از آلرژی در کودکان بیشتر بدانیم

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۱۵:۱۰:۴۲
کد خبر: ۶۹۵۰۲۹
از آلرژی در کودکان بیشتر بدانیم
آلرژی در کودکان، اغلب با افزایش سن درمان می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان زرقان، گفت: آلرژی کودکان از جمله بیماری هایی است که در فصل بهار، شیوع آن افزایش می یابد.
"عبداله بهنیا" با بیان اینکه "آلرژی" بر اثر بالا رفتن غلظت بالای هیستامین در خون بروز می کند، توضیح داد: هیستامین یک ماده طبیعی است که هم در بدن انسان و هم در ترکیبات مواد غذایی وجود دارد و می تواند موجب بهبودی فعالیت قلب، کاهش فشارخون و تحریک ترشح اسید معده و افزایش فعالیت روده ها شود.
 وی با توضیح این مطلب که گاهی در بدن انسان، بر اثر خوردن، آشامیدن، تنفس، تابش و یا لمس و مجاورت با مواد  حساسیت زا، تولید هیستامین افزایش می یابد، ادامه داد: اگر به علت نبود یا عدم اثربخشی مناسب آنزیم های تجزیه کننده هیستامین، این ماده تجزیه و دفع نشود، حساسیت و آلرژی بروز می کند.
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه در برخی افراد آلرژی به دنبال فعالیت بدنی و با افزایش دمای بدن بروز می کند، تاکید کرد: افراد مبتلا به آلرژی ناشی از ورزش بهتر است به رژیم خود، اسیدهای چرب امگا 3 اضافه کنند تا انقباض های راه های هوایی کاهش پیدا کند و در نتیجه حرارت ناشی از فعالیت آن ها دفع شود.
بهنیا علایم بالینی آلرژی در شیرخواران را اسهال، دل پیچه، بی قراری، نفخ، ریفلاکس معده، خون در مدفوع، آبریزش چشم و بینی، اگزما و سرفه مداوم عنوان کرد.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان زرقان در زمینه هزار روز طلایی زندگی کودکان که از زمان تشکیل نطفه تا پایان دو سالگی است، توضیح داد: در این دوره، بیش‌ترین تاثیرپذیری از محرک‌های محیطی اتفاق می افتد که می تواند بروز بیماری‌هایی مانند آلرژی، چاقی، دیابت، فشارخون بالا و خطر شکستگی استخوان‌ها در بزرگسالی را تشدید کند.  
بهنیا با بیان اینکه تماس بدن با مواد آلرژن بیشترین سهم ابتلا به آلرژی را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: عواملی نظیر شروع زودهنگام تغذیه تکمیلی کودک و خوردن، آشامیدن، استنشاق و در معرض تابش عوامل آلرژی قرار گرفتن مادر باردار و کودک، سهم کمتری را به خود اختصاص داده اند.
وی در رابطه با حساسیت به باقلا و پروتئین شیر گاو که از مهمترین حساسیت های ناشی از مصرف غذاست، اعلام کرد: مصرف شیر گاو تا یک سالگی در کودکان و مصرف باقلا در زمان بارداری تا مشخص شدن باقلایی نبودن کودک، باید محدود شود.
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه مصرف "شیر بز" موجب تشدید آلرژی نمی شود ولی استفاده زیاد از آن در تغذیه کودک، منجر به کمبود شدید اسید فولیک می شود، تاکید کرد: پس مصرف آن باید محدود شود و در کودکان دچار حساسیت به پروتئین شیر گاو شیردهی با شیر مادر باید ادامه پیدا کند، اما مادر باید تمامی شیر و فرآورده های آن، حتی بیسکوییت کرم دار را از رژیم خود و همچنین از غذای کودک حذف کند.
بهنیا با بیان اینکه مادر باید تا پایان شیردهی روزانه یک هزار میلی گرم مکمل کلسیم استفاده کند، یادآور شد: برای شیرخوار دچار حساسیت به شیر گاو که از شیر خشک استفاده می کند، باید از شیر خشک بر پایه پروتئین سویا (البته حدود ۵۰ درصد افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند به پروتئین سویا هم واکنش نشان می دهند) یا از شیر خشک های هیدرولیز شده استفاده شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اغلب حرارت، پروتئین های شیر را تجزیه کرده و از شدت آلرژی زایی آن ها می کاهد، تاکید کرد: در صورتی که کودکی دچار آلرژی باشد، چون ماده رنگی موجود در مولتی‌ویتامین باعث تشدید حساسیت و عوارض آن می شود، باید از مولتی ویتامین های پروبیوتیک استفاده کرد.
این کارشناس تغذیه درباره اینکه مادران باردار بهتر است برای پیشگیری از آلرژی در فرزندشان، در سه ماه آخر بارداری از مواد غذایی پروبیوتیک استفاده کنند، توضیح داد: برای شناخت آلرژی کودک به یک ماده غذایی، از رژیم حذفی استفاده می شود که طی آن مواد غذایی مشکوک به آلرژی، از رژیم غذایی مادر به مدت دو هفته حذف می شود و در صورت برطرف شدن علایم، بعد از قطع ماده آلرژی زا و سپس بازگشت مجدد علایم با شروع دوباره، ماده غذایی آلرژی زا شناسایی می شود
وی در پایان گفت: با افزایش سن کودک تا بعد از سه سال، اغلب آلرژی خود به خود درمان می شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز