استاندار فارس :

بافت تاریخی؛ نقطه رویایی تاریخ، گردشگری و اقتصاد

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۱۵:۵۱:۱۵
کد خبر: ۶۸۹۶۹۸
بافت تاریخی؛ نقطه رویایی تاریخ، گردشگری و اقتصاد
استاندار فارس گفت: بافت تاریخی نشانگر هویت فرهنگی و تاریخی شهروندان در محیط زیست شهری است و باید این هویت حفظ شود و ارتقا یابد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، مهندس اسماعیل تبادار؛ استاندار فارس در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان که با حضور مهندس سید محمد علی افشانی؛ معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور و اکبر ترکان؛ مشاور رییس جمهوری در امورهماهنگی نوسازی بافت های فرسوده برگزار شد، گفت: دخالت در بافت تاریخی باید عالمانه باشد و ضمن احترام به گذشته و حفظ میراث موجود در این بافت، لازم است ناهنجاری ها موجود که چهره آنرا مخدوش کرده است، زدوده شود.
مهندس تبادار بافت های فرسوده را هم تهدید وهم فرصت دانست و تشریح کرد: بافتهای فرسوده تهدید است؛ به دلیل اینکه با گذشت زمان سازه های آن ناپایدار شده و مقاومت لازم در برابر زلزله و دیگر سوانح را ندارد؛ نفوذ ناپذیر هستند که متاثر از رشد ناموزون ساخت و ساز و عدم رعایت دسترسی مناسب می باشند و ریزدانه هستند و قطعات بسیار کمتر از حد نصاب تفکیک می باشد، در گذر زمان دچار عدم سرزندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی شده اند.
وی بافتهای فرسوده را از آن باب فرصت قلمداد کرد که اکثر زیرساختها در این بافتها موجود است، خاطرات جمعی فراوانی در این بسترها شکل گرفته و این بافت ها هویت بخش هستند و امکان احیاء آنها وجود دارد که این امر موجب  تخریب زمین، منابع طبیعی، افزایش هزینه ها برای اجرای زیرساختها می گردد، رشد از بیرون هزینه شهروندان را در زمینه حمل ونقل افزایش می دهد، وقت انها در دسترسی خدمات درون شهر تلف می شود، پس رشد از درون به نفع شهر و شهروندان می باشد و این فرصت در بافتهای فرسوده میانی و تاریخی شهرها وجود دارد.
استاندار فارس تصریح کرد: با تاکید فراوان رئیس جمهور محترم، مرمت و بازسازی بافت های فرهنگی و تاریخی که میراث گرانبهایی از گذشتگان است به عنوان یک هدف مهم تبیین و تعریف شد و برای حصول نتیجه مطلوب در این زمینه باید برنامه ریزی راهبردی تدوین شود.
مهندس تبادار تببین کرد: افزون بر تعریف اهداف بزرگ و ترسیم برنامه های هدفمند، رعایت الزامات و تامین ابزار و اسباب عملیاتی کردن آن کمتر مورد توجه قرار گرفته که باید بیش از گذشته تقویت شود.
استاندار فارس ابراز امیدواری کرد: با راهبرد و نقشه راهی که در شورای عالی معماری و شهرسازی ترسیم می شود، نمایندگان عالی دولت در استانها بتوانند عمل کننده برنامه های ستاد مرکزی باشند.
وی با بیان اینکه با تشکیل ستاد بازآفرینی شهری یک رفتار منسجم در سطح استان در دستور کار قرار کرفته است، اضافه کرد: با این رفتار همسو در حداقل های اعتبارات استان همت خود را بکار می گیریم تا جزو استان های پیشتاز در این عرصه باشیم.
مهندس تبادار تاکید کرد: به لحاظ مشخصه هایی که در پهنه بافت فرسوده خصوصا شهر شیراز وجود دارد، نگاه اقتصادی به بافت ها در اولویت کاری قرار دارد، لذا با استحکام سازی و مقاوم سازی بافت های تاریخی شیراز  و تعیین کاربری های متعدد به خصوص در حوزه گردشگری، جایگاه اقتصادی ارزشمند بافت تاریخی را تقویت کنیم.
مهندس تبادار اظهار داشت: در بافت تاریخی هر کدام از بناهای تاریخی و تمدنی دارای ظرفیت و جایگاه برجسته ای می باشد، همچنین بافت فرسوده تاریخی و میانی در مرکز شهر قرار گرفته است به همین دلیل باید نظام پیوستگی گردشگری در بافت تاریخی شهر شیراز تدوین شود.
استاندار فارس در پایان گفت: باید در کنار تدوین نظام برنامه ریزی منسجم بافت فرسوده با ارائه تسهیلات مناسب زمینه حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران را مهیا کرده و از این ظرفیت نهایت استفاده را برای مردم ابجاد کنیم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز