شهردار شیراز:

اقتصادی کردن باغات قصردشت به معنای تغییر کاربری آنها نیست

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۱۵:۲۵:۱۰
کد خبر: ۶۶۶۳۸۲
اقتصادی کردن باغات قصردشت به معنای تغییر کاربری آنها نیست
شهردار شیراز معتقد است برای حفظ و نگهداری باغات قصردشت باید به سمت اقتصادی کردن این باغات و تولید ثروت از آنها برویم اما اقتصادی کردن به معنای تغییر کاربری باغات نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، مهندس حیدر اسکندرپور در مراسم تکریم و معارفه رییس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت عنوان کرد: انتخاب این مدیریت در راستای توجه به فضای سبز و شعار «شیراز، شهر سبز پایدار» است. قرارگیری هزار هکتار باغ در دل شیراز موقعیت منحصر به فردی را برای این شهر فراهم کرده است و به همین دلیل باید نگاهی ویژه و حساس به این ثروت عظیم داشته باشیم.
شهردار شیراز با بیان اینکه حفظ باغات قصردشت باید با نگاه اقتصادی باشد، افزود: اقتصادی کردن باغات به مفهوم تغییر کاربری نیست بلکه به معنای مدیریت بهینه است تا بتوانیم از باغ به صورت مطلوب استفاده کنیم و باغدار احساس کند در صورت حفظ باغ هم می تواند از آن بهره ببرد و هم اندوخته ای برای آینده خواهد داشت. بنابراین برای اقتصادی کردن باغات قصردشت باید برنامه داشته باشیم.
وی با تاکید بر استفاده از مشاورین کارآمد برای اقتصادی کردن حفظ و نگهداری باغات گفت: باید با برنامه ریزی به سمت ایجاد دهکده گل، مجموعه پارک-باغ های با وسعت بالا و .. حرکت کنیم چون این اقدامات در عین حفظ باغ، به تولید ثروت منجر می شوند.
مهندس اسکندرپور خاطر نشان کرد: جمله «شیراز باید شبیه شیراز باشد» یک استراتژی است که ما را از همسان سازی و کپی برداری از سایر شهرها دور می کند و به سمت مدیریت داشته های غنی مان نظیر مجموعه باغات قصردشت سوق می دهد. این جمله باید سرلوحه همه امور در بین نیروهای شهرداری، اعضای شورای شهر و شهروندان قرار بگیرد.
شهردار شیراز با اشاره به انتخاب یک شهرساز به عنوان مدیر حوزه استحفاظی باغات قصردشت عنوان کرد: دلیل انتخاب خانم کریم پور نژاد شیرازی این است که می خواهم باغات قصردشت با نگاه شهرسازی و متناسب با توسعه شهر اداره شود. همچنین لطافت باغ و فضای سبز با لطافت روحیه بانوان همگام است و این انتخاب می تواند فرصتی جدید به مجموعه مدیریت شهری بدهد تا مسائل حوزه باغات قصردشت با دقت نظر بیشتری انجام شود.
وی با بیان اینکه حضور در سمت مدیر اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت فرد را در معرض انواع صحبت ها و تهمت ها قرار می دهد، گفت: در این حوزه باید شفاف کار کرد و رویه یکسان برای همه افراد در پیش گرفت تا فضای سوظن ایجاد نشود.
مهندس اسکندرپور افزود: حضور در جلسه تکریم و معارفه رییس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت این پیام را دارد که نگاه ویژه ای به این مجموعه دارم و خواستار جدیت و دقت نظر در خصوص باغات هستم.
شهردار شیراز همچنین در مراسم تکریم و معارفه رییس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی با اشاره به شعار «شهرداری چابک، شفاف و پاسخگو» گفت: یکی از برنامه های شورا و شهرداری هوشمند سازی شهر و شفاف سازی امور است و اگر می خواهیم شفاف عمل کنیم باید به شهرداری الکترونیک توجه ویژه داشته باشیم. در همین راستا به علت توانمندی مهندس ضیایی وی را به سمت مشاور شهردار و رییس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی منصوب کردم.
وی با تاکید بر اینکه در ارزیابی های صورت گرفته، یکی از حوزه های نارضایتی مردم همین شهرسازی است، عنوان کرد: روندهای حاکم بر این حوزه باید اصلاح شود. وجود شهرداری الکترونیک یک نیاز است اما طولانی شدن روند پیاده سازی آن علاوه بر صرف وقت و هزینه موجب نارضایتی نیز شده است. بنابراین باید تلاش کرد شهرداری الکترونیک فرصت جدیدی را برای مجموعه شهرداری و شهروندان ایجاد کند.
مهندس اسکندرپور اظهار کرد: در روند پیاده سازی شهرداری الکترونیک باید روش فعلی پاسخگویی به شهروندان سرعت بیشتری پیدا کند. شهرداران مناطق نیز ضمن همکاری با شهرداری الکترونیک، امور شهروندان را با تاکید بر سرعت و صحت انجام دهند چون هدف نهایی ما ایجاد رضایت در بین مردم است و اگر رضایت حاصل نشود نسبت به تغییر مدیران مربوطه اقدام خواهم کرد.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین گفت: اولین هدف مدیران منصوب شده باید جلب رضایت مردم باشد چون داشتن سمت امری موقتی می باشد. مدیریت مجموعه باغات قصردشت کاری حساس است و تجربه نشان داده که بانوان در اجرای قانون موفق تر هستند. 
نوذر امامی با بیان اینکه کمیسیون شهرسازی و معماری در صدد تشکیل کمیته آسان سازی است، عنوان کرد: این کمیته سه وظیفه تسریع و تسهیل در کار مردم و افزایش کیفیت خدمات رسانی را دنبال خواهد کرد. شهرداری الکترونیک یکی از بازوهای ما در کمیته آسان سازی خواهد بود و بدین وسیله دست واسطه ها کوتاه خواهد شد.
وی افزود: اگر لازم باشد برای آسان سازی امور دفاتر ماده 33 را تعطیل خواهیم کرد. هدف از ایجاد این
دفاتر انجام کار شهروندان با سرعت بیشتر، هزینه کمتر و کوچک سازی شهرداری با برون سپاری بعضی خدماتش بود که در عمل به این اهداف دست نیافتیم.
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه آیین نامه اجرایی دفاتر ماده 33 اجرا نمی شود، اظهار کرد: در این آیین نامه مقرر شده بود که برای تصدی این دفاتر آزمون وجود نداشته باشد، مهندسین بتوانند در هر نقطه ای از شهر که می خواهند دفتر بزنند و منحصر به مناطق نشوند و کار مردم را با توجه به تجربه ای که دارند و آموزش هایی که دیده اند به سرعت انجام دهند اما نحوه عمل و نتیجه کار این دفاتر گویای مطلب دیگری است.
امامی گفت: دفاتر تسهیلگری نیز همانند دفاتر ماده 33 برای تسهیل در امور مردم باید منحل شوند.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا عنوان کرد: دو هزار و پانصد پرونده از شهرداری در دادگستری وجود دارد. ما باید تلاش کنیم حجم پرونده ها کم شود و سلامتی و دقت کار افزایش یابد.
وی با اشاره به وجود مشکلات در شهرداری شیراز گفت: من نماینده و معتمد مردم شیراز هستم و هم از حق و حقوق آنها و هم از حق و حقوق شهرداری دفاع می کنم. اگرچه مشکلات زیاد است اما ظرفیت های شهرداری شیراز بسیار بیشتر از این مشکلات است. 
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه برای افزایش اعتماد مردم باید با آنها روراست بود و با شفافیت با مردم سخن گفت، افزود: شهردار پیشین، بدهی مجموعه شهرداری را هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود اما در واقع شهرداری بیش از سه هزار میلیارد تومان بدهکار است. مسئولین باید به جای توجیه از مردم عذرخواهی کنند. البته ظرفیت شهرداری بالا است و می تواند این بدهی را جبران کند.
امامی عنوان کرد: شهردار ما به عنوان شهردار منتخب لیست امید در آینده و در مراسم تودیع خود به صورت شفاف با مردم صحبت خواهد کرد و هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف کار خود نظیر میزان بدهی را به اطلاع عموم شهروندان خواهد رساند. ما حامی و پشتیبان شهردار و مجموعه شهرداری خواهیم بود اما به عنوان کسی که وظیفه نظارت بر کار شهردار و شهرداری را دارم این وظیفه را نیز به نحو احسن انجام خواهم داد.
در این مراسم مرجان کریم پور نژاد شیرازی رییس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت با بیان اینکه حفظ باغات قصردشت یک وظیفه عمومی است و نه تنها شهرداری بلکه تمامی دستگاه های دولتی همچون استانداری، فرمانداری، محیط زیست و منابع طبیعی، اوقاف و... باید درآن دخیل باشند، گفت: رسالت من این است که برای حفظ باغات، همسویی و همدلی خانواده شهرداری شیراز و مدیران سازمان های مرتبط با باغات را جلب کنم.
همچنین مهندس علاءالدین ضیایی مشاور شهردار و رییس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی در این آیین عنوان کرد: پروژه شهرداری الکترونیک باور قلبی من است. ذات این پروژه تغییر ساختار است و به همین علت فشار مضاعفی بر بدنه شهرداری وارد می کند. طولانی شدن پروژه پیاده سازی شهرداری الکترونیک به این دلیل بود که باور جدی نسبت به شهرداری الکترونیک وجود نداشت. امروز همت، حمایت و عزم جدی برای پیاده سازی کامل این پروژه باید در مجموعه شهرداری و شورا وجود داشته باشد.
لازم به ذکر است در این مراسم از زحمات مهندس توکلیان مدیر پیشین اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی و مهندس رونق زاده مدیر پیشین حوزه استحفاظی باغات قصردشت تقدیر شد.
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز