خطر تجمع چربی در اطراف شکم

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۱۷:۲۰:۲۷
کد خبر: ۶۵۷۲۰۲
خطر تجمع چربی در اطراف شکم
تجمع چربی در اطراف شکم با خطر بیماری های متابولیک و قلبی عروقی در ارتباط است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: افرادی که دچار چاقی سیبی شکل هستند در مقایسه با افرادی که چاقی گلابی شکل دارند، ریسک بالاتری برای ابتلا به این بیماری ها پیدار می کنند؛ حتی در افرادی که وزن آنها در محدوده طبیعی قرار می گیرد، تجمع چربی در اطراف شکم برای سلامتی مضر است.
"عاطفه کهنسال" ادامه داد: نسبت دور کمر به باسن (WHR) یکی از اندازه گیری هایی است که متخصصان تغذیه می توانند برای پیدا کردن چاقی شکمی استفاده کنند؛ این شاخص از تقسیم محیط دور کمر به محیط دور باسن محاسبه می شود.
وی افزود: با استفاده از این نسبت می توان مقدار چربی ذخیره بر روی کمر، مفصل ران و باسن را مشخص کرد.
این کارشناس تغذیه با اشاره به اعلام نتایج سازمان بهداشت جهانی، گفت: یک WHR سالم عبارت است از 9دهم (0.9 ) و یا کمتر در مردان و 85 صدم( 0.85) یا کمتر برای زنان و در هر دو جنس، WHRیک یا بالاتر، عامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سایر بیماری هایی مرتبط با اضافه وزن است.
کهنسال بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده برای پیش بینی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و مرگ زودرس، WHR حتی دقیق تر از BMI است و WHR بالا حتی در افراد با BMI طبیعی با خطر افزایش مرگ زودرس در ارتباط است.
نظر شما