رئیس کل دادگستری استان فارس:

حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی مهم‌ترین هدف مسئولان و مردم باشد

۱۳۹۵/۱۱/۲۱ - ۰۹:۲۱:۰۴
کد خبر: ۵۱۸۰۶۸
حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی مهم‌ترین هدف مسئولان و مردم باشد
رئیس کل دادگستری استان فارس بر لزوم تلاش مردم و مسئولان برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای آن تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، علی القاصی‌ که به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در جمع مردم کازرون سخن می گفت با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی تا امروز فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و دچار چالش‌ها و غائله ها و جریانات زیادی شده و در هر جریان و هر چالش نیز نظام هزینه زیادی پرداخته است اظهار کرد: آنچه مهم است اینکه هیچ یکی از این جریان‌ها و چالش‌ها نتوانسته به اساس حکومت اسلامی لطمه و خدشه‌ای وارد کند.
وی افزود: تمام این غائله‌ها و چالش‌ها را نیز نظام مقدس جمهوری اسلامی با هدایت ولی فقیه و همت مردم تدبیر و هدایت کرده است هر چند برخی از این جریانات ممکن است حرکت نظام را کند و برخی هزینه‌ها را برای نظام سنگین کرده باشد اما نتوانسته حرکت انقلاب را متوقف کند و یا در مسیر آن تغییری ایجاد کند.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس بر لزوم توجه و هوشیاری مردم و مسئولان کشور به منظور حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تاکید و خاطرنشان کرد: با حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی تمام معروفات اسلامی به دست خواهد آمد و باید مقام معظم رهبری و هدایت‌های امام‌گونه ایشان مورد توجه همگان قرار گیرد.
القاصی‌ با بیان اینکه هیچکس نمی‌تواند ادعا کند از رهبر معظم انقلاب، انقلابی‌تر و دلسوزتر برای نظام است و از ایشان هزینه بیشتری برای نظام و کشور و برای مردم تقدیم کرده است تصریح کرد: امروز اگر از جانب برخی از افراد مواضعی گرفته می‌شود که در مسیر منویات ولی فقیه نیست باید آن را یک اقدام ضد انقلابی بدانیم و نباید به آن اعتماد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ما باید به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشیم بیان کرد: باید هوشیار باشیم که مسیر راه را چه کسی به ما نشان می دهد و براساس آن مسیر حرکت کنیم.
رئیس شورای قضایی استان فارس با اشاره به اینکه اگر هدایت و رهبری مقام معظم رهبری نبود چه بسا خیلی از افراد در حال حاضر، دچار انحراف می‌شدند عنوان کرد: تمام ما باید مراقب باشیم راه را گم نکنیم، راه همان است که ولی فقیه به ما در مناسبت‌های مختلف گوشزد می‌کند و هشدار می‌دهند.
القاصی‌ با بیان اینکه در هیچ یک از بیانات مقام معظم رهبری نشانه‌ای از اعتماد به آمریکا و استکبار دیده نمی‌شود گفت: هم مقام معظم رهبری و هم امام خمینی (ره) همواره در بیانات خود بی‌اعتمادی مردم ایران به آمریکا را یادآور شده و مورد تاکید قرار داده‌اند و امروز اگر برخی افراد در مسئولیت و جایگاهی که دارند و به برکت انقلاب به دست آورده‌اند مواردی را عنوان می‌کنند که حاکی از علاقه و اعتماد آنها به آمریکا و نظام سلطه است باید مورد دقت نظر همگان باشد.
وی با تبریک ایام‌الله دهه فجر و 22 بهمن، سالروز تشکیل حکومت دینی و اسلامی با کمک و رای مستقیم مردم و انقراض سلسله پهلوی و برچیده شدن حکومت طاغوت و نظام سلطه، اظهار کرد: با جایگزینی حکومت عدل اسلامی بجای حکومت طاغوت، ملت شریف ما از یوغ استبداد و ظلم و جور و تباهی و فساد رهایی پیدا کرد و حاکمیت عدل اسلامی در تمامی گستره میهن اسلامی ما جاری و حاکم شد.
رئیس کل دادگستری استان فارس با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس، افزود: انقلاب اسلامی ما معجزه قرن و به تعبیر برخی سیاسیون یک زلزله وسیع و عظیم و بزرگی بود که ریشه های ظلم و ستم و تباهی را در نوردید و درخت تنومند و شکوهمند اسلام را در این مرز و بوم برافراشته و به برکت خون شهدا به ثمر رسید.
القاصی‌ با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) با بیداری امت اسلامی و زنده کردن معارف و احکام اسلام و سنت های الهی و با درک و بینش عمیق از معارف بیکران و سرچشمه الهی آن مفهوم اسلام و درس عشق و آزادگی را به مسلمانان آموخت خاطرنشان کرد: تمام مردم ایران اسلامی از این نعمت بزرگ الهی بهره‌مند شدند.
وی با اشاره به اینکه این انقلاب با تمام انقلاب‌های جهان از جهات مختلفی متفاوت و دارای ویژگی‌ها و دستاوردهایی است که هیچ انقلاب و نظامی از این ماهیت و ویژگی برخوردار نیست تصریح کرد: انقلاب‌هایی مانند انقلاب کبیر فرانسه و روسیه که به پیروزی رسید پس از مدتی برچیده شدند اما روز به روز بر دایره و گستره انقلاب اسلامی ایران و بر عمق وجودی آن افزوده می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران بر پایه ایمان مردم استوار است و انقلابی فرهنگی و عقیدتی است که ریشه در باورهای دینی مردم دارد تاکید کرد: انقلاب ما انقلابی که در حقیقت حق در مقابل باطل پیروز شد و در تمامی آحاد جامعه با رهبری امام ریشه دوانید و روز به روز بر عظمت و پویایی آن افزوده می‌شود.
القاصی‌ به دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، دفاعی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و غیره اشاره و عنوان کرد: سرنگونی نظام شاهنشاهی و تشکیل حکومت اسلامی و استقرار نهادهای مدنی با انتخابات مبتنی بر رای مستقیم مردم و از بین بردن سازمان مخوف و غیر انسانی ساواک و تعیین و تدوین قانون اساسی و تاسیس سازمان ها و نهادها و ارگان های انقلابی و مردمی مانند سپاه و بسیج و بنیاد مستضعفان و جانبازان در حوزه داخلی و تلاش در جهت ایجاد وحدت بین شیعه و سنی و مقابله اصولی با عناصر تجزیه طلب و فریب خورده داخلی و سایر دستاوردها در حوزه سیاسی بسیار مهم و حائز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه دفاعی نیز شاهد نهادینه کردن دفاع مشروع و جلوگیری از تجاوز نیروهای متجاوز دشمن و طراحی و ساخت ادوات نظامی با بهره گیری از توان فکری متخصصان و متفکران داخلی و خنثی کردن توطئه‌ها و کودتاها و اندیشه‌های براندازانه دشمن و از دستاوردهای دفاعی انقلاب ما است.
رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: در حوزه اقتصادی نیز حاکمیت اقتصاد اسلامی در کشور ما سبب از بین بردن بنگاه های فاسد اقتصادی مبتنی بر ربا و شرط بندی و ضابطه‌مند کردن تولید و صادرات نفت و تلاش برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و رشد و توسعه و کمک به رشد بنگاه های اقتصادی زود بازده از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران است.
القاصی‌مهر اظهار کرد: در بحث علمی نیز شاهد پاکسازی عناصر آلوده و ابسته به رژیم پیشین و دارای افکار غربی و الحادی در مراکز تحصیلی و دانشگاه‌ها بودیم که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امروز تمام مراکز تحصیلی و پژوهشی ما در مسیر معارف اسلامی قرار دارد.
به گفته وی در حوزه فرهنگی نیز برچیده شدن مظاهر فساد اخلاقی و اجتماعی و پاکسازی وسایل ارتباط جمعی از آلودگی و فساد و احیای مساجد به عنوان مراکز تهذیب نفس از دستاوردهای بسیار مهم در حوزه فرهنگی است.
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه امنیتی که امروز در کشور و در میهن اسلامی ما برقرار است در هیچ نقطه ای از جهان و در هیچ نظام و رژیمی به این کیفیت و با این همه مولفه های امنیتی  برقرار نیست گفت: آزادی کامل و امنیت کامل و همه جانبه در تمام حوزه ها در تمام مرزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برقرار است در حالی که در همین زمان در کشورهای اطراف مشکلات و گرفتاری‌های بسیاری برای دولت ها و مردم وجود دارد اما در سرتاسر میهن اسلامی ما امنیت همه جانبه برقرار است و این به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
القاصی‌مهر با اشاره به اینکه امروز آثار و برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تمام اجزای نظام و حاکمیت و در تمام سطوح جامعه ظهور و بروز دارد تصریح کرد: یکی از بخش هایی که ظهور انقلاب اسلامی در آن مشهود است و جلوه های بیرونی و عملی و تاثیرگذاری آن بیشتر است در مجموعه دستگاه قضایی است خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی ما مبتنی بر اسلام همراه با شیوه دادرسی و نظام دادرسی کاملا اسلامی و الگوپذیری از قضاء اسلامی است و مبنای تصمیم گیری و احکامی که قضات ما در روابط بین افراد و اشخاص صادر می کنند برگرفته از شرع مقدس اسلام و سنت اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه به عنوان قوه ای مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و بر مبنای معیارها و موازین شرع مقدس اسلام است بیان کرد: تمام نظام و حاکمیت ما اسلامی و براساس موازین شرع است اما در مجموعه دستگاه قضایی این نمود و تبلور آثار بیشتری داشته است.
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه محور و مبنا در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم هستند عنوان کرد: برخلاف نظام طاغوت که مردم از درجه ای از اعتبار برخوردار نبود و شاه و ایادی او مردم را در منطقه ای پایین می دیدند و خود را حاکم و سرور و فرمانروای مردم می دانستند و در هیچ بخشی و تصمیم گیری و مرجعی مردم را در نظر نمی گرفتند و مردم از هیچ نقش و اعتباری برخوردار نبودند اما در نطام مقدس جمهوری اسلامی ایران تمامی ارکان تصمیم گیری توسط مردم است.
القاصی‌مهر با اشاره به اینکه تشکیل حکومت اسلامی توسط مردم آن هم مبتنی بر احکام اسلام صورت گرفته است اظهار کرد: بر همین اساس بود که امام (ره) در تمام اعماق وجودی مردم قرار داشت و فعل و کلام و سخن امام برای تمام آحاد جامعه معتبر و مورد توجه بود و اجرایی می‌شد.
وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ما براساس عقلانیت اسلامی و بیداری اسلامی بنا نهاده شده است خاطرنشان کرد: هر چه از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد بر این عظمت و تعمیق آن افزوده می شود.
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری روی برخی از مفاهیم و پروژه ها تاکید زیادی داشتند و این پروژه ها و مفاهیم و کلیدواژه ها را بارها مورد تاکید و توجه قرار داده‌اند تصریح کرد: در بحبوحه فتنه 88 که کودتای تمام عیار ضد جمهوری اسلامی و ضد دموکراسی و اسلامیت نظام بود مقام معظم رهبری روی مساله بصیرت تاکید داشتند و آن را مطرح کردند که می طلبد این بحث مهم و ارزشمند مورد واکاوی قرار گیرد.
القاصی‌مهر با اشاره به اینکه پروژه نفوذ مورد دیگری است که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار دارد که مرتبط با شرایط امروز کشور است عنوان کرد: پس از پروژه نفوذ بحث انقلابی گری و انقلابی بودن از جانب مقام معظم رهبری یکی دو سالی است مطرح می‌شود و انتخاب این واژه نیز از جهت ظرفیت و تناسب با شرایط و راهگشا بودن با میدان عمل و قابل طرح بودن در عرصه بین الملل بسیار متناسب و عالمانه است.
وی با بیان اینکه انقلابی و انقلابی‌گری در بین سیاسیون و خود انقلابیون و کسانی که داعیه انقلابی دارند و مسئولان نظام در حال حاضر دو دیدگاه در مورد انقلابی و انقلابی بودن مطرح می کنند اظهار کرد: یک دیدگاه از انقلابی تلقی تاریخی از انقلابی بودن است و طرفداران و مدعیان این تلقی و طرز تفکر از انقلابی می گویند که فقط آنهایی انقلابی هستند که از خرداد 42 وارد پروسه انقلاب شده اند و در پیروزی انقلاب نقش داشتند و زندان رفتند و شکنجه دیدند تا انقلاب پیروز شد و این دسته مدعی اند که فقط کسانی که بالای 65 سال سن دارند می توانند انقلابی باشند.
رئیس کل دادگستری استان فارس افزود: در حالی که این طرز تلقی از جانب برخی مسئولان مطرح شد اما این مفهوم و تلقی مورد تایید رهبر معظم انقلاب و امام راحل نیست چراکه هر فردی اعم از جوان نوجوان و پیر می تواند داری وصف انقلابی باشند و انقلابی یک مفهوم متحرک و پویا است نه یک مفهوم کهنه و مندرس.
القاصی‌مهر گفت: دیدگاه دوم درباره انقلابی و انقلابی‌گری که امروز از جانب برخی کارگزاران و مسئولان کشوری مطرح می شود این است که انقلابی بودن را با تندروی و پرخاشگری و شعار دادن صرف معنا می کنند در حالی که طیبعتا هیچکس نمی تواند مردم را به تندخویی و شعار دادن بی جهت توصیه کند و این دیدگاه هم نمی تواند مفهوم انقلابی از منظر مقام معظم رهبری و در منظومه فکری امام راحل قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مفهوم انقلابی را در تمام افراد یکسان نمی داند و بیانات ایشان مبتنی بر این مضمون است که وصف انقلابی در افراد شدت و ضعف دارد مانند ایمان که دارای درجات مختلف است و تصریح کرد: بنابراین یک فرد، یک مجموعه، سازمان، نهاد، دولت و غیره زمانی می تواند انقلابی باشد که دارای شاخص هایی باشد که مقام معظم رهبری و حضرت امام راحل در بیانات خود شفاف و روشن بیان کردند.
رئیس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر اینکه شاخص های انقلابی از دیدگاه مقام معظم رهبری پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب، هدف گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها و پایبندی به استقلال کشور و حساسیت در برابر دشمن و نقشه های او و توجه برای جلوگیری از تحقق آنها، توجه به استکبارستیزی و کفرستیزی است خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم کسی را در ظرف انقلابی گری قرار دهیم باید این شاخص ها را داشته باشد و اگر جز این باشد نمی تواند انقلابی باشد و در نظام انقلاب بخواهد آرمان‌ها و اهداف انقلاب را دنبال و پیاده کند.
القاصی‌مهر با بیان اینکه امام راحل نیز در بیانات خود اقدام به حرکت بر اساس موازین و آداب اسلامی ساده زیستی و نفی اشرافیت و داشتن روحیه استقلال طلبی و نداشتن وابستگی به قدرت های خارجی و مردمی بودن و خود را از مردم جدا نکردن عنوان شاخص های انقلابی توصیف کردند عنوان کرد: هدف از بیان این شاخص ها و معیارها برای انقلابی بودن و انقلابی زیستن که مقام معظم رهبری در دو سال اخیر روی این مفهوم و این مطلب تاکید بسیار زیادی داشتند به خاطر این است که حفظ و تداوم نظام اسلامی در این است که تمامی مردم و مسئولان باید روحیه انقلابی را در تمام عرصه ها حفظ کنند.
به گفته وی اگر این روحیه در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما صیانت و حفظ نشود این حکومت دینی و اسلامی که برگرفته از حکومت حضرت نبی مکرم اسلام (ص) است به خطر خواهد افتاد و نگرانی مقام معظم رهبری نیز به همین خاطر است که ارزش ها و آرمان های اسلامی و انقلابی زمانی در جامعه تداوم خواهد داشت که این روحیه در بدنه اجتماع و در تمام آحاد جامعه به ویژه در مسئولان و کارگزاران نظام باید حفظ شود و هر گونه اقدام و رفتار و حرکت که در چارجوب و موازین شاخص های انقلابی قرار نگیرد به طور حتم به نظام و حاکمیت آن ضربه وارد می کند.
رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه در زمان کنونی برخی از کارگزاران و مسئولان کشوری به دستاوردهای برجام افتخار می کنند و از آن به عنوان وسیله نجات کشور یاد می کنند بیان کرد: آن بصیرت و مساله نفوذ و در حال حاضر نیز آن روحیه انقلابی در برخی از افراد محل تشکیک قرار گرفته و بزرگترین آسیب و خطر و تهدیدی که نظام اسلامی ما را تهدید می کند همین فاصله گرفتن از شاخص ها و معیارهای انقلابی است که مقام معظم رهبری و امام راحل بر آن تاکید داشتند.
القاصی‌مهر با بیان اینکه مردم و مسئولان باید توجه داشته باشند که این انقلاب به سادگی به دست ما نرسیده و حاصل خون بهای بهترین جوانان این کشور است و هزینه های زیادی برای این نظام و انقلاب انجام شده تاکید کرد: وظیفه و مسئولیت سنگینی در قبال دفاع و صیانت از انقلاب بر عهده همه ما قرار دارد.
وی در بخشی از سخنان خود درباره دستگاه قضایی گفت: دستگاه قضایی ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی به طور مستقیم زیر نظر ولی فقیه اداره می شود و یکی از دلایل اقتدار و مشروعیت دینی و شرعی دستگاه عدلیه به همین خاطر است که مشروعیت این دستگاه مشروعیت به اذن ولی فقیه و سیاست ها و برنامه هایی که در این دستگاه دنبال می شود برگرفته از منویات ولی فقیه است.
رئیس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر اینکه تامین امنیت و آرامش مردم مهم‌ترین محور فعالیت ‌خدمات دستگاه قضایی است خاطرنشان کرد: دفاع از مظلوم و افرادی که مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته‌اند و رسیدگی به پرونده‌ها بدون در نظر گرفتن جایگاه افراد مهم‌ترین دستاورد دستگاه قضا در انقلاب اسلامی ایران است.
القاصی‌مهر با اشاره به اینکه امروز برخورد دستگاه قضا با دانه درشت ها و صاحب جایگاه و زر بسیار سخت تر و محکم تر است و این بیانگر این است که مبنا و محور نظام اسلامی ما و دستگاه قضایی آن شرع مقدس اسلام و مردم شریف هستند تصریح کرد: برخورد با جرائمی که امنیت و آسایش مردم را به مخاطره بیندازد و تسریع در زمان رسیدگی به چنین مواردی در اولویت دستگاه قضایی استان فارس قرار دارد.
وی با بیان اینکه با وجود کمبودها و نارسایی ها و مشکلات مالی و کمبود نیروی انسانی، تسریع در کار مردم نیز در اولویت قرار داد اظهار کرد: دستگاه قضایی ضمن پاسخگو بودن به نیاز مردم تمام تلاش و توان خود را برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مردم به کار گرفته است.
رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین از اجرای برنامه‌های مختلف به منظور پیشگیری از وقوع جرم است اشاره کرد و افزود: این موضوع با جدیت دنبال می شود چراکه امروز آسیب های ناشی از فقر، نبود اشتغال و بیکاری جوانان در جامعه رو به ازدیاد است و سرریز آن در قالب پرونده های قضایی شکل می گیرد اما همت و کمک مردم در رفع آسیب ها و پیشگیری از جرائم و انحرافات در سطح جامعه با اجرای برنامه های مختلف دراین راستا قابل تقدیر است و در دستور کار دستگاه قضایی استان فارس قرار دارد.
القاصی، ایجاد فناوری نوین در مجموعه دستگاه قضایی و عبور از روش های سنتی و به روز شدن آنها، انجام دادرسی‌های الکترونیکی، بهره‌گیری از ظرفیت مردم در شوراهای حل اختلاف به منظور کاهش منازعات و مشکلات در سطح جامعه، مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر و برخورد با مخلان نظم و آسیاش عمومی را مهم‌ترین اقدامات دستگاه قضایی استان فارس در راستای خدمت به مردم و ارتقای رضایت آنها برشمرد.
نظر شما