عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۱۸:۰۳:۳۳
کد خبر: ۶۶۳۶۵۶
عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها
با رسیدن فصل زمستان آمار سرماخوردگی و آنفلوآنزا بالا می رود و خیلی از افراد خودسرانه شروع به مصرف آنتی بیوتیک می کنند که عوارض زیادی دارد؛ وقتی مصرف دارو از حد استاندارد فراتر رود، نه تنها باعث درمان بیماری نمی شود، بلکه به عنوان یک عامل بیماری زا محسوب می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: مصرف آنتی‌ بیوتیک در ایران، ۱۶ برابر استاندارد دنیا است و مقاومت دارویی، نتیجه استفاده خودسرانه از آنتی‌بیوتیک‌ها است که به دنبال آن روند درمان طولانی‌تر و هزینه‌های درمان افزایش پیدا می‌کند.
دکتر "حمید بختیاری" افزود: مساله نگران‌کننده‌تر این است که پنجاه درصد از نسخه‌های پزشکی، دارای آنتی‌ بیوتیک است؛ هر چند تعداد اقلام دارویی در نسخه ها ‌ از چهار و سه دهم به دو و هفت دهم کاهش پیدا کرده، اما همچنان از هر ۱۰ دارویی که در نسخه ها تجویز می شود، یک مورد آنتی‌بیوتیک است.
وی اضافه کرد: مردم هیچ کشوری در جهان به اندازه ایران، آنتی‌ بیوتیک مصرف نمی‌کنند و این مصرف بی‌رویه و خودسرانه موجب بروز مقاومت‌های میکروبی و عفونت‌های بیمارستانی شده است به گونه ای که حتی برای درمان عفونت های بیمارستانی، گزینه چندانی برای انتخاب آنتی بیوتیک موثر وجود ندارد.
این کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه، ادامه داد: رعایت نکردن دوز درمانی، کامل نکردن دوره درمان از سوی بیماران، فروش بدون نسخه آنتی‌ بیوتیک‌ها از سوی داروخانه‌ها، تجویز غیر اصولی از سوی پزشکان، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده انسان در دامداری‌ها و تشویق داروخانه‌داران به خرید داروها با شرایط ویژه از سوی شرکت‌ های دارویی، از مهمترین چالش‌های مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها است.
دکتر بختیاری، بیان کرد: این‌ موضوع که برای ساده‌ترین بیماری‌ها نیز به فکر مصرف آنتی‌بیوتیک هستیم، مشکلی است فرهنگی که فقط با آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی و در درازمدت برطرف می‌شود.
وی بیان کرد: از زمان ابتلا، مصرف مایعات فراوان، پوشیدن لباس گرم و مناسب، استراحت کافی و بررسی نشانه های بالینی و مصرف داروهای تجویزی پزشک خانواده، مهمترین راهکار مقابله با عفونت های حاد ویروسی تنفسی است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز