نشانه های افسردگی کدامند؟

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۱۶:۰۰:۱۲
کد خبر: ۶۸۹۷۰۶
نشانه های افسردگی کدامند؟
مراقبان سلامت و ناظران مراکز زیر پوشش مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، با نشانه های افسردگی و راه کارهای مقابله با آن، آشنا شدند.
به گزارشخبرگزاری برنا از فارس،رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، با بیان اینکه روانشناسان در راستای آموزش و مشاوره در زمینه پیشگیری از افسردگی و خودکشی، تلاش می کنند، افسردگی را از شایع ترین اختلالات روانپزشکی عصر حاضر نامید و با اشاره به دوره حساس نوجوانی و مسایل روانی دوران بلوغ، افزود: پیشگیری از علایم و نشانه های افسردگی، افکار بی ارزش بودن و مرگ، در این گروه سنی بسیار مهم است و روانشناسان باید آموزش و مشاوره در این زمینه به نوجوانان را جدی بگیرند.
دکتر "حمیدرضا قاسم پور"، نقش داوطلبان سلامت را به دلیل ارتباط تنگاتنگ با افراد جامعه در این زمینه مهم دانست و بر آموزش در زمینه های افسردگی  و شناخت نشانه های آن، تاکید کرد.
مسوول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب نیز، افسردگی را شرایطی ذکر کرد که فرد در بیشتر اوقات احساس غم و اندوه شدید دارد و گاهی به مدت یک ماه به طول می انجامد و از شدت کم تا زیاد، متغیر است.
"ندا محمدی روزبهانی" ادامه داد: در این حالت فرد نمی تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد و به افکاری مانند مرگ و آسیب رساندن به خود و دیگران و فکر کردن به خودکشی روی می آورد، همچنین می توان افسردگی را به ابری تشبیه کرد که بر همه زندگی فرد سایه انداخته و لذت زندگی را از او می گیرد.
او نشانه های افسردگی را شامل از دست دادن علاقه و احساس غم و اندوه شدید، خستگی، ‌کمبود انرژی، احساس تنهایی، گریه زیاد یا احساس ناتوانی برای گریستن، بی قراری، مشکلات خواب، کاهش یا افزایش وزن، ‌از دست دادن اعتماد به نفس، احساس یاس و ناامیدی، فکر کردن در مورد مرگ و خودکشی و کاهش حافظه، معرفی کرد.
مسوول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، افزود: برای کمک به بیماران افسرده روش های اساسی مانند مراجعه به پزشک وجود دارد که پزشک در راستای درمان بیمار افسرده، از مشاوره، داروهای ضد افسردگی یا ترکیبی از این دو روش استفاده می کند یا در مواردی، پزشک فرد را به متخصص روانپزشک و روانشناس ارجاع می دهد.
محمدی، آموختن مهارت های زندگی را یکی دیگر از موارد روان درمانی برشمرد و گفت: روان درمانی در مواقعی لازم می شود که درمانگر کمک می کند تا فرد مشکلات خود را بهتر درک کند و به دنبال راهکارهای غلبه بر افسردگی باشد و افکار منفی خود را با افکار مثبت جایگزین سازد.
او اضافه کرد: مدتی طول می کشد تا بیمار مزایای مشاوره منظم را احساس کند، بنابراین این نوع درمان تاکنون به بسیاری از مردم کمک کرده است و می تواند بسیار موثر واقع شود.
مسوول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب همچنین اثرات مفید داروهای ضد افسردگی را بین دو تا چهار هفته اعلام کرد و افزود: عوارض جانبی داروها نیز در شروع درمان به صورت خفیف ظاهر می شود که با ادامه درمان، این عوارض از بین می رود.
محمدی با بیان اینکه بیماری هایی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنیا، وابستگی به الکل یا مواد مخدر و ‌داشتن بیماری های صعب العلاج مانند سرطان، خطر خودکشی را افزایش می دهد، ادامه داد: افراد افسرده که تحت تاثیر مواد قرار می گیرند، با احساس ناامیدی نسبت به تحمل درد و مشکلات شان ممکن است تمایل به خودکشی پیدا کنند که اینگونه افکار قابل درمان هستند یا با گذشت زمان تغییر می کند.
ظهور نشانه های افسردگی را جدی بگیریم!
او نشانه های خودکشی را شامل مواردی مانند وجود افکار خودکشی، صحبت یا نقشه برای اقدام به آن عنوان و اضافه کرد: ظهور این نشانه ها در اطرافیان را باید جدی بگیریم و سعی کنیم این افراد را به صحبت کردن در مورد احساسات و افکار خود، وادار کنیم.
محمدی در پایان، به افرادی که یکی از نشانه های افسردگی را دارند، توصیه کرد: با افراد قابل اعتماد مانند اعضای خانواده، دوستان نزدیک یا پزشک خود صحبت کنند؛ همچنین می توانند با مراکز مشاوره و تماس با سامانه 123 صدای مشاور سازمان بهزیستی، مشکلات خود را با مشاوران و متخصصان روانپزشک در میان بگذارند.
این آموزش ها به همت واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، برای مراقبان سلامت و ناظران مراکز زیر پوشش مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، برگزار شد
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز