بیش از اندازه روی(زینک) مصرف نکنیم

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۴:۳۰:۵۷
کد خبر: ۶۶۴۴۸۷
بیش از اندازه روی(زینک) مصرف نکنیم
مصرف نادرست و کمبود روی یک مشکل مهم سلامت جهانی است، بهتر است در مورد این مکمل اطلاعات بیشتری داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،کمبود روی یکی از مهمترین عوارض مرتبط با تغذیه در سراسر جهان است؛ منابع رژیمی اولیه روی(زینک) شامل گوشت، غذاهای دریایی، شیر و غلات است.
دکتر "کیمیا حمیری" افزود: بعضی از نشانه های مربوط به کاهش شدید روی، شامل عقب ماندگی رشد در کودکان، بیماری های پوستی، نقص در سیستم ایمنی و اختلال در مقاومت در برابر عفونت  است؛ همچنین کمبود روی شدید با مسایلی مانند شدت افسردگی، عملکرد سیستم ایمنی، عفونت های مکرر و اسهال، ارتباط دارد.
وی اضافه کرد: باید به این نکته اشاره کنیم که مصرف بیش از اندازه این مکمل می تواند مشکلاتی جدی ایجاد کند و موجب مسمومیت روی شود که از نشانه های شایع آن می توان به تهوع و استفراغ همراه با سوزش دستگاه گوارش و نارسایی حاد کلیه، اشاره کرد.
این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، ادامه داد: میزان روی مورد نیاز روزانه در نوزادان تا 12 ماه به طور متوسط 2 تا 3 میلی گرم در روز، در کودکان یک تا هشت سال حدود سه تا پنج میلی گرم در روز، در آقایان بزرگسال(9 سال به بالا) حدود هشت تا یازده میلی گرم در روز، در خانم های بزرگسال(9 سال به بالا ) حدود هشت تا 9 میلی گرم در روز، در زنان باردار یازده میلی گرم در روز و در زنان شیرده، دوازده میلی گرم در روز است که باید با تجویز پزشک و در صورت نیاز به مکمل روی، مصرف شود.
دکتر حمیری بیان کرد: از مکمل روی در مواردی مانند درمان اسهال مداوم، تقویت رشد کودکان، پیش گیری یا درمان مالاریا و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود؛  از عوارض جانبی مصرف این مکمل می توانیم سردرد، گیجی، درد و کرامپ های شکمی، افزایش اشتها، اسهال، استفراغ و حالت تهوع را نام ببریم.
وی افزود: مسمومیت با روی 2 نوع است؛ مسمومیت حاد که اگر میزان مصرف روزانه یک تا 2 گرم شود، پدید می آید و به دنبال آن مشکلات گوارشی و تهوع و استفراغ شدید ایجاد می شود؛ همچنین مصرف مداوم و طولانی روی اگر میزان مصرف آن در نوزادان بیشتر از چهار میلی گرم در روز و در بزرگسالان بیشتر از چهل میلی گرم در روز باشد، می تواند موجب مسمومیت مزمن در افراد شود.
این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، گفت: جذب مس از روده، به وسیله روی مهار می شود بنابراین؛ مصرف مزمن روی بیش از 100 میلی گرم در روز ممکن است با کمبود مس مرتبط باشد و مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد، در نتیجه مصرف مکمل روی یا زینک باید با تجویز پزشک باشد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز