نکاتی پیرامون مصرف مکمل آهن در نوزادان و کودکان

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۱۹:۱۸:۴۱
کد خبر: ۶۳۹۹۶۵
نکاتی پیرامون مصرف مکمل آهن در نوزادان و کودکان
کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه آهن، به عنوان یک ماده مغذی، برای رشد و تکامل کودک، ضروری است، نکاتی در مورد مصرف این مکمل ها در نوزادان و کودکان عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر "فاطمه دستغیب" گفت: بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارد، تا اکسیژن را از راه خون به تمام سلول ها برساند و نیز اگر رژیم غذایی کودک فاقد آهن باشد، ممکن است وضعیتی به نام کمبود آهن به وجود بیاید که شایع ترین کمبود تغذیه ای در بین کودکان، به شمار می رود.
وی افزود: امکان دارد کمبود آهن در بسیاری از سطوح، از کمبودِ ذخایر آهن تا آنمی یا کم خونیِ فقر آهن رخ دهد، وضعیتی که گلبول های قرمز سالم و کافی در خون وجود ندارد، کمبود آهن درمان نشده و می تواند رشد مغزی و تکامل کودک را تحت تاثیر قرار دهد.
این دکتر داروساز ادامه داد: بیشتر نشانه های کمبود آهن در کودکان، تا زمانی که آنمی رخ ندهد، ظاهر نمی شود و امکان دارد نشانه های کم خونی فقر آهن، از پوست رنگ پریده، خستگی، کندی رشد، کم اشتهایی، تنفس غیرعادی و تند، مشکلات رفتاری، عفونت های مکرر، گرایش غیرمعمول برای مواد غیر تغذیه ای مانند یخ، خاک، رنگ یا نشاسته باشد.
این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه، اضافه کرد: نوزادانی که در موعد مقرر به دنیا می آیند، در اواخر بارداری، آهن موردنیازشان را از مادر دریافت می کنند، که تا حدود 4 تا 6 ماه نیاز بدنشان را برآورده می کند، پس از آن نوزادان هفت تا 12ماه روزانه یازده میلی گرم، کودکان یک تا سه سال هفت میلی گرم، چهار تا هشت سال 10 میلی گرم، 9 تا 13 سال روزانه هشت میلی گرم آهن نیاز دارند.
دکتر دستغیب، توصیه کرد: در چهار تا 6 ماه نخست زندگی نوزاد، از شیر برای تغذیه نوزاد استفاده کنید، سپس در نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می شوند، از شیرهای غنی شده با آهن (حاوی 12میلی گرم آهن در هر لیتر) استفاده کنید، در این صورت نیازی به مصرف مکمل آهن ندارند.
وی در ادامه افزود: در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، اگر نارس به دنیا آمده باشند، از هفته دوم تا یک سالگی احتیاج به مصرف مکمل دارند و اگر در موعد مقرر به دنیا آمده باشند، از چهار ماهگی تا زمانی که آهن کافی از رژیم غذایی دریافت کنند (دو یا چند وعده در روز غذای کمکی غنی از آهن، مانند غلات و یا گوشت) احتیاج به مصرف مکمل دارند.
این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه، با اشاره به نکاتی که به پیشگیری از کم خونی کمک می کند، گفت: هنگامی که نوزاد آغاز به خوردن غذای کمکی کرد، غذاهای غنی از آهن مانند سرلاک های غنی شده، پوره گوشت، پوره حبوبات به او بدهید و برای کودکان بزرگتر، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات و برگ تیره سبزیجات، منابع خوبی از آهن هستند.
دکتر دستغیب، افزود: برای تمام نوزادان کمتر از 12 ماه، شیر گاو یا گوسفند استفاده نکنید و از شیرهای خشک غنی شده استفاده کنید، همچنین در کودکان سنین یک تا پنج سال، مصرف شیر گاو را تا حداکثر 20 اونس (600 میلی لیتر) در روز محدود کنید، زیرا کلسیم مانع جذب آهن می شود و برخلاف کلسیم، ویتامین c می تواند جذب آهن را افزایش دهد، همچنین غذاهایی مانند مرکبات، طالبی، توت فرنگی، فلفل، گوجه فرنگی و برگ تیره سبزیجات، منابع خوبی از ویتامین c هستند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز