کنجد؛ دانه ای ریز اما پر خاصیت

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۱۵:۰۲:۱۱
کد خبر: ۵۹۵۰۵۳
کنجد؛ دانه ای ریز اما پر خاصیت
دانه های کوچک کنجد از نخستین منابع روغن بوده که در رژیم غذایی بشر به کار رفته است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با اشاره به وجود 20 تا 25 درصد پروتئین و نزدیک 50 درصد چربی مفید غیراشباع در این ماده غذایی، گفت: کنجد دو نوع سفید و سیاه دارد، هر چند برخی اعتقاد دارند که خواص کنجد سیاه بیشتر است اما تفاوت عمده ای بین این دو وجود ندارد.
"دنیا فیروزی" کمک به درمان کمبود آهن را از خواص کنجد دانست و افزود: بدن برای ساخت هموگلوبین حمل کننده اکسیژن، به آهن نیاز دارد؛ کمبود آهن باعث خستگی، رخوت عمومی و سرانجام کم خونی خفیف تا شدید می شود و دانه کنجد منبع گیاهی بسیار خوبی از ریزمغذی ها به ویژه آهن است که توصیه می شود در غذای همه افراد خانواده گنجانده شود، کنجد به دلیل اینکه سرشار از کلسیم، روی و پروتئین است مصرف آن برای همه سنین، مفید است.
وی با توجه به اینکه دانه کنجد دارای مقدار زیادی کلسیم است که باعث استحکام استخوان ها می شود، اضافه کرد: این ماده معدنی، در همه سنین به ویژه در دوران شیرخواری تا نوجوانی یعنی زمان ذخیره سازی کلسیم در استخوان، برای بدن ضروری است.  
این کارشناس ارشد تغذیه، ادامه داد: اگر در دوران نوجوانی تراکم استخوان به حد نهایی خود نرسد، خطر بروز بیماری پوکی استخوان در دوران های بعدی زندگی افزایش می یابد.
فیروزی، کنجد را ماده ای سرشار از روی معرفی کرد و ادامه داد: مصرف روزانه و منظم آن می تواند ذخایر روی را در بدن در حد بالا نگه دارد؛ از پایان 6 ماهگی، این دانه از نخستین انواعی است که می تواند در غذای کمکی شیرخوار شروع شود.  
وی یادآور شد: برای نگهداری کنجد باید خیلی دقت کرد زیرا، به دلیل مقدار بالای چربی آن، احتمال دارد به سرعت فاسد شود؛ همیشه به تازه بودن کنجد دقت کنید و آن را در ظرف دربسته و در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز