاز این نشست مسؤل کارگروه محیط زیست دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به چالش های زیست محیطی پیشروی استان از جمله آب و کشاورزی پرداخت و اظهار داشت: بر اساس بررسی های صورت گرفته روند اقدامات و رویکرد ما به محیط زیست بایستی بر اساس شرایط و مختصات محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی در تمام سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور از جمله قوای تقنینی و اجرایی؛ تنظیم، برنامه ریزی و عملیاتی گردد.
دکتر محمدرضا گل همیشه بهار با بیان اینکه محیط زیست مرز نمی شناسد، افزود: در محاصره مشکلات بدون مرز قرار داریم لذا بایستی بگونه ای عمل شود تا از تمام ظرفیت ها در طول زمان برای پایداری محیط زیست کشورمان استفاده کنیم چرا که از دست دادن زمان در آینده ما را با خسران و معضلاتی در این عرصه مواجه خواهد ساخت که جبران آن یا غیر ممکن است یا بسیار دشوار خواهد بود. 
رییس انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان همچنین گفت: اینک در منطقه ما یعنی خاورمیانه اقداماتی از سوی برخی کشورها در حال انجام است که چنانچه نهایی شود، مطمئناً اثرات مخرب زیست محیطی آن دامن کشور را خواهد گرفت که گسترش فاجعه آمیز ریز گردها یکی از تأثیرات آن خواهد بود.
گل همیشه بهار در ادامه با مهم ارزیابی کردن حضور مردم و مشارکت آنان در مقابله با بحرانهای زیست محیطی افزود: امروز تهدیدات زیست محیطی سرزمین مان بدلیل وضعیت بحرانی آب در کشور، بیش از آن است که به آن پرداخته می شود.
رییس شبکه زیست محیطی ایران گفت: لازم است به طریقی با این مشکل عمومی کشور برخورد شود تا این مسئله مهم تحت الشعاع مسائل دیگر واقع نشود بلکه لازم است به عنوان اولویت اول تمام دستگاههای تقنینی و اجرایی قرار گیرد البته این بدان معنا نیست که از مشارکت و حضور اثرگذار مردم غافل ماند. برای توفیق دراین عرصه مقتضی است از تمام امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در عرصه اجتماعی نیز استفاده نمود.
وی گفت: لازم است حادثه تلخ ساختمان پلاسکو که منجر به صدمه دیدن هموطنان و جان باختن                    آتشنشانان عزیز گردید بگونه ای از سوی دستگاههای متولی پیگیری شود تا از نتایج بدست آمده در جهت جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در سایر نقاط کشور استفاده و اقدامات لازم جهت پیشگیری اعمال گردد. گل همیشه بهار همچنین با اشاره به درخواست شهروندان در خصوص پیگیری پارازیت ها ابراز امیدواری کرد؛ موضوع با حساسیت پیگیری و نتیجه به سمع و نظر مردم نیز برسد.
در ادامه این نشست عضو دیگر کارگروه محیط زیست دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به موضوع آب در استان پرداخت و در خصوص مدیریت آب استان فارس اظهار داشت بمنظور تعادل بخشی در حوزه کشاورزی استان فارس ایده جدیدی می توان مطرح کرد.
پروفسور رئیسی افزود ما در تمام آبخوان هایمان یک حجم ذخیره ای عظیم داشتیم که از آن استفاده کردیم و بر اساس محاسبه ای که انجام دادم و می توانم آن را ارائه بدهم و وزارت نیرو  نیز آن را پذیرفته است حدود 700 میلیون مترمکعب حجم ذخیره داشتیم اما بدلیل 13 میلیون اضافه برداشت درسال و با توجه به حدود 40 سال بهره برداری، این ذخیره تمام شده است.این در حالی است که ما در طی سالیان از این حجم عظیم ذخیره در خشکسالی ها استفاده می کردیم که در زمان تر سالی حجم مورد استفاده جبران و جایگزین می گردید و بهمین دلیل بود که قنات ها و چشمه ها دچار بحران و خشکیدگی نمی شدند بطور مثال این حجم ذخیره در جهرم 120 میلیون مترمکعب بوده ؛ بطور مثال وقتی می بینیم عمق چاه به 300 متر برای استحصال آب رسیده یعنی اینکه این حجم ذخیره تا چه اندازه دچار تنش شده است.
رئیسی در ادامه اظهار داشت تنها راه مدیریت این مشکل آنست که در سالهای خشکسالی باید به نسبت کاهش بارندگی برای کل حوزه برنامه ریزی کنیم بعنوان مثال زمانی که بارندگی ما 20% کاهش یافته است لازم است برداشت از آب های سطحی، زیرزمینی به همان نسبت یعنی 20% کاهش پیدا کند و بجای آنکه این وضعیت بر منطقه پائین دست از جمله کوار و خرامه فشار بیاورد بایستی بالادست نیز کنترل گردد تا بصورت هماهنگ نسبت به مدیریت آب اقدام شود چرا که مردم یک موضوع که بصورت همگانی باشد را بهتر خواهند پذیرفت، با توجه به آنکه درآمد زارع با این روند 20 درصدی کاهش نخواهند یافت و این کاهش در حدود 10 درصد خواهد بود ضمن اینکه مدیریت آب بصورت مشارکتی درآمده لذا بصورت مطلوب از آب استفاده خواهند کرد و این طرحی است که من پیشنهاد می دهم.
این صاحبنظر ارشد در حوزه آب و خاک در ادامه با اشاره با اینکه از روشهای مختلف می توان نظارت لازم را جهت بهره برداری از آب انجام داد افزود از طریق در نظر گرفتن نسبت زمین یعنی میزان مصرف آب و کشت محصول حتی از روی رطوبت خاک، سطح زیرکشت؛ مقدار آب مصرفی را می توان اندازه گیری کرد و با توجه به داشتن ابزارآلات این کار قابل انجام است اما عمومیت پیدا نکرده است.
در ادامه این نشست مهندس راهدار پیشکسوت سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نقش مدیریت و برنامه ریزی در رویکردهایی توسعه ای پرداخت و افزود آنچه که می تواند به توسعه جامعه ما سرعت بخشد دوری از آزمون و خطاست و طی کردن مسیر توسعه تنها  بر روی ریل برنامه ریزی و مدیریت به روز شده، امکان پذیر است.
راهدار به وضعیت بهداشت و درمان شهروندان در استان پرداخت و با اظهار تاسف از وضعیت پیش آمده در روند اجرای طرح پزشک خانواده اظهار داشت در تمام جوامع موضوع درمان مردم از اولویت برخوردار است و مسئولان این حوزه با کمترین اشتباه به خدمات رسانی مشغولند و در واقع برای آنان کمترین اشتباه در این بخش،معضلی غیرقابل اغماض است، در حالی که در استان ما پس از گذشت چندسال ، ناکارآمدی را هنوز به پایلوت بودن این طرح نسبت می دهند که جای تعجب و تاسف دارد.
وی همچنین به دغدغه مردم در خصوص پارازیت ها اشاره کرد و افزود من خود به عنوان یک شهروند نگران سلامت خانواده ام هستم چرا که عارضه های بوجود آمده را لمس می کنیم. 
رئیس سابق نظام مهندسی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه نسبت به سلامت شهروندان و آنچه مرتبط با آن است بایستی با دقت و حساسیت مسئولان مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت در بحث پارازیت من بر اساس برهان خلف موضوع را مطرح و از شما نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می پرسم نفع پارازیت ها و ضرورت آن به هر مقدار چیست؟
مهندس رهنما در خصوص بحران آب و استفاده از تمام ظرفیت ها برای مدیریت این بحران افزود با توجه به حجم فاضلاب و پساب های موجود چرا بصورت جدی به این بخش پرداخته نمی شود.
در ادامه دکتر طالب بیدختی نیز در خصوص پارازیت ها اظهار داشت توصیه می شود نسبت به تصویب قوانین در خصوص نظارت بر امواج میکرو مغناطیسی بریده در تمامی باندهای مدنظر، اقدام گردد.
این استاد دانشگاه مهندسی شیراز اظهار داشت در حال حاضر قوانینی در خصوص تلفن های همراه و غیره وجود دارد ولی در باندی که پارازیت ها انتشار داده می شوند به نظر می رسد قوانینی وجود ندارد.
عضو کارگروه تخصصی محیط زیست به پایش و نظارت امواج در شهرها توسط سازمان های ذیصلاح و مستقل مثل اداره کل محیط زیست و دانشگاه اشاره و افزود نصب مانیتور در نقاط مختلف شهر و نمایش و شدت انتشار آن که از تقسیم توان در واحد سطح بدست می آید مهم است چرا که به توان انتشار امواج پارازیت و یا شدت آن بستگی دارد.
وی همچنین با اشاره به لزوم تهیه نقشه پهنه بندی شدت امواج در سطح شهر و استان انجام پروژه های تحقیقاتی در این خصوص از نظر شدت انتشار امواج و اثرات آن بر سلامت انسان و جانوران توسط دانشگاه شیراز و علوم پژشکی تاکید نمود و افزود تهیه و تدوین استانداردهای مربوط به آلودگی پارازیت ها لازم به نظر می رسد.
در ادامه این نشست حقوقدان عضو کارگروه تخصصی دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز به محدودیت های ایجاد شده برای روستائیان پرداخت و به لزوم معیشت های جایگزین اشاره نمود.
رسول زارع به موضوع پارازیت ها پرداخت و گفت در حال حاضر وضعیت این امواج مزاحم به آن حد رسیده است که شبکه های تلویزیونی داخلی را در برخی نقاط شهر تحت تاثیر خود قرار داده که با توجه به اظهار نظر معاونت پژوهشی وزارت بهداشت در خصوص اثرات نامطلوب آن بر روی سلامت مردم مسئولان ذیربط هرچه سریعتر بایستی به این مشکل جامعه و مطالبه مردم پاسخ قانع کننده ای دهند.
وی با یادآوری رویکرد قهرآمیز با پدیده ویدیو در دهة شصت و نیز اینترنت در پایان دهة هفتاد پرداخت و اظهار داشت برخورد با پدیده ماهواره با توجه به ابزارآلات متعدد امکان پذیر نخواهد بود برخورد با ماهواره نه با پارازیت که با برنامه ریزی جهت فرهنگ سازی و تولید برنامه های جذاب از طریق رسانه ملی می توان به ثمر رساند و لازم است بگونه ای اقدام شود تا بجای آنکه بودجه ها برای ایجاد پارازیت هزینه شود برای ساخت برنامه های جذاب و پربیننده مصروف گردد.
همچنین مهندس کوچ مشکیان عضو کارگروه محیط زیست با بیان اینکه ما در برخورد با بحران ها نیازمند نگاه دقیق تر و اقدام به هنگام هستیم ادامه داد: بطور مثال در ده سال پیش وقتی مبحث ریزگردها مطرح شد تصمیم گیرندگان حوزه های مرتبط اظهار کردند محیط زیست به مسائل بصورت لوکس می پردازد و افزود در چند سال اخیر تمام هجمه ها به سازمان محیط زیست است که چرا در خصوص ریزگردها اقدامات لازم انجام نشده است.
مدیرکل سابق سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان این مطلب که استانداردسازی لازمة جامعه صنعتی کنونی ماست گفت: بطور مثال حدود یک دهه قبل موضوع آبلیموی تقلبی در استان مطرح شد و جلساتی در این خصوص در استانداری برگزار گردید که با بررسی و اظهار نظر کارشناسان جهاد کشاورزی در خصوص میزان لیموی تولیدی استان و مقایسه آن با حجم آبلیموی موجود در بازار مشخص شد که تولید این مقدار آبلیمو غیرمنطقی است و با پیگیریهای صورت گرفته بصورت محسوس و نامحسوس معلوم شد ماده تشکیل دهنده بخشی از این آبلیموها ضدیخ و کاه می باشد و این در حالی است که سازمان استاندارد با اظهار اینکه ما استانداردی برای آبلیمو نداریم ابراز کردند به لحاظ قانونی نمی توانیم با آنان برخورد کنیم.
وی در خصوص هوشمند کردن چاه ها و کنتوردار شدن چاهها نیز گفت این اقدام، کار بسیار خوبی است اما آنچه باید به آن توجه داشت اینست که این راهکار برای چاههای مجاز امکان پذیر است در حالی که چاههای غیرمجاز ما امروز بیش از تعداد چاههای مجاز است که به تبع ،این چاهها مشمول هوشمندسازی قرار نمی گیرند که به نظر می رسد در این خصوص چنانچه بخواهیم به هدف مورد نظر در طرح هوشمندکردن چاهها و مصرف بهینه آب برای کاستن از تنش آبی اقدام کنیم نیاز است هرچه سریعتر نسبت به پر کردن چاههای غیرمجاز اقدام و این گونه چاه ها را از چرخه استحصال آب خارج کنیم.
عضو تخصصی کارگروه محیط زیست در ادامه افزود: در خصوص پارازیت ها بایستی مرجع و کمیته ای مشخص شود تا مشکل و عوارض پارازیت ها را بررسی کند با توجه به کمیته پژوهشی که در این خصوص تشکیل گردیده است باید گفت این کار لازم است اما کافی نیست چرا که استانداردهای آن نیز باید تعیین و تعریف شود و اعلام نظرها در این خصوص  بر اساس  چه معیار و استانداردی ارائه خواهد شد.
وی با توجه به وضعیت مطلوب روزهای هوای پاک در شیراز اظهار داشت: در حدود 12 سال پیش وزارت محیط زیست فرانسه با همکاری محیط زیست فارس پروژه ای اجرا کردند که در آن نقاط آلاینده و آلوده مرکز شیراز را مشخص نمودند و مقرر شد بر اساس استاندارد موجود به ازای هر 100 هزار نفر یک دستگاه سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف نشانه گذاری شدة آلوده، نصب گردد که در حال حاضر شیراز چهار دستگاه دارد و با توجه به کمبود دستگاه جا دارد پیگیری های لازم جهت نصب دستگاه های سنجش آلودگی هوا انجام گیرد.
در ادامه این نشست مهندس جعفرنژاد عضو دیگر کارگروه تخصصی محیط زیست دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه حمایت از محیط بانان و لایحه هوای پاک که در حال حاضر در کمیسیون تخصصی آب ،محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی است از مهندس اکبری درخواست کرد تا این لایحه هرچه سریعتر تا قبل از پایان دولت یازدهم تعیین تکلیف شود چون می تواند آثار مستقیمی در بهبود روند اجرایی محیط زیست داشته باشد.
وی در خصوص آلودگی هوا اظهار داشت: با وجود قرار داشتن شیراز در بین  هشت شهر آلوده کشور خوشبختانه مشکلات آلودگی هوای کلانشهرهای دیگر را ندارد افزود این وضعیت هوا در شیراز از یکسو جای خوشحالی دارد و از سوی دیگر نگران این موضوع هستیم که وضعیت هوای شهر شیراز مانند سایر کلان شهرها شود و یکی از مشکلات را عدم رعایت قوانین مرتبط توسط 16 دستگاه اجرایی دانست و گفت ضرورت دارد دستگاههای مرتبط متولی ، در چهارچوب قانون عمل نمایند، لذا برای اجرای قانون لازم است هم اعتبارات و امکانات به آنها اختصاص یابد و هم از آنها خواسته شود که پاسخگو باشند و به گونه ای نباشد که دستگاههای متولی بار امور اجرایی خود را به دستگاه دیگری منتقل کنند که بعضاً نتیجه کم کاری ها و تبعات حاصل از آن به قشر آسیب پذیر برخواهد گشت.
این متخصص محیط زیست گفت: انتظار می رفت در تدوین برنامه ششم بیشتر به موضوع محیط زیست پرداخته شود اما از نظر صاحبنظران عرصه محیط زیست متاسفانه این انتظار برآورده نشد و از کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست حداقل درخواست می گردد در موارد مختلف، پیش بینی های لازم برای اولویت های زیست محیطی صورت گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد: در برنامه ششم هم همچون برنامه های پنج ساله قبل به مبحث آموزش و فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست توجه شود این در حالی است که در برنامه پنجم اعتبار برای این موضوع در نظر گرفته نشده است ، ما همواره بر آموزش و فرهنگ سازی تأکید میکنیم اما متاسفانه سازمان محیط زیست همینک برای این منظور ریالی اعتبار ندارد که بتواند در این عرصه هزینه کند و با توجه به اینکه جامعه نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است درخواست می کنیم که در برنامه ششم نمایندگان مسیری را پیش بینی کنند که دولت بتواند بودجه ای را به این بخش اختصاص دهد.
جعفرنژاد همچنین با تاکید بر لزوم ساماندهی مدیریت فاضلاب و پسماند شهری و روستایی افزود: حدود ⅔ از منابع آب استان فارس متاسفانه تصفیه نمی شود یعنی درصد بسیار کمی از آب تصفیه می گردد. استان ضمن اینکه مشکل کمیت آب دارد در مبحث کیفیت آب نیز دچار مشکل می باشد چون نمی توانیم آب را تصفیه کنیم .
وی گفت: این آبی که می تواند بمنظور استفاده مناسب به چرخه برگردد و به مصارف دیگر برسد متاسفانه از چرخه مصرف در طبیعت خارج می شود که با توجه به وابستگی سلامت مردم به این مقوله تقاضا می گردد در روند بودجه بندی برنامه در این زمینه توجه ویژه شود. در خصوص مدیریت پسماند نیز باید اذعان نمود که در مدیریت پسماند فقط در شهرستان شیراز است که می توانیم مدیریت محسوسی در این عرصه شاهد باشیم و در خصوص پسماند بیمارستانی شرایط بدی داریم که می تواند موجب مشکلات عدیده ای برای سلامت مردم شود.
مهندس جعفرنژاد در خصوص نصب و بکارگیری دستگاه سنجش آلودگی هوا عنوان کرد شهرداری ها بیشتر باید ورود پیدا کنند و به تکالیفی که قانون در این خصوص تعیین نموده بایستی عمل نمایند.
لیلا امامی کارشناس و فعال حوزه خانواده و محیط زیست نیز به وضعیت پارازیت ها کرد و اظهار داشت نباید سؤالاتِ شهروندانی که نگران سلامتی خانواده هایشان هستند را بی پاسخ گذاشت،امروز این مسئله به دغدغه عمومی در سطح جامعه تبدیل شده است لذا لازم است بگونه ای پاسخ داده شود تا اعتماد عمومی مردم دچار آسیب نگردد.عضو کارگروه تخصصی محیط زیست دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قبوض آب چندسالی است که هزینه های دفع فاضلاب را لحاظ می کنند از به تاخیر افتادن ایجاد و تکمیل طرحهای تصفیه فاضلاب انتقاد کرد و گفت جا دارد نمایندگان محترم مجلس مجدانه  به این عرصه وارد شوند و الزامات قانونی جهت تسریع تصفیه فاضلاب شهری و روستایی را فراهم آوردند.
مهندس اکبری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به مطالب ارائه شده تخصصی توسط کارشناسان اظهار داشت: مشکلات در مدیریت آب در سطوح اجرایی است.
 وی افزود: بحث هوشمند کردن چاه ها را دنبال کردیم که خوشبختانه حداقل از لحاظ اعتباری برای حل مشکلات این عرصه در برنامه ششم تمهیداتی دیده شده و آن بدین صورت است که دولت این هزینه را پرداخت می کند و بهره برداران طی 36 قسط بازپرداخت می نمایند اما آنچه موجب دغدغه در اجرای این طرح است نظارت و دور زدن کنتور توسط بهره برداران است، لذا اگر ما بتوانیم حساسیت را در جامعه ایجاد کنیم که خود مردم نظارت کنند آنگاه می توانیم مطمئن باشیم که کار درست انجام می شود و به اعتقاد بنده تنها راهی که می توان از زدن چاه غیرمجاز و بهره برداری اضافه و از هرگونه روشی که موجب از بین رفتن این منابع می شود جلوگیری کنیم استفاده از توان و حضور مردم است که رسانه ها و تشکلهای مردمی باید در این خصوص گام بردارند.
مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص پارازیت ها نیز گفت: کمیته ای بمنظور بررسی پارازیت ها تشکیل شده است و مقرر شده بر اساس شاخصه های اندازه گیری این امواج بررسی شوند و قول دادند تا حدود یک هفته دیگر اندازه گیری ها تمام شده و در اختیار کارگروه سلامت قرار گیرد و وضعیت موجود را با شاخصه هایی که وجود دارد تطبیق دهند. البته وقتی عنوان می کنند اینقدرها هم که می گویند ضرر ندارد یعنی اینکه وجود دارد البته تاکنون هیچ کس مسئولیت ارسال پارازیت را بر عهده نگرفته است.
وی در ادامه گفت: پس از آنکه تقریبا یکی دو ماه قبل، وقتی موضوع را با من مطرح کردند بلافاصله به استانداری نامه نوشتم و گفتم که بالاخره مردم نگرانی دارند و رفع نگرانی شود، منشاء کجاست که جواب ندادند بعد از آن که رفتیم در مجلس و تذکر دادیم به دوستان و وزارتخانه مربوطه بحث آن رسانه ای  و موضوع چالشی شد و چندبار نیز به ما تذکر دادند که این چه حرفایی است که می زنید و رادیو تماس می گرفت که این خبرها نیست و کلی مصاحبه می کردند که اینها شایعه است ولی واقعیت اینست که من با یکی از دوستان در مخابرات صحبت کردم و گفتم واقعیت چیست؟
وی گفت: ما نیز گله مندیم شبکه ما هم اشکال دارد چند روز پیش که صحبت کردم ایشان نیز ظاهرا تحت تاثیر قرار گرفتند و گفتند من این حرف را نزدم، دکتر ملک زاده که مصاحبه کرده با توجه به سبقه پژوهشی ایشان و نیز بعنوان معاونت پژوهش وزارت بهداشت، اعلام کردند که سرطان زاست البته ایشان وارد شاخصه ها نشده اند البته اینکه سرطان زاست و بعنوان یک رفرنس مرجعی است، وجود دارد. من معتقدم تا افکار عمومی را راضی نکنیم این حساسیت وجود دارد بالاخره مردم قانع نمی شوند البته این وضعیت در حوزه آب هم همینطور است.
نماینده مردم شیراز گفت: چندشب پیش در یک مصاحبه که دکتر ایمانیه و آقای مختاری حضور داشتند با من ارتباط برقرار کردند و در خصوص پارازیت ها به من گفتند مستندات شما چیست و من عرض کردم همینقدر که تلویزیون جلو من است و من نه تصویر شما را دارم و نه صدای شما را چگونه می توان این موضوع را انکار کرد.
مهندس اکبری در خصوص لایحه هوای پاک اظهار داشت: کار لایحه هوای پاک در کمیسیون مصوب شده است و در خصوص لایحه حمایت از محیط بانان نیز اظهار داشت پس از بودجه سال96 در اولویت دستور کار قرار می گیرد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز