کدام افراد بیشتر در معرض ابتلا به سیاه زخم هستند؟

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۱۰:۰۹:۳۰
کد خبر: ۵۸۱۸۱۶
کدام افراد بیشتر در معرض ابتلا به سیاه زخم هستند؟
سیاه زخم، یک بیماری عفونی خطرناک مشترک بین انسان و دام است که در حیوانات به ویژه علف خواران مانند بز، گاو و گوسفند دیده می شود؛ این بیماری در اثر باکتری به نام "باسیلیوس آنتراسیس" به وجود می‌آید.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: این باسیل توانایی تولید اسپور دارد که نسبت به شرایط سخت محیطی بسیار مقاوم است و مدت زمان طولانی در هوا و به ویژه در خاک زنده می ماند، باسیل آنتراکس در حیوانات بیشتر دیده می شود بنابراین، افرادی که در تماس با حیوانات و فرآورده های حیوانی آلوده قرار دارند، بیشتر درگیر می شوند.
"مهناز زادانی فرد" با بیان اینکه راه های انتقال بیماری شامل تماس با اسپورهای میکروب از راه پوستی مخاطی، تنفسی و یا سیستم گوارشی است و انتقال از فرد به فرد بسیار نادر است، افزود: سیاه زخم در سراسر جهان شایع است و بیشتر در کارگران کشاورزی دیده می شود، افراد هنگام کار با فرآورده‌های حیوانی مانند پشم، پوست یا استخوان حیوانات آلوده، به باکتری سیاه زخم مبتلا می‌شوند؛ دوره نهفتگی بیماری نزدیک هفت روز پس از تماس است، سیاه زخم ممکن است پوست، ریه یا سیستم گوارشی را درگیر کند.
وی ادامه داد: شایع‌ترین شکل این بیماری سیاه زخم پوستی است و هنگامی ایجاد می‌شود که هاگ‌های باکتری از راه بریدگی یا خراش پوست، وارد بدن ‌شود؛ نشانه ها بیشتر به صورت تورم موضعی یا زخم پوستی بدون درد، سیاه رنگ است، سیاه زخم پوستی از دو نوع ریوی و گوارشی ساده تر است و با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.
این کارشناس بهداشت عمومی، افزود: باکتری سیاه زخم همچنین ممکن است از راه استنشاق وارد مجاری تنفسی شود، این شکل سرایت بیماری بیش از همه در افرادی که با پشم و پوست حیوانات کار می‌کنند، رخ می‌دهد؛ آنتراکس تنفسی ممکن است دارای نشانه هایی شبیه آنفلوآنزا باشد و در موارد پیشرفته به صورت "پنومونی هموراژیک" تظاهر کند، افراد دچار سیاه زخم ریوی در معرض خطر نارسایی حاد ریه هستند و این شکل سیاه زخم بیشترین میزان مرگ و میر را دارد.
زادانی فرد اضافه کرد: نادرترین شکل سیاه زخم، نوع گوارشی است و هنگامی رخ می‌دهد که شخصی گوشت حیوان آلوده به سیاه زخم را مصرف کند، بیست تا شصت درصد از موارد سیاه زخم گوارشی ممکن است به مرگ منتهی شود.
وی با بیان اینکه تشخیص بیماری با کشت خون و روش های تشخیصی اختصاصی آزمایشگاهی انجام می شود، مناسب ترین راه پیشگیری از بیماری را انجام واکسیناسیون برای افراد در معرض خطر عنوان کرد و گفت: تزریق واکسن برای افراد سالم 18 تا 65 سال مجاز است و برای بانوان باردار نباید مورد استفاده قرار گیرد.
این کارشناس بهداشت عمومی، بیان کرد: درمان بیماری با استفاده از آنتی بیوتیک های "پنی سیلین"، "داکسی سیکلین" و "سیپروفلوکساسین"، زیر نظر پزشک انجام می شود.
زادانی فرد در پایان، افزود: باکتری سیاه زخم را به راحتی می‌توان در آزمایشگاه تکثیر کرد؛ هاگ‌های باکتری سیاه زخم می‌توانند سال‌ها در محیط به طور غیرفعال باقی مانده و تا زمانی که وارد بدن یک موجود زنده شوند با فعال شدن دوباره تکثیر پیدا کنند، این ویژگی ها باعث می شود که سیاه زخم به صورت یک اسلحه بسیار خطرناک در جنگ‌ها و بیوتروریسم به کار رود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز