روش‌های کمک به مبتلایان به افسردگی

۱۳۹۷/۰۱/۱۷ - ۱۵:۰۲:۳۸
کد خبر: ۶۹۳۶۳۸
روش‌های کمک به مبتلایان به افسردگی
رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز افسردگی را از شایع‌ترین اختلالات روانی عصر حاضر نامید و تاکید کرد که روانشناسان برای پیشگیری از بروز افسردگی و عوارض ناشی از آن، به آموزش و مشاوره توجه ویژه‌ای دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس ، حمیدرضا قاسم‌پور با بیان اینکه دوران نوجوانی و مسائل روانی ناشی از دوران بلوغ فرد را نسبت به افسردگی آسیب پذیر می‌کند، تلاش برای پیشگیری از بروز افسردگی، فکر بی ارزش بودن و مرگ در این گروه سنی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد که روانشناسان باید آموزش و مشاوره در این زمینه به نوجوانان را جدی بگیرند.

مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب نیز، افسردگی را شرایطی ذکر کرد که فرد در بیشتر اوقات احساس غم و اندوه شدید دارد، حالتی که گاه به مدت یک ماه به طول می انجامد و حالت‌های آن از ضعیف تا شدید متغییر است.
ندا محمدی روزبهانی ادامه داد: در این حالت فرد نمی تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد و به افکاری مانند مرگ و آسیب رساندن به خود و دیگران و خودکشی روی می آورد.
وی با بیان اینکه می توان افسردگی را به ابری تشبیه کرد که بر همه زندگی فرد سایه انداخته و لذت زندگی را از او می‌گیرد،  نشانه های افسردگی را شامل از دست دادن علاقه و احساس غم و اندوه شدید، خستگی، ‌کمبود انرژی، احساس تنهایی، گریه زیاد یا احساس ناتوانی برای گریستن، بی قراری، مشکلات خواب، کاهش یا افزایش وزن، ‌از دست دادن اعتماد به نفس، احساس یاس و ناامیدی، فکر کردن در مورد مرگ و خودکشی و کاهش حافظه، معرفی کرد.
مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، با بیان اینکه با مشاهده علائم افسردگی باید به پزشک مراجعه کرد، گفت: پزشکان راهکارهایی نظیر مشاوره، تجویز داروهای ضد افسردگی یا ترکیبی از این راه‌کارها را انتخاب می‌کنند.
محمدی، آموختن مهارت های زندگی را یکی دیگر از موارد روان درمانی برشمرد و گفت: در روان درمانی درمانگر کمک می کند تا فرد مشکلات خود را بهتر درک کند و به دنبال راهکارهای غلبه بر افسردگی باشد و افکار منفی خود را با افکار مثبت جایگزین سازد .
وی اضافه کرد: مدتی طول می کشد تا بیمار مزایای مشاوره منظم را احساس کند، بنابراین این نوع درمان تاکنون به بسیاری از مردم کمک کرده است و می تواند بسیار موثر واقع شود .
مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب همچنین اثرات مفید داروهای ضد افسردگی را بین دو تا چهار هفته اعلام کرد و افزود: عوارض جانبی داروها نیز در شروع درمان به صورت خفیف ظاهر می شود که با ادامه درمان، این عوارض از بین می رود .
محمدی با بیان اینکه بیماری هایی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنیا، وابستگی به الکل یا مواد مخدر و ‌داشتن بیماری های صعب العلاج مانند سرطان، خطر خودکشی را افزایش می دهد، ادامه داد: افراد افسرده که تحت تاثیر مواد قرار می گیرند، با احساس ناامیدی نسبت به تحمل درد و مشکلاتشان ممکن است تمایل به خودکشی پیدا کنند که اینگونه افکار قابل درمان هستند یا با گذشت زمان تغییر می کند.
این کارشناس به افرادی که یکی از نشانه های افسردگی را دارند، توصیه کرد با افراد قابل اعتماد مانند اعضای خانواده، دوستان نزدیک یا پزشک خود صحبت کرده یا با مراکز مشاوره و تماس با سامانه 123 صدای مشاور سازمان بهزیستی، مشکلات خود را با مشاوران و متخصصان روانپزشک در میان بگذارند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز