چگونه با به کارگیری مناسب زبان بدن، ارتباط موثر داشته باشیم؟

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۱۲:۴۸:۵۳
کد خبر: ۵۹۷۴۵۴
چگونه با به کارگیری مناسب زبان بدن، ارتباط موثر داشته باشیم؟
مهارت ارتباطی، توانایی برقراری ارتباط موثر و کارآمد با دیگران بوده و یکی از ارکان مهم سلامت به شمار می رود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس سلامت روان و ‌اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: مهارت ارتباطی، توانایی برقراری ارتباط موثر و کارآمد با دیگران بوده و در 75درصد از مواقع، مهارت ارتباطی خوب در برقراری روابط سالم و رضایت بخشی با دیگران کمک کننده بوده و از روابط ضعیفی که منجر به سوء ‌تفاهم و احساسات منفی می شود، پیشگیری می کند.
"فریبا رضایی"، پیامدهای فقدان مهارت های ارتباطی را احساس تنهایی، ‌انزوا و طرد شدن، ‌استرس و فشار روانی، نارضایتی از روابط با دیگران، ایجاد سوء تفاهم و ناکامی در ارضای نیازها برشمرد و افزود: نیاز به برقراری ارتباط از نیازهای مادی، ‌امنیت، ‌تعلق و احترام، صمیمیت، حمایت و تایید، تاثیر می گیرد.
وی ادامه داد: مهارت انتقال پیام، به صورت کلامی و غیر کلامی صورت می گیرد، در حالی که مهارت دریافت پیام، در گوش دادن، مشاهده و پاسخ نمایان می شود.
کارشناس سلامت روان و ‌اعتیاد دانشگاه، اضافه کرد: زبان بدن، شامل شیوه ایستادن، ‌حالت چهره، دیدن و گوش دادن فعال، از مهمترین مهارت های ارتباطی است، که بر ایجاد ارتباط خوب تاثیر می گذارد.
رضایی، ارکان گوش دادن فعال را شامل تماس چشمی، موقعیت بدنی مناسب، اشاره سر، اجتناب از فاصله و قطع سخنان طرف مقابل بیان کرد و گفت: در گوش دادن فعال، خلاصه کردن سخنان طرف مقابل با کلمات، نشان دهنده دریافت درست نظر مخاطب بوده است.
وی یکی از مهارت های ارتباطی را حل مسئله در تعارض ایجاد شده عنوان کرد و افزودک همچنین عامل پایه ای در تداوم ارتباط، شیوه بیان، تن صدا، مکالمات کوتاه، صریح و روشن است و با ذکر سوال از مخاطب، می توان او را تشویق به توضیحات بیشتری برای برقراری یک رابطه خوب کرد.
این کارشناس سلامت روان، اضافه کرد: ارتباط یک جاده دو طرفه است که علاوه بر آمادگی فرد برای شنود نظرات موافق و مخالف، او را از استرس و اضطراب حین برقراری ارتباط دور می کند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز