استاندار فارس:

۱۵۷۸ طرح و پروژه در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۱۹:۴۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۰۹۵۳
۱۵۷۸ طرح و پروژه در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد
استاندار فارس گفت: در طول دهه فجر امسال تعداد 1578 طرح و پروژه عمرانی، و زیربنایی، تولیدی بخش صنعت و کشاورزی، خدماتی و مسکن شهری و روستایی با اعتباری بالغ بر 2 هزارمیلیارد و 524 میلیون تومان به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، مهندس اسماعیل تبادار در یک نشست خبری با اصحاب رسانه استان فارس که به مناسبت آغاز دهه فجر برگزار شد، با بیان اینکه در طول دهه فجر امسال تعداد 1578 طرح و پروژه به بهره برداری می رسد، افزود: این پروژه ها در حوزه های عمرانی، و زیربنایی، تولیدی بخش صنعت و کشاورزی، خدماتی و مسکن شهری و روستایی و با اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد و 524 میلیون تومان بهره برداری خواهد شد که از این میزان 799 میلیارد تومان اعتبار دولتی و 1725 میلیارد تومان تسهیلات و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: 50 طرح و پروژه نیز با اعتبار 562 میلیارد تومان کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
استاندار فارس همچنین با اشاره به مهمترین پروژه هایی که در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد، گفت: گازرسانی به ۳۹۸روستا   و ۵ شهردر قالب ۵۸ پروژه، گازرسانی به ۶ ناحیه و شهرک صنعتی،آبرسانی به شهرستان زرین دشت از سد رودبال، طرح صنعتی پتروپارس دالین و بهره برداری از مجتمع بزرگ گردشگری و تفریحی از جمله مهمترین این پروژه ها و طرح ها است.
تبادار همچنین از حضور خود  در شهرستان های شیراز، لامرد، مهر، خنج؛،آباده و جهرم و  شرکت در برنامه های گرامیداشت دهه فجر ،دیدار با مردم، مسئولین وفعالین اقتصادی و همچنین افتتاح و کلنگ زنی برخی از پروژه های یاد شده در این شهرستان ها خبر داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط و دست آوردهای کنونی استان اشاره و تصریح کرد: صادرات غیر نفتی استان فارس در سال 95 نسبت به سال 94 ، 41درصد و در 6 ماهه سال 96 نسبت به مدت مشابه در سال قبل 26 درصد رشد داشته است.
استاندار فارس با اشاره به اینکه بهبود شاخص های فضای کسب و کار مورد توجه مسئولان کشور است، تصریح کرد: رتبه استان فارس در شاخص های بهبود فضای کسب و کار در سال 94،  18 بوده که در سال 95 به 4 و در سال 96 به رتبه نخست ارتقا یافته است.
تبادار در ادامه به تشریح وضعیت سرمایه گذاری در استان فارس پرداخت و افزود: اخذ مجوز سرمایه گذاری برای ۲۰ طرح، به مبلغ یک میلیارد و پنجاه میلیون دلار جز دست آوردهای سرمایه گذاری استان در دو سال گذشته بوده که ۹۵ میلیون دلار از آن در سال ۹۵ و ۹۱۰ میلیون دلار در ۱۰ ماهه اول سال ۹۶ جذب و جلب شده،  در صورتی که سقف یا ظرفیتی که برای استان در نظر گرفته شده  555 میلیون دلار بوده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اختصاص 1040 میلیون دلار از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به 14 طرح تولیدی استان از سال 95 تاکنون که مهم ترین آن ها شرکت پالایش پارسیان سپهر با 661 میلیون دلار و مجتمع ذوب آهن پاسارگاد کوار با 280 میلیون دلار می باشد و در مجموع استفاده از منابع صندوق از بدو تاسیس، استان فارس رتبه سوم کشور است.
استاندار فارس با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه و رشد علم و فناوری دارد، گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان استان از 36 مورد در نیمه اول سال 94 به 112 شرکت در حال حاضر افزایش یافته و همچنین در زمینه تولید علم و فناوری و رشد کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان و ارتباط بین صنعت و دانشگاه در سال های 95 و  96  در زمره استان های برتر کشور بوده است.
تبادار همچنین در تشریح وضعیت نرخ بیکاری استان نیز گفت: نرخ بیکاری استان  در دولت تدبیر و امید مرتباً کاهشی بوده و از 8/16 درصد در سال 91  به 4/11 درصد در سال 95 رسیده که 1 % کمتر از متوسط کشور است و پس از 12 سال این مهم اتفاق افتاده است. در فصول بهار و تابستان 96 نرخ بیکاری از این رقم هم کمتر بوده است که نتیجه اقدامات و برنامه های دولت در استان به ویژه در زمینه های سرمایه گذاری و عمرانی بوده است.
وی همچنین به ظرفیت‌های این استان در بخش کشاورزی اشاره و با یادآوری این نکته که فارس با بحران آب مواجه است، اضافه کرد: فارس با تولید سالانه 10 میلیون و 680 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، در این زمینه رتبه‌ی دوم کشور را داشته و در بحث امنیت غذایی جایگاهی مهم دارد.
استاندار فارس یکی از راهکارهای مقابله و کنترل بحران آب و همچنین حل مشکلات بخش کشاورزی را تکمیل سدهای هایقر، نرگسی و کوار دانست و افزود: اجرای طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری مصوب نیز در کنار بهره گیری از سد ها در دستور کار قرار دارد.
تبادار همچنین به طرح‌های آبیاری تحت فشار که در 55 هزار و 107 هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام شده ، اشاره کرد.
وی با بیان اینکه  پرداختن به زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام یکی از مهمترین اولویت های وی در استان است، خاطر نشان کرد: با توجه به وجود ظرفیت های قابل توجه استان فارس در زمینه های مختلف زیر ساخت های لازم برای بهره مندی از این ظرفیت ها باید مهیا باشد.
استاندار فارس توسعه حمل و نقل جاده ای را از نیازها و اولویت های استان فارس برشمرد و با بیان اینکه فارس هنوز یکی از پرتلفات‌ترین استانهای  کشور در تصادفات رانندگی محسوب می‌شود، افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم پیشرفت فیزیکی آزاد راه شیراز اصفهان  به عنوان نخستین آزاد راه جنوب کشور، از 17 به 70 درصد رسیده است و در صورت تامین اعتبارات لازم امیدواریم این آزاد راه  تا پایان سال 97 آماده بهره‌برداری باشد.
تباداربا بیان اینکه دومین آزادراهی که در دستور کار قرار گرفت و بخش خصوصی مقدمات آن را فراهم کرده است، آزادراه لامرد به پارسیان خواهد بود، گفت: به‌زودی عملیات اجرایی این آزاد راه آغاز می‌شود.
وی  با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن آزاد راه لار به بندرعباس به طول 217 کیلومتر، ابراز امیدواری کرد که این پروژه نیز تا پایان امسال یا نهایتا ابتدای سال آینده آغاز شود.
استاندار فارس با بیان اینکه فرودگاه شیراز رتبه سوم در کشور را دارد به وضعیت مناسب حمل و نقل هوایی در استان اشاره کرد و ضمن تاکید بر لزوم توسعه بیشتر این حوزه، گفت : امیدواریم بعد از تکمیل سالن بین‌المللی فرودگاه شیراز با 20 هزار مترمربع و 6 ایربریج یا پل هوایی، با همراهی سایر بخش‌ها، شیراز به عنوان یکی از هاب‌های بین‌المللی جنوب مطرح شود.
تباداراضافه کرد: حمل و نقل ریلی نیز از زیرساخت‌های ضروری استان فارس محسوب می‌شود؛ هم‌اینک یک خط ریلی از شیراز به اصفهان و از آنجا به تهران و مشهد متصل شده است که باید از همه کسانیکه تلاش کردند تا این خط قوت بگیرد قدردانی کرد؛ اما زمانی راه‌آهن اقتصادی محسوب می‌شود که به کانون بار وصل باشد، در این خط حتی زمینه‌ی حمل بار هم فراهم نیست.
وی با اشاره به وجود بالغ بر 15 میلیون تن بار در این استان، نبود امکان جابه‌جایی با خط آهن را یک ضعف برشمرد و با یادآوری اینکه چندی قبل با یک خط ریل فرعی و نصب چند سیلو، زمینه‌ی حمل 20 هزار تن گندم فراهم شده است، گفت: زمانی راه‌آهن نقشی برجسته خواهد داشت که به کانون بار وصل شود و امیدواریم در آینده این موضوع حاصل شود.
 
او با اشاره به اهمیت راه اندازی ایستگاه راه‌آهن مرودشت، گفت: هم‌اکنون یک ایستگاه موقت در مرودشت وجود دارد حال آنکه باید زمینه‌ای فراهم شود که علاوه بر خط ‌آهن شیراز اصفهان، در مسیر شیراز مرودشت به شکل شبانه روزی مسافر تردد داشته و در آن محل هم امکانات اقامتی و فضای مناسب ایجاد شود.
استاندار فارس با اشاره به وجود 1300 کیلومتر بزرگراه در فارس، یکی از مشکلات این استان را منقطع بودن بزرگراه‌ها دانست و خاطر نشان کرد:  در فارس علاوه بر این میزان بزرگراه، ایجاد  458 کیلومتر بزرگراه در دستور کار قرار دارد همچنین باید تلاش کنیم زمینه احداث  610 کیلومتر آزاد راه نیز در آینده نزدیک به وجود آید.
تبادار با بیان اینکه توسعه‌ی شاهچراغ از سوی متولیان امر دنبال می شود و استانداری تسهیل کننده امور خواهد بود، افزود: توسعه‌ حرم مطهر به جد در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار دارد و در عرصه‌ی 57 هکتاری ساختمان‌های با ارزش حفظ و ساختمان های فاقد ارزش را می‌توان پاکسازی و فضایی دلپذیرتر در این محدوده فراهم کرد.
استاندار فارس همچنین در پاسخ به سوالی درباره سد تنگ سرخ نیز گفت: در ابتدای ورود  به استان با توجه به گزارش‌ها، موضوع را پیگیری کردم و پس از آن کارشناسان برجسته‌ای مسائل فنی را دنبال کرده و مقرر شد، مطالعات فنی این پروژه به شکل کامل‌تری انجام شده و اگر هیچ مشکل فنی نداشته باشد، حل مسائل زیست محیطی را پیگیری کنیم.
نماینده عالی دولت در استان فارس، گفت: انقلاب اسلامی ایران با وحدت کلمه درکنار رهبری برجسته و بی نظیر امام راحل به ظهور رسیده است بنابراین برگزاری مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب نیز باید براساس تقویت وحدت در میان آحاد مردم جامعه باشد.
 تبادار با بیان اینکه انقلاب و نظام اسلامی متعلق به هیچ جناح و گروه سیاسی نبوده است، این انقلاب و نظام را وامدار خدا، رهبری و مردم دانست و تاکید کرد که اولین اولویت برای استمرار این نظام، حفظ و تقویت وحدت در همه‌ی ابعاد و سطوح می باشد.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی در بحران ها و گرفتاری های متعددی از جمله جنگ 8 ساله و تحریم های طولانی توانسته است خدمات بی شماری را به مردم ارائه دهد که این موضوع  نشان دهنده اهمیت استقلال در جهان بینی انقلاب اسلامی است.
استاندار  فارس در ادامه افزود: البته هر زمان که به مصلحت مردم، نظام، اسلام و منافع ملی باشد؛ رویکرد حکیمانه و عالمانه جمهوری اسلامی ایران همواره بر اساس تعامل مثبت با جهان تعریف شده است.
 تبادار همچنین تاکید کرد:  مردم صاحبان اصلی انقلاب و نظام هستند و کشور نیز همه بحران ها را به پشتوانه مردم پشت سر گذاشته است.
وی ایجاد نشاط و امیدواری و پرهیز از ترویج بذر ناامیدی در جامعه را مهمترین وظیفه مسئولان و دست اندرکاران و همچنین اصحاب رسانه دانست و با بیان اینکه خبرنگاران و رسانه ها دیده بان افکار عمومی هستند، افزود: رسانه ها به عنوان بازوان توانمند مدیریتی دراستان باید در انتقال مشکلات و انتقادات مردم به مسئولان و همچنین خبر رسانی درباره خدمات نظام به مردم کوشا باشند.
نظر شما