رعایت نکات تغذیه ای موثر در رفع تنش عصبی و اضطراب

۱۳۹۶/۰۲/۱۹ - ۱۵:۴۵:۳۲
کد خبر: ۵۵۶۱۴۷
رعایت نکات تغذیه ای موثر در رفع تنش عصبی و اضطراب
درجه هایی از اضطراب که برای مدتی طولانی در اندازه زیاد پایدار بماند، از نشانه های تنش عصبی(استرس) است که با رعایت نکات تغذیه ای می توان آن را کاهش داد.
به گزارشخبرگزاری برنا ازفارس، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با بیان اینکه فشار روحی ممکن است باعث از بین رفتن یا تحریک اشتها شود، گفت: هر چند لازم است علت زمینه ای مشکل پیدا و تا حد امکان رفع شود اما مشاوره، دور شدن از منبع فشار روحی، برنامه های ورزشی و رعایت برخی نکات در رژیم غذایی نیز می تواند کمک کننده باشد.
"فاطمه شفیعی" افزود: مصرف نان یا بیسکویت سبوس دار، فرآورده های جو دوسر و غلات کامل(با سبوس و جوانه) سرشار از ویتامینB   است و به تقویت سیستم عصبی کمک می کند، فیبر غیرمحلول موجود در این غذاها نیز به پیشگیری از ایجاد یبوست و سایر اختلالات روده ای ناشی از فشار روحی کمک می کند.
این کارشناس ارشد تغذیه، ادامه داد: سبزی ها و میوه ها به دلیل دارا بودن ویتامین های C، E، B و همچنین کلسیم، آهن، روی، پتاسیم و مس، توانایی بدن را در مقابله با بیماری های قلبی، برخی سرطان ها و عفونت ها افزایش می دهند.
شفیعی افزود: بعضی از مواد غذایی نیز مانند چربی ها و روغن ها منجر به شدت یافتن فشار روحی و تنش عصبی می شود، بنابراین چربی ها و روغن ها باید به اندازه نیاز مصرف شوند، مصرف غذاهای سرشار از چربی های اشباع باید به شدت کم شود.
وی اضافه کرد: مواد غذایی مانند گوشت چرب، فرآورده های گوشتی مانند همبرگر، سوسیس، کالباس، کله پاچه، فرآورده های لبنی پرچرب، بسیاری از شیرینی ها و دسرهای فوری، دارای این نوع چربی مضر هستند.
این کارشناس ارشد تغذیه، مصرف غذاهای چرب را در افزایش وزن و بسیاری از مشکلات جسمی و روان شناختی ناشی از آن که به نوبه خود منجر به شدت یافتن فشار روحی و تنش عصبی می شود، موثر دانست.
شفیعی، در پایان گفت: مصرف نوشابه های گازدار، قهوه، چای و برخی داروهای سرماخوردگی دارای کافئین هستند که باعث تحریک سیستم عصبی می شود؛ مصرف بیش از اندازه آنها، ممکن است باعث لرزش، تعریق، تپش قلب، تند شدن تنفس و آشفتگی در خواب شود و باید به این نکته توجه کرد که هرگونه کاهش در مصرف آن باید به تدریج انجام شود تا بروز نشانه هایی مانند سردرد و خستگی را به همراه نداشته باشد.
 
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز