در بیانیه سفیر الشاد اسکندرف در نشست متفکران آینده در پرتو ملاصدرا:

مواجهه با چالش‌ها و ارائه راهکار برای جامعه اسلامی زیرساخت برنامه‌های پایتختی جوانان اسلام است

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۱:۱۶:۵۷
کد خبر: ۵۸۹۴۹۹
مواجهه با چالش‌ها و ارائه راهکار برای جامعه اسلامی زیرساخت برنامه‌های پایتختی جوانان اسلام است
مدیر کل سیاست آموزش و پرورش سازمان کنفرانس اسلامی، در نشست متفکران آینده در پرتو ملاصدرا به نمایندگی از سفیر ارشاد اسکندرف بیانیه رئیس مجمع جوانان سازمان کنفرانس اسلامی را برای حضار خوانش کرد.
به گزارش خبرنگار برنا از فارس، متن بیانیه عبدالله منافی متالو سفیر الشاد اسکندرف به شرح زیر است.
زیرساختی که به عنوان متفکران مسلمان آینده طراحی شد با این هدف بود که بتوانیم با چالش‌هایی که جوامع مسلمان در جهان با آن ها مواجه‌اند، مقابله کنیم و برای آن‌ها راهکارهایی برنامه‌ریزی کنیم.هدف دیگر از این زیرساخت این بود که همه جوانان متفکر و علاقه‌مند و پیشرو جهان اسلام را در راستای به دست آوردن همان راهکارها و توسعه فکری جهان اسلام همسو کنیم.
همچنین بر آن بودیم تا منبعی را برای همه امت اسلامی که امروز با تهدیدهای ظالمانه در اسلام هراسی روبه‌رو هستند پدید بیاوریم تا نسل‌های آینده به عنوان مرجع علمی به آن مراجعه کرده و برای مشکلات خود چاره اندیشی کنند.
شیراز امروز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام و اولین میزبان این نشست نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. امروز بر آن هستیم از طریق این نشست‌ها و توسعه آن به جامعه ای برسیم که جوانان آن قوی و آزاده باشند و به عنوان مسلمان در جهان سربلند باشند.
جهان اسلام از فجایع و مصیبت‌هایی رنج می‌برد که نتایح آن برای امت اسلامی است. همانطور که می‌دانید همیشه مسلمانان در طول تاریخ اسلام به عنوان پیشوایان فرهنگی و پیشرو در علم دانش فلسفه و اخلاق پیشقدم بودند.
در سمت دیگر، ما امروز از فرقه گرایی و دانش بسیار سطحی در حوزه اسلام رنج می‌بریم که باعث مشکلات بسیار زیادی برای نام جهان اسلام شده است.
متاسفم که تعداد مسلمانانی که موفق شدند جایزه نوبل را ببرند، زیاد نیست. یکی از اهداف امروز این باید باشد که برای جوایز نوبلی که برای مسلمانان نامگذاری خواهد شد، هدف گذاری کنیم.
به عنوان گروهی که بیش از ۵۰۰ میلیون جمعیت جوان دارد باید بگویم تفکرات تکفیری می‌تواند نتایج مخربی در پی داشته باشد که شاید از بین بردن آن کار مشکلی باشد؛‌اما باید عرض کنم دو گروه اصلی نقش بسیار مهمی را در هموارسازی راه پیشرفت و توسعه مسلمان در جهان بر عهده دارند . اولین نکته که باید به آن توجه کرد توجه به سنت‌های  بزرگانی مثل ملاصدرا، مولانا، ابن عربی و نصیرالدین توسی است که از طریق توجه به تفکرات آنان می‌توان پیشینه‌ای ذهنی و محکم برای جوانان آفرید تا از طریق رجوع به طلایه‌داران جهان اسلام بتوانند راه حلی برای فجایع جهان امروز پیدا کنند.
دانشگاهیان ما و علمای ما نقش بسیار مهمی در یافتن راهکار‌ها و جست و جو برای راهکار‌ها به‌منظور فائق آمدن به مشکلات جهان اسلام امروز دارند. 
در این رابطه باید بگویم دانش، امروزه تنها یک مزیت برای علما نیست، بلکه مسئولیتی است که بر شانه‌های آن‌ها گمارده شده تا بتوانند راهکارهای عملی برای خروج از مشکلات دنیای اسلام ارائه دهند.
خداوند در سوره زمر می فرمایند آیا آنها که ایستاده و نشسته به عبادت می پردازند و آنها که نمی پردازند و آنها که می دانند و آنها که نمی‌دانند باهم برابرند هرگز اینطور نیست و این را فقط دانایان به خاطر خواهند آورد. در کنار این آیه به اولین آیه ای که بر پیامبر مکرم اسلام نازل شد اشاره می‌کنم و آنجا که پروردگار به او فرمود بخوان. این خواندن نشان دهنده تقدم دانش و آموختن در اسلام است.
سازمان همکاری‌های اسلامی خود را متعهد می داند تا بتواند راهکارها و مشوق‌های مهمی برای توانمندسازی جوانان درباره ریشه‌های سنتی و ریشه‌های علمی کشور‌های خود از طریق دانشمندان بسازد تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و این‌ها را به عنوان میراثی برای خود حفظ کنند.
در همین جا باید عرض کنم ما از راه شناخت ایدئولوژی‌های اسلامی و شناخت علمای اسلامی و تفکرات آنها به دنبال این هستیم تا بتوانیم شهروندان مسلمان در کل دنیا را به شهروندانی موفق و درستکار تبدیل کنیم تا ارتباط بین آن‌ها با هم حفظ شود؛ همانگونه که پیامبر میفرمود: هویت عضو شدن در امت اسلامی از هر هویت دیگری که برای یک مسلمان بتوان ذکر کرد برتر است.
در چهل‌و‌چهارمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در ساحل عاج تصمیم گرفتیم که سوم سپتامبر هر سال به عنوان روز مهم و جوانان سازمان همکاری‌های اسلامی اطلاق شود.
همین‌جا از همه بزرگوارانی که حضور دارند خواهشمندم که برای این روز برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط را برنامه ریزی کنند که از همه آن‌ها مهم‌تر فعالیت‌هایی برای تفکرات و برنامه‌های برای دانشجویان و دانشمندان باشد.
 علی رغم همه مشکلات جهان اسلام به برنامه‌های عمیق و استراتژی‌های بلند مدتی نیاز داریم که بتوانیم متفکران خود را توانمند کنیم تا مسیر پیشرفت و رسیدن به صلح آسان شود.
به شدت معتقدم این گردهمایی‌ها به ما کمک خواهد کرد به یک تفکر واحد و متحد درراستای رسیدن به ارزش‌های واحد و مشترک برسیم.
کنفرانس شیراز می‌تواند زیرساخت و زمینه مناسبی را برای بحث‌های آینده در  اکتبر در کوالالامپور محیا کند. مطمئنم هیئت علمی دبیران و همه دوستان تمام تلاش و بنیه خود را صرف این مهم خواهند کرد تا بتوانیم به اهداف مشترک دست یابیم. قبل از پایان، برخود واجب می‌دانم بار دیگر خدمت همه همکاران خوب در ایران و مخصوصاً شیراز به خصوص وزارت ورزش و جوانان، استانداری، مدیر کل ورزش و جوانان فارس، دانشگاه شیراز و همه کسانی که در راه اجرای برنامه‌های مثبت شیراز به عنوان پایتخت جوانان اسلام و همچنین به خاطر مهربانی و مهمان نوازی گرمشان سپاسگزار باشم.
در حالیکه آرزومندم در جلسات بعدی بتوانم حضوراً در خدمت شما باشم برای این نشست مهم و شیراز به عنوان پایتخت جوانان اسلام آرزوی پیروزی و پیشرفت دارم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز