ارجاع پرونده حفاری بقعه شیخ انصاری کازرون به مراجع قضایی

۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۰۸:۵۶:۲۰
کد خبر: ۵۲۰۰۶۱
ارجاع پرونده حفاری بقعه شیخ انصاری کازرون به مراجع قضایی
پرونده حفاری غیر مجاز بقعه شیخ انصاری کازرون فارس به مقامات قضایی وانتظامی ارجاع شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، بقعه شیخ انصاری معروف به پیر بنکی در هشت کیلومتری جاده قدیم کازرون ، به شیراز دردهستان کوهمره در غرب روستای عبدویی واقع شده و به شماره 20844 به تاریخ 30 /11 1386 با قدمت قاجاری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
این بقعه دارای سنگ قبری تابوتی است از شاخصه های این بنا رویش درخت بنه ای است که بر روی گنبد روئیده و ریشه های آن از درون بنا مشخص نیست .این بنا به نام پیر کلخونگی نیز معروف است .
بقعه شیخ انصاری که متولی آن اداره اوقاف است در روزگذشته مورد تعرض حفاران غیر مجاز قرار گرفته که باعث ایجادحفره ای در لایه بیرونی گنبد شده است .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون اظهارداشت: کارشناسان واستادکاران پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بیشاپور با هماهنگی کارشناسان ومتخصصین اداره منابع طبیعی به منظور حفظ درخت روییده شده بر گنبد ،در اسرع وقت این بقعه را مورد مرمت استحکامی و استحفاظی با مصالح بوم آور قرار دادند .
محمدرضا معینی گفت: پرونده قضایی این حفاری غیر مجاز تنظیم و توسط بخش حقوقی اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون به مقامات قضایی وانتظامی ارجاع شده است .
طی هفته گذشته با تلاش نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان کازرون دو نفر از حفاران غیر مجاز با تجهیزات و ابزار آلات در محدوده تنگ چوگان دستگیر و تحویل مقامات انتظامی گردیدند که مراحل قضایی آن درحال انجام است.
طبق ماده 562 قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی ـ‌ فرهنگی ممنوع بوده و متخلف از شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز