تخریب در قسمتی از پیش آمدگی سقف بیرونی غارسنگ شکنان جهرم

۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۱۰:۳۱:۳۱
کد خبر: ۵۲۴۹۱۵
تخریب در قسمتی از پیش آمدگی سقف بیرونی غارسنگ شکنان جهرم
مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: با توجه به بارش سنگین باران و جاری شدن سیل و خسارات سنگین به شهرستان جهرم، قسمتی از پیش آمدگی سقف بیرونی غارسنگ شکنان جهرم تخریب شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر مصیب امیری اظهار داشت: غار سنگ شکنان جهرم واقع در بخش مرکزی جنوب شهر جهرم که به شماره 30711 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است بر اثر بارندگی های اخیر و جاری شدن سیلاب از ناحیه دهانه ورودی سوم و چهارم ریزش داشته است.
وی افزود: غار سنگ شکنان ، معدن سنگی متشکل از سنگهای دولومیتی با مساحتی بالغ بر بیست هزار متر مربع به طول تقریبی 400 متر و عرض 20-15 متر و ارتفاع حدودا 3.5 متر می باشد. کف و سقف غار دارای یک شیب تقریبا 20 درصدی بوده و حدود 100 پایه سنگی، نقش ستونهای نگهدارنده سقف را ایفا می کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: از آنجایی که طی دو سه قرن اخیر بصورت مستمر این غار، محل برداشت سنگهای مورد نیاز جهت مصارف ساختمانی توسط اهالی منطقه با استفاده از ابزار دستی بوده ، شاهد لاغری و ضعف ستونهای موجود هستیم.
امیری گفت: این اداره کل طی قراردادی با دانشگاه صنعتی شیراز، از سال 88 تاکنون با توجه به اعتبارات تخصیص یافته ، ضمن شناسایی مناطق فوق بحرانی اعم از ستون ، سقف و درزه ها با رعایت اولویتها ، بخشی ازعملیات اجرایی در زمینه ژئوتکنیک و مقاوم سازی را انجام داده است .
وی اضافه کرد: در این سالها مسولین محلی شهرستان اعم از شورای شهرودوستداران میراث بارها بصورت شفاهی ، کتبی و درج درجراید اقدام به انتقاد از این اداره کل به بهانه مخدوش نمودن چهره غار کرده است .در حالی که اگر عملیات اجرایی مقاوم سازی دهانه های ورودی و ستونهای میانی تاکنون انجام نپذیرفته بود ، شاهد تخریب کلی غار و مسدود شدن دهانه های آن بودیم که به تبع خسارتهای جبران ناپذیر بیشتری را به همراه داشت .
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در پایان خاطر نشان کرد: تا کنون اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیون ریال جهت مطالعات و مقاوم سازی هزینه گردیده است که برای تکمیل کل پروژه به اعتباری بالغ بر 25 هزار میلیون ریال نیاز می باشد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز