رییس هیئت امنای مجمع خیّرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز:

مجمع خیرین الگوی موفق و کار بسیار پر ارزشی است / همه تلاشمان در جهت عرضه الگوهای موفق باشد

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۹:۳۱:۱۰
کد خبر: ۶۵۰۶۶۵
مجمع خیرین الگوی موفق و کار بسیار پر ارزشی است / همه تلاشمان در جهت عرضه الگوهای موفق باشد
رییس هیئت امنای مجمع خیّرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با بیان اینکه همه تلاشمان باید در جهت عرضه الگوهای موفق باشد، گفت: مجمع خیرین الگوی موفق و کار بسیار پر ارزشی است و با وضعیت جدید شهرداری، این مجمع چیزی نیست که تغییراتی در آن ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، آیت الله سید علی اصغر دستغیب در مجمع سالیانه خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز بیان کرد: مطمئنا گام های مهمی که در سمت و سوی اهداف خیرین شهرساز و فرهنگ ساز برداشته شده، می تواند ره توشه بسیار خوبی برای توفیقات پیش رو باشد و طبعا از ذخیره های مهم سرای جاودانه عالم آخرت می باشد.

آیت الله دستغیب با قرائت آیه ی "هل جزاءالاحسان غیر الاحسان" سوره ی الرحمن آیه ی 60، اظهار کرد: اینکه خداوند به صورت یک استفهام مطرح می کند "آیا جزا و پاداش احسان چیزی جز احسان است" معنایش این است که ذهن و اندیشه ما را بیشتر متوجه کند و گرنه هم خداوند علام الغیوب و علمش لایتناهی است و هم همه انسان ها بالذات این را می دانند که چه چیزها و چه افعالی حُسن و حَسَن هستند. 

وی با بیان اینکه ما قائل به حسن و قبح ذاتی هستیم، بیان کرد: علما، بزرگان و اندیشمندان ما به نهاد همه انسان ها نسبت به فعل حسن و نیک مقر هستند و آن را می شناسند اما اینکه این حسن فعلی و کارهای نیک از چه کسی سر بزند؟ باید گفت کار خیر از هرکس واقع شود حسن است و حسن فعلی یعنی فعل خوب و کار نیک از هر کسی که باشد.

ایت الله دستغیب ادامه داد: کار خوب و نیک بهتر است که از کسی واقع شود که دارای حسن فاعلی هم باشد یعنی از سویی یک انسان نیک باشد که نیک بودن انسان ها از یک طرف به نیات آن ها بستگی دارد، و این به جامعیت افعال خوب آن ها برمی گردد و از طرف دیگر پیوستگی کار آن ها که بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: اگر حسن فعلی و حسن فاعلی با هم جمع شوند آن وقت آن مدینه فاضله ای که به انتظارش بوده و هستیم قطعا محقق خواهد شد وگرنه کار خیر را همه دوست دارند و بسیار هم خوب است اما باید توجه داشت که این کار به صورت پیوسته انجام بگیرد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان با قرائت بخشی از آیه ی 77 سوره حج که می فرماید "وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ" با ذکر ترجمه این آیه افزود: در این آیه ی شریفه خداوند می فرماید کار خیر و کار نیک انجام دهید "شاید" رستگار شوید که در چرایی این شاید باید بگویم این برای این است که فلاح و رستگاری نتیجه یک خیر مستمر است که در ابعاد مختلف جاری باشد و همه کسانی که در کار خیر هستند همدلی و همراهی کنند.

آیت الله دستغیب ادامه داد: وقتی خداوند می فرماید "لعلکم" یعنی این مسیر باید طی شود و با هم جمع شود آن وقت می شود حسن فاعلی یعنی انسان خیر و نیک اندیش و انسانی که شرع پسند است علاوه بر اینکه عقل پسند است و خداوند به او عنایت دارد و معاذ بالله نقطه ضدش این است که کسی شر از او واقع شود.

وی افزود: اگر این شرارت پیوستگی پیدا کرد و همچنان در ابعاد مختلف خصوصا وقتی که به صورت جمعی و گروهی شر تحقق یافت، قرآن در آیه ی 10 سوره ی روم نتیجه اش را اینگونه می فرماید که "ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ" چرا یک عده به جایی می رسند که اساسا نشانه های بارز و بین الهی را تکذیب می کنند و یک وضعیت بسیار ناگواری به دور از فطرت و ذاتشان بر اثر تکرار واقع شده است.

عضو جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: در تعبیر برخی، شر نوعی ارتداد یعنی بازگشت از فطرت و بازگشت از دین و پشت کردن به همه ارزش ها و فضایل انسانی است.

تولیت آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) با بیان اینکه همه تلاشمان باید این باشد که الگوهای موفق در جامعه عرضه کنیم، افزود: الحمدلله شهر ما و استان ما پیشتاز در این بوده است و مجامع خیرین از این شهر و جایگاه رفیع، با همه اصالتهایش در علم پاکی و انجام خیرات و این ها که یک سابقه بسیار مهمی است نشات گرفته و برای شیراز و شیرازی ها و اساساٌ مردم این خطه استان فارس یک افتخار است.

آیت الله دستغیب افزود: مجمع خیرین الگوی موفق و کار بسیار پر ارزشی است و در همه ابعاد اگر بتوانیم این کار را انجام بدهیم بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: ما در بخش های مختلف، مثلا در بانکداری اسلامی از همان اوایل انقلاب مصوبه داریم و مجلس یک طرحی را تصویب کرده و شورای نگهبان آن را تایید کرده اما مهم این است که بانک های ما الگوی موفق ارایه کنند و بر اساس مبانی اسلامی و مبانی اقتصاد منطبق با آنچه که از وحی نشات گرفته، الگو بدهند.

آیت الله دستغیب با اشاره به اینکه در امور و مسائل فرهنگی الگوی موفق برای برنامه بسیار اهمیت دارد تاکید کرد: مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز در همین حدود 5 سال از ابتدای تاسیس کارهای مهمی را انجام داده و چیزی را هم که نگاه می کند در نزد فطرت و اندیشه صحیح و عقل سلیمش، معروف و شناخته شده است.

وی به تاثیر سرای مهربانی در محلات اشاره کرد و گفت: این سرای مهربانی چیزی است که همه می پسندند، دوست دارند و تایید می کنند و از این زمینه و ظرفیت باید استفاده کرد. 

آیت الله دستغیب خاطرنشان کرد: کارهای عام المنفعه چه در جهت رشد و تعالی جامعه و فرهنگ و چه در پیشبرد اهداف عالیه آسایش و رفاه هم جنبه خدایی دارد و هم جنبه مشارکت های مردمی که خیلی باید با ارزش باشد.

رییس هیئت امنای مجمع خیّرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با تقدیر از کسانی که در ارایه خدمت به مردم در ساخت و ساز مبانی فرهنگی در همه امور پیش قدم هستند، گفت: کسی که این کار را انجام می دهد پیشتاز است زیرا زیرساخت و زیربنای همه مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرهنگ است و این موضوع بسیار اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: همه قبول دارند که مسئله فرهنگی زیرساخت و زیربنا است و هرچه ما بیشتر آن را توسعه و گسترش دهیم نفع بیشتری برای جامعه ما حاصل می شود.

آیت الله دستغیب بر لزوم بسط و گسترش فرهنگ تقدیر در جامعه تاکید کرد و گفت: قدردانی یک اصل ضروری دینی ما است اما حجاب معاصرت حقیقتا چیزی است که نوعا باعث می شود که شخصیتهای الگویی و چهره های برجسته جامعه ما در حجاب بمانند.

وی افزود: شاید از این جهت گاهی در ذهن ها می آید که اگر بنا شد از کسی یا کسانی قولا یا عملا تمجید یا تجلیل کنند، ممکن است سبب غرور تقدیرشونده بشود یا خدای ناکرده نوعی تبعیض در جامعه مطرح گردد و یا بعضی حساسیت ها بوجود بیاید که اگر چه همه این ها ممکن است، اما راه علاج دارد.

تولیت آستان حضرت شاهچراغ(ع) بیان کرد: باید پایه و بنای تقدیر را به عنوان یک فرهنگ در جامعه بنیان بنهیم به این معنا که وقتی از کسی به عنوان یک انسان خدوم یا یک فرد خیر یا یک شخصیت فرهنگی جامعه تقدیر می شود یعنی می خواهیم آن فرهنگ و مسیر خیر را ترویج کنیم.

وی اظهار کرد: امروزه وضعیت اینگونه نیست که با یک تجلیل و تمجیدی غروری بر اشخاص که با اخلاقیات دینشان آشنا هستند ایجاد شود و حتی اگر فرض کنیم چنین باشد با تقدیری که انجام می دهیم به وظیفه اخلاقی و دینی خود عمل می کنیم همانطور که می بینیم زمانی که پیامبر اکرم(ص) متوجه می شوند فرزند حاتم طائی که در جنگ با مسلمانان اسیر می شود با اینکه متدین و مومن نبوده لیکن به دلیل یک صفت برجسته یعنی بخشش و سخاوتشان اکرام می کنند و حتی در بعضی از نوشته های تاریخی داریم که عبای مبارکشان را زیر پای او پهن کرد و این کار بزرگی است که نشان می دهد ما باید به این نکته توجه داشته باشیم اگر از کسی که به عنوان یک الگو در جامعه ما مطرح است کار خیری سر زد، بی تفاوت نگذریم.

رییس هیئت امنای مجمع خیّرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز خطاب به اعضای مجمع گفت: ما باید در جامعه مبلغ باشیم و به اینکه خودمان در مجمع حضور داریم اکتفا نکنیم به خصوص این مجمع که الان در سطح شهر ما و محدود به اینجاست و باید در آینده با نمونه های جذابی که ارائه می دهد به صورت فراگیر در استان های دیگر و سطح کشور گسترش پیدا کند.

آیت الله دستغیب بر لزوم ترویج روحیه امانتداری و صداقت توسط مجمع خیرین تاکید کرد و گفت: در جایگاهی که تشکیل شده بود به موازات برنامه های دیگر، کتاب هایی عرضه شده بود و بعضی ها زمزمه می کردند که شاید کتاب ها را ببرند و نیاورند خیلی جالب بود که گفتند اشکال ندارد ما باید روح امانت داری و اعتمادسازی را به صورت عملی ایجاد کنیم. این یعنی تلاش برای ترویج روحیه امانتداری و صداقت و این راههایی است که گشوده شده است.

تولیت آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) در بخش پایانی سخنان خود با تقدیر از مدیر عامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز، شهردار سابق شیراز به عنوان بنیانگذار مجمع، فعالان فرهنگی جامعه و مسئولین شهرداری و همه کسانی که در بحث ترویج کتابخوانی و ترویج مطبوعات ارزشمند جامعه گام بر می دارند، گفت: الان با وضعیت جدید شهرداری، مجمع خیرین چیزی نیست که با این ویژگی ها تغییراتی در آن ایجاد شود. 

آیت الله دستغیب افزود: فرض کنیم شهردار عوض شود ممکن است در همکارانش نیز تغییری بوجود بیاید، هر چند من زیاد معتقد به تغییر نیستم و همانگونه که بارها گفته ام هر تغییری مثبت نیست و برخی از تغییرات را تغییر منفی می دانم.

وی بیان کرد: در جلسه با شورای شهر و دوستان دیگر گفتم امام علی(ع) می فرماید خدایا خودت میدانی کارها را با نیت این بود که "نظهر الاصلاح فی بلادک" یعنی اصلاحی در بلادت ایجاد کنیم" نه تغییر، بنابر این تغییر اعم از مثبت و منفی است حالا انسان با این انگیزه بیاید که یکی را بردارد و یکی را بگذارد، این صحیح نیست بلکه اصلاح مهم است.

ایت الله دستغیب تاکید کرد: اگر مدیری احیانا می خواهد تغییری بدهد و در نتیجه تبدیل به احسن شود این بسیار خوب است و همه هم قبول دارند اما اگر تغییری صرفا بسته به بعضی از سلایق شخصی باشد، این درست نیست.

وی افزود: یکی از چیزهایی که تغییر در آن معنا ندارد این بناهای اساسی و اصولی خیر است که شهردار فعلی و همکارانشان هم قطعا نسبت به این مسئله توجه دارند و ان شاء الله همین باشد.

پیش از سخنان آیت الله دستغیب، داریوش نویدگویی از خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز در سخنانی خواستار اختصاص قطعه ای برای تدفین خیرین شد که رئیس هیئت امنای این مجمع در پاسخ به این درخواست، گفت: درخواست برادر مکرم ما جناب آقای نوید گویی که خود از چهره های شاخص فرهنگی شهر و استان ما هستند راجع به اختصاص قطعه یا قطعاتی به آنچه سرنوشت قطعی همه ما است، مطلب بسیار صحیحی است اما مقدم بر او، نباید آن هایی که در این عالم هستند و عرصه تلاش و فعالیتشان برقرار است، فراموش شوند.

به مشارکت مردم در زمینه های فرهنگی بیش از گذشته نیازمندیم

شهردار شیراز نیز در این جلسه با بیان این که امروز مشارکت مردم را در زمینه های فرهنگی بیش از هر موضوع دیگری نیاز داریم، اظهار کرد: بسیاری از رفتارهای فرهنگی که در کلانشهرها انجام می شود نیازمند مدیریت جدی است که البته این مدیریت باید توسط خود مردم انجام شود.

مهندس اسکندرپور، کانون محله را نقطه سرآغاز ساخت فرهنگ عمومی شهر دانست و گفت: اصلاح امور فرهنگی شهر، تنها با  بازتولید نقش محله انجام می شود که در این راستا نیازمند تشکیل کانون دانایان محله متشکل از نخبگان، ریش سفیدان و معتمدین محل و کانون توانایان محله یعنی جوانان  هستیم تا بتوانیم بخش های آسیب دیده فرهنگ را احیا کنیم.

وی بر نقش مردم در نظارت بر مسایل اجتماعی و فرهنگی و کنترل آسیب ها تأکید و خاطرنشان ساخت: تجربه نشان داده است رفع مشکلات فرهنگی و بهبود شرایط اجتماعی به ویژه در سطح محلات باید با نظارت غیر رسمی و توسط خود مردم انجام شود و دخالت نیروهای رسمی در اداره محلات نتیجه معکوس خواهد داشت.

برای ساختن شهر خوب، وجود خیرین بسیار اثرگذار است

در این جلسه همچنین بازرس مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با بیان اینکه برای ساختن شهر خوب، وجود خیرین بسیار اثرگذار است، اظهار کرد: فقط در صورتی که تمام مردم خود را در برابر شهر مسئول بدانند، شهر آن طور که باید و شاید ساخته می شود. 

دکتر محمد حسن اسدی شهروند متعهد و وظیفه شناس را در برابر شهرداری پویا و خدمتگزار، از ضرورت های توسعه، پیشرفت و آبادانی شهر دانست.

اسدی ضمن ارائه آمار عملکرد مالی مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز، به عنوان بازرس ویژه مجمع، تمام عملکرد مالی، حساب ها، بیلام و ترازنامه مجمع را به طور صد در صد تأیید کرد. 

گفتنی است طی انتخاباتی که توسط اعضای مجمع انجام شد، دکتر اسدی با کسب بیشرین آرا، مجددا به عنوان بازرس مالی مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز انتخاب شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز