استاندار فارس:

عدالت و رضایت مردم اساس حکومت در کلام سعدی است

۱۳۹۶/۰۲/۰۱ - ۱۷:۲۱:۳۷
کد خبر: ۵۴۷۵۲۰
عدالت و رضایت مردم اساس حکومت در کلام سعدی است
استاندار فارس گفت: رعایت عدالت در اداره حکومت توسط حاکمان سبب رضایت مردم می‌شود و سعدی همواره بر این مهم تاکید دارد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، محمدعلی افشانی شامگاه پنجشنبه در آئین بزرگداشت یادروز سعدی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ کشورمان برگزار شد، اظهار کرد: شیخ اجل سعدی شیرازی بیش از همه منادی عدالت است.
وی با بیان اینکه سعدی، باب اول بوستان را به عدل و داد و به تدبیر اختصاص داده است، افزود: جهان سعدی جهان مروت، همدردی و آرمان‌شهر او عدالت و دادگستری و دامنه عدالت‌خواهی سعدی بسیار گسترده است.
استاندار فارس کلام سعدی را متاثر از کلام ژرف شیر خدا و پیشوای آزادگان و عدالت خواهان حضرت علی (ع) دانست و خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن عدالت، متزلزل کننده اجتماع است و اجرای آن سبب  استحکام جامعه می‌شود.
افشانی با بیان اینکه سعدی در کلام خود همواره به حکام هشدار می‌دهد که فرصت چند روزه حکومت را غنیمت شمارند و در اداره حکومت، عدل پیشه کنند، تاکید کرد: سعدی معتقد است رضایت مردم به عنوان پایگاه و اساس حکومت تنها با برقراری عدالت ممکن است.
به گفته وی در جهان مطلوب سعدی، ستم و بیداد محکوم و کیفر ظالم بر حاکم واجب است و به عقیده سعدی پیروزی حکومت‌ها در گرو رضایت خاطر مردمان است.
استاندار فارس با اشاره به اینکه سعدی، حاصل عدم رعایت حقوق مردم را خالی شدن خزانه و غلبه دشمنان می‌داند، تصریح کرد: جهان آرمانی سعدی بسیار پندآموز، انسان محور و بر مبنای عدالت، مدارا با همنوعان و اداره حکومت بنا بر مصلحت اندیشی است.
عشق به انسانها سبب ماندگاری سعدی در جهان شده است
در این آیین همچنین مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و رئیس مرکز سعدی شناسی گفت: سعدی همواره به انسان عشق می ورزد به همین دلیل جهانگیر و در دنیا ماندگار شده است.
کورش کمالی سروستانی، اظهار کرد: شهر شیراز افتخار دارد در بیستمین سال از یادروز سعدی در آرامگاه شیخ َمیزبان بزرگان، سعدی پژوهان، هنرمندان و دانشجویان باشد.
وی با بیان اینکه آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی میزبان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: دکتر صالحی امیری، میهمان ویژه این مراسم، به بسیاری از توصیفات سعدی از جمله مردم‌داری و فرهنگ‌مداری آراسته است.
رئیس مرکز سعدی شناسی خاطرنشان کرد: سعدی یگانه‌ای است که بازتاب و تاثیر کلامش بسیار موثر و در مخاطبانش اثرگذار است زیرا سخنانش مانند شکر برای کسانی که کلام او را می‌شنوند و می‌خوانند شیرین است.
کورش کمالی سروستانی بیان کرد: سعدی بزرگ‌مردی است که در مسیر زندگی عزت‌مندانه خود روح سخن را چنان آراسته که در گذر زمان، غباری بر آن ننشسته است.
وی با اشاره به اینکه بازتاب افق اندیشه سعدی، بنی آدم را اعضای یکدیگر می‌داند، تصریح کرد: از این رو بوستان را بر اساس حکمت بنیان می‌نهد و اگر کسی اهل اشارت باشد نکات بسیار ارزشمندی را از بیانات او دریافت می‌کند تا بتواند در زندگی خود به کار گیرد.
مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس عنوان کرد: تار و پود شیخ اجل سعدی شیرازی را از عشق سرشته‌ اند و عشق سعدی نه حدیثی است که نهان بماند بلکه داستانی است که بر سر هر بازاری هست.
 
نظر شما