ضابط جهرمی:

بزرگترین معضل سینمای مستند ایران، گفتار متن است

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۸:۵۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۶۶۰۵
بزرگترین معضل سینمای مستند ایران، گفتار متن است
دکتر احمد ضابط جهرمی در نشست پایانی از مجموعه کارگاه های علمی در حوزه ی هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: بزرگترین معضل سینمای مستند ایران، گفتار متن است.
به گزارش خبرگزاری برنا از  فارس،  دکتر اجمد ضابط جهرمی  در این نشست که همزمان با  افتتاح خانه فیلم مستند حوزه ی هنری فارس برگزار شد اظهار داشت: در فیلم های مستند که بر مبنای مردم شناسی ساخته می شوند حرف زدن انسان ها مقوله ی مهمی است.
وی با اشاره به اهمیت گفتار متن در این نوع از کارها افزود: کسی که گفتار اثر را می نویسد باید هنرشناس و تصویرشناس باشد باید با مونتاژ کلمات آشنا بوده و تدوین و تصویر را نیز بشناسد.
پدر دانش تدوین فیلم در ایران گفت: برای برطرف کردن این نقیصه می توان مطالب مهمی را توصیه کرد که مطالعه در راس آن است. علاوه بر مطالعه کتاب، تماشای فیلم های موفق در این زمینه را نیز موثر می دانم.
ضابط جهرمی  با اشاره به ماهیت فیلم های مستند گفت: مستند همواره یک فرم در حال تغییر بوده و نمی توان آن را در تعریفی ثابت محدود کرد و در مستندهایی که خودبه خود شکل می گیرد هنری وجود ندارد.
وی ضمن بیان این مطلب که در مستند همواره باید چیز بدیعی وجود داشته باشد گفت: امروزه ترکیب و تعالی سینمای مستند با گونه های داستانی و انیمیشن مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: با این همه اگر بخواهیم نگرشی توصیفی داشته باشیم سینمای مستند تثبیت واقعیت است با یک نگاه نو و فرم جدید. به عبارت دیگر چیزی است که تنها در عالم فیلم امکان ثبت دارد و نه در عالم واقع.
این مدرس سینما ابراز داشت: در سینمای مستند بعضی فیلمسازان از زمان واقعی غافل شده اند، حال آنکه دو چیز در مستند قابل بازآفرینی نیست  یکی موضوع و دیگری زمان. در بازسازی زمان همیشه پشت سر ماست . علاوه بر آن فیلم ساز بایستس در تمام فیلم به استادش مقید باشد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز