بیماری آبله مرغان چیست؟

۱۳۹۶/۱۱/۰۹ - ۱۹:۴۸:۴۴
کد خبر: ۶۶۹۸۳۸
بیماری آبله مرغان چیست؟
آبله‌ مرغان‌ ‌ بیماری‌ خفیف‌ و بسیار مسری‌ است که‌ از ویروس‌ "هرپس‌ زوستر" ایجاد می‌شود، این بیماری در دوره دبستان شیوع بسیار زیادی داشته و با تماس مستقیم با قطرات ریز مجاری تنفسی قابل انتقال است.

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، "مهناز زادانی فرد" کارشناس گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: انسان تنها مخزن ویروس آبله مرغان بوده و فصل ابتلا به این بیماری بیشتر در اواخر زمستان و اوایل بهار است؛ کودکانی که به واسطه دریافت داروهایی خاص، دارای نقص در سیستم ایمنی بدنشان هستند یا نوزادانی که بیماری را از مادر خود در اواخر بارداری گرفته باشند ممکن است با عوارض پیچیده تری از بیماری مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه از چند روز مانده به شروع تظاهرات بالینی تا حدود یک هفته پس از بروز بثورات، بیماری قابل سرایت است، افزود: شروع بیماری با تب خفیف، سستی، بی اشتهایی به مدت  یک تا دو روز بوده و سپس بثورات پوستی ظاهر می شوند.
این کارشناس بهداشت عمومی با بیان اینکه، بثورات‌ پوستی‌ ‌در هر قسمت بدن‌ از جمله‌ روی‌ پوست‌ سر، داخل‌ دهان‌، بینی‌، گلو، آلت‌ تناسلی و مهبل‌ پدید می آیند، گفت: تاول‌ها نیز ممکن‌ است‌ در نواحی‌ بسیار وسیعی‌ از پوست‌ گسترده‌ شده‌ باشند که در عرض‌ ۲۴ ساعت‌ می‌ترکند و در محل‌ آنها دلمه‌ تشکیل‌ می‌شود و هر سه تا چهار روز مجموعه‌هایی‌ از تاول‌های‌ جدید به‌ وجود می‌آیند.
زادانی فرددر ادامه افزود: این‌ بیماری‌ می‌تواند در هر سنی‌ رخ‌ دهد، اما در کودکان‌ شایع‌تر است؛ بهبودی درکودکان‌ اغلب در مدت هفت تا 10 روز ایجاد می شود، اما علائم و عوارض بیماری در بزرگسالان شدیدتر است؛ گاهی‌ پس‌ از طی‌ شدن‌ سیر بیماری‌، ویروس‌ در ریشه‌های عصبی‌ نزدیک‌ نخاع‌ به‌ حالت‌ خفته‌ باقی‌ می‌ماند، این‌ ویروس‌ خفته‌ ممکن‌ است‌ سال‌ها بعد دوباره‌ بیدار شود و بیماری‌ زونا را ایجاد کند.
وی با اشاره به آزاردهنده بودن خارش ضایعات برای فرد، توصیه کرد: با استفاده از لوسیون "کالامین" و مصرف داروهای ضدحساسیت، شستن دست ها وکوتاه کردن ناخن ها برای جلوگیری از خارش تاول ها، حمام کردن با آب سرد، استراحت، رژیم غذایی مطلوب و آشامیدن مقدار زیاد مایعات می توان این مشکل را بهبود بخشید، "استامینوفن" و "بروفن" تاثیری بر بهبودی آبله مرغان ندارد، اما تب را کاهش می دهد.
این کارشناس بهداشت عمومی استفاده از واکسن را مطمئن ترین و موثرترین راه برای جلوگیری از آبله مرغان و عوارض احتمالی آن دانست و افزود: برای پیشگیری از انتقال به دیگران، جداسازی بیمار مبتلا به  آبله مرغان در طول دوره واگیری تا 9 روز پس از بروز بثورات ضروری است.
زادانی فردیادآور شد: درمان خاصی برای بیماری آبله مرغان وجود ندارد، اما اگر علائم نگران کننده ای غیر از موارد بالا مشاهده شود، مراجعه به پزشک ضروری است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز