نکات تغذیه ای در سندرم پیش از قاعدگی

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۲۰:۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۴۴۹۳۱
نکات تغذیه ای در سندرم پیش از قاعدگی
سندروم پیش از قاعدگی (PMS-Premenstrual Syndrome) مجموعه ای از نشانه های جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخه قاعدگی در بانوان است که شامل نوسانات خُلقی، هوس خوراکی، خستگی، کج خُلقی و افسردگی، نفخ شکم، افزایش وزن به دلیل احتباس مایعات، جوش زدن، اسهال یا یبوست می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،کارشناس ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: در این دوران بیشتر دختران تمایل به مصرف انواع مواد شیرین پیدا می کنند که رعایت برخی نکات تغذیه ای می تواند تا حدی در کاهش نشانه ها و مشکلات این دوران، مفید باشد.
"یاسمین فتحی" ادامه داد: مصرف شکلات و قهوه(کافئین) سبب شدت یافتن سردردها و تحریک پذیری های ناشی از PMS می شود، به همین دلیل توصیه می شود یک تا دو هفته پیش از قاعدگی مصرف شکلات و قهوه محدود شود.
وی مصرف منابع غذایی دارای منیزیم مانند دانه ها، مغزها، غلات سبوس دار و سبزی ها، همچنین ویتامینB6 ، گوشت ها، فرآورده های غلات کامل شامل گندم، سبزی ها و مغزها، در کنار کلسیم، منگنز، پروتئین و رژیم غذایی کم نمک را در بهبود نشانه ها موثر دانست.
این کارشناس ارشد تغذیه یادآور شد: مصرف منابع غذایی سرشار از آهن مانند گوشت، جگر، سبزی های سبز تیره در دوران قاعدگی برای جبران بخشی از آهن از دست رفته در خونریزی های ماهیانه مفید است.
فتحی در ادامه گفت: مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی تازه و روغن ماهی، سبب کاهش انقباضات دردناک قاعدگی می شود.
وی دریافت ویتامین C کافی با مصرف منابع سرشار از این ویتامین مانند انواع میوه و سبزی را نیز در کاهش خونریزی شدید قاعدگی موثر برشمرد و یادآور شد: تقسیم سه وعده غذایی به 6 وعده غذایی کوچک، می تواند در بهبود نشانه ها موثر باشد.
نظر شما