ید و اهمیت آن برای سلامتی

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۱۲:۵۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۱۳۶۹
ید و اهمیت آن برای سلامتی
ید یکی از مواد مورد نیاز بدن برای سالم زیستن است و باید به طور روزانه مصرف شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: وقتی ید به اندازه کافی به بدن نرسد، تیروئید نمی تـواند به اندازه کافی هورمون بسازد و این کمبود، پـــیامـدهای بهـــداشـتی مهـمی دارد، که مـجمـوعه آنها را اختلالات ناشی از فقر ید یا Iodine Deficiency Disorders  و یا به اختصار  IDDمی نامند.
"اعظم فرمانی"، افزود: این پیامدها شامل گواتر، هیپوتیروئیدیسم، کرتینیسم، بی کفایتی تولید، مانند مرگ و میر کودکان و در نتیجه به مخاطره افتادن توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع است.
وی بیان کرد: پایش و نظارت برنامه پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، به منظور حصول اطمینان از میزان ید دریافتی از سوی مردم و کیفیت ارایه خدمات در مناطق شهری و روستایی کشور به شکل گسترده ای در ســطــح تــولیــد، توزیع خانوار و تمامی مراکز تولید طبخ غذا، به طور روتین انجام می گیرد.
کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه،ادامه داد: مطلوب ترین روش پایش برنامه اطمینان از کفایت دریافت ید از طریق رژیم غذایی، اندازه گیری ید ادرار، از نمونه قابل قبولی از جمعیت یک منطقه است، که می تواند مدیر برنامه را از کفایت دریافت ید آن منطقه مطمئن سازد.
فرمانی، گفت: بررسی اپیدمیولوژیک اندازه گیری ید ادرار، سالانه در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام می شود، بدین منظور 240 دانش آموز هشت تا 10 ساله (کلاس های دوم، سوم و چهارم دبستان) با توجه به نسبت جمعیت شهری و روستایی، به طور تصادفی در مدارس شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مطابق با دستور کاری مربوطه انتخاب و نمونه های ادرار به آزمایشگاه منتخب ارسال می شود.
وی، افزود: نتایج به دست آمده در بررسی های انجام شده از سوی گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه در سال تحصیلی 96-1395، بیانگر مطلوب بودن ید ادرار دانش آموزان است این موضوع، نشانگر دریافت کافی ید توسط جامعه استان فارس از برنامه های غذایی خود است.
این کارشناس تغذیه، بیان کرد: در سال های اخیر با گسترش تبلیغات ناصحیح و غیر علمی در رسانه های مجازی، در خصوص استفاده از نمک دریا روبرو هستیم، که با توجه به عدم تصفیه این نمک و یددار نبودن آن، توصیه گروه بهبود تغذیه جامعه، فقط استفاده از نمک های تصفیه شده یددار و مصرف غذاهای حاوی ید است
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز