رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و حوانان:

سرمایه گذاری در امر تحقیق و پژوهش عامل رشد و شکوفایی است / بایستی قبل از پژوهش به مساله «جوان ایرانی» توجه کنیم

۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۴:۴۷:۵۵
کد خبر: ۵۲۷۵۶۱
سرمایه گذاری در امر تحقیق و پژوهش عامل رشد و شکوفایی است / بایستی قبل از پژوهش به مساله «جوان ایرانی» توجه کنیم
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و حوانان:گفت: سرمایه گذاری در امر تحقیق و پژوهش عامل رشد و شکوفایی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، محمد رضا فضلی صبح امروز در کنگره علمی " جوانان در آیینه پژوهش " که در شیراز برگزار می شود، بیان کرد: از مهمترین عوامل رشد و شکوفایی هر کشوری، سرمایهگذاری در امر تحقیق و پژوهش است.
وی افزود: امروزه همه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در تلاشند تا بر حجم سرمایه گذاری های تحقیقاتی خود بیافزایند که در این میان کشورهای پیشرفته برای حفظ موقعیت خود و یا افزایش برتری در صحنه های رقابت بین المللی، در تحقیقات سرمایهگذاری میکنند و کشورهای در حال توسعه نیز دریافتهاند که برای رسیدن به رشد و توسعه واقعی و حل و رفع اصولی مسائل و مشکلات اجتماعی خود راهی جز سرمایه گذاری در زمینه مطالعه و تحقیقات ندارند.
فضلی ادامه داد: بر این اساس میتوان ادعا کرد که بین تحقیقات و میزان پیشرفت حقیقی هر کشوری رابطه مستقیم وجود دارد و تا زمانی که کشورها و نهادها و دستگاههای اجرایی از دستاوردهای تحقیقات راهبردی و کاربردی در برنامهریزیهای اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی بهره نبرند به توسعه پایدار به مفهوم واقعی دست نخواهند یافت.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و حوانان:اظهار کرد: در افق چشم انداز 1404 بایستی ایران به کشوری توسعهیافته تبدیل شود و از نظر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه به رتبه اول دست پیدا کند اما مطالعات و پژوهش، مطلوب نیست، بنابراین لازم است هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه سازمانهای اجرایی، راهکارهای بهتری اندیشیده و اجرا شود تا موانع موجود در برابر توسعه پژوهشی برداشته شود.
فضلی تصریح کرد: از جمله موانع انجام پژوهش در ایران میتوان به موانع شواهد نشان میدهد که حرکت ما برای رسیدن به این جایگاه بسیار کند بوده و وضعیت فعلی ما در برخی حوزههای مربوط به مدیریت، سیاستگذاری و نظام تحقیقاتی در سطح کلان جامعه؛ موانع مربوط به فرهنگ پژوهش نظیر فقدان فرهنگ کار گروهی و ضعف سرمایه گذاری برای تولید دانش؛ موانع مربوط به منابع انسانی و پژوهشگران؛ مسائل مربوط به قوانین و مقررات پژوهشی دست و پاگیر؛ مشکلات مربوط به بودجه و امکانات پژوهشی؛ و موانع مرتبط با کاربرد نتایج پژوهشی اشاره نمود.
وی با بیان اینکه امروزه برای تسریع در رشد و توسعه اقتصادی و رسیدن به حداقل های توسعه یافتگی، پژوهش از نیازمندیهای پایه به شمار میرود تاکید کرد: در همین راستا، طی سالهای اخیر سازمانهای دولتی اقدامای را به منظور توسعه کمی و کیفی فعالیتهای پژوهش انجام داده اند که در این مسیر با چالش ها و موانعی نیز روبه رو شدهاند. 
فضلی گفت: پیشنهادها و راهکارهای اجرایی برای حل این چالشها میتواند شامل ابتکار عمل در زمینه های: توسعه فرهنگ تحقیق و توسعه در تمام سطوح سازمانی؛  طراحی ساختار سازمانی مناسب واحدهای تحقیق و پژوهش؛ طراحی سازوکار مناسب برای استفاده از توان بالقوه نیروهای داخلی سازمان در امر تحقیقات؛ طراحی سازوکار مناسب برای جذب و نگهداری نیروهای کیفی؛ برقراری ارتباط منطقی و منظم بین سازمانها با مؤسسات و مراکز تحقیقاتی طرحهای برونسپاری شده باشد پس در هر سازمانی دو فرایند درون و برون سازمانی از ضعف ها و تهدیدات پژوهشی باید مورد بررسی قرار گیرند.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: چنانچه نگاه ویژهای به جایگاه پژوهشی در حوزه جوانان داشته باشیم، بایستی قبل از هر چیز مسأله «جوانان ایرانی» را درک کنیم و بر وجوه خاص و متفاوت آنان با جوانان غربی از طریق انجام مطالعات وسیع و بدون رویکرد پیشداورانه تأکید نمائیم.
وی افزود: در این حیطه همچنین لازم است بر ضرورت طراحی مدل ها و روش های جدید بومی، لزوم بکارگیری متخصصین حوزه علوم اجتماعی و دارای تعامل با جوانان، ضرورت آشنایی پژوهشگران به مباحث روانشناسی، فرهنگ و ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران، توجه به مقتضیات اجتماعی و فرهنگی جوانان امروز ایران و ویژگی های آنان در طرح های تحقیقاتی آینده ضروری است.
 فضلی گفت: مرکز مطالعات راهبردی با عنایت به جایگاه ویژه جوانان و لزوم توجه به مسائل آنان در جامعه، اقدام به برگزاری کنگره ای تحت عنوان «جوانان در آئینه پژوهش: وضعیت، مسائل و چالش ها» نموده است.
وی هدف از اجرای این کنگره ایجاد حساسیت و توجه بیشتر به موضوع و مسائل جوانان؛ شناخت وضعیت و مسائل جوانان بر مبنای آخرین یافته های پژوهشی؛ گسترش تعامل بین دانشگاهیان، مدیران و کارشناسان امور جوانان در عرصه پژوهش های این حوزه؛ فراهم کردن زمینه برای تولیدات علمی و پژوهشی جدید از طریق احصاء اولویت ها و شناسایی خلأهای موجود؛ و فراهم کردن مقدمات بهره گیری از نتایج پژوهش ها در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها. عنوان کرد و افزود: امید است نتایج و اثرات مناسبی از برگزاری این کنگره و ارائه یافته های علمی آن حاصل شود و امکانی فراهم گردد تا در آینده، روند تحولات مربوط به وضعیت و مسائل جوانان مورد بررسی و پایش مستمر قرار گیرد.
فضلی افزود: سخنرانی های موضوعی ارائه شده در این کنگره برگرفته از برنامه ساماندهی شاخص¬های امور جوانان (شامل محورهای: هویت، خانواده، بهداشت و سلامت، مشارکت، رفاه و تأمین اجتماعی، اشتغال و مهارت-آموزی، اوقات فراغت، ازدواج، طلاق، رسانه و فضای مجازی، و آسیب های اجتماعی) است. بیانیه پایانی کنگره حاصل جمع بندی مطالب ارائه شده توسط صاحب نظران خواهد بود که در انتهای کنگره قرائت می گردد.   
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: در برگزاری این کنگره از تلاش ها و زحمات اساتید و صاحب نظران دانشگاهی در حوزه علوم اجتماعی به عنوان سرمایه اصلی این واقعه علمی برخوردار بوده ایم.
 
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز