آیا سرطان ها با مصرف مواد غذایی مرتبط هستند

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۱۴:۰۱:۵۹
کد خبر: ۶۹۵۰۳۲
آیا سرطان ها با مصرف مواد غذایی مرتبط هستند
30 تا 40 درصد انواع سرطان ها با ایجاد تغییر روش مناسب در تغذیه، کنترل وزن و ورزش قابل پیشگیری است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر در زمینه ارتباط سرطان با غذا، گفت: تحولاتی که امروزه در نوع زندگی و عادات غذایی مردم صورت گرفته، زمینه ساز بروز بسیاری از سرطان هاست، به طوری که غذایی که می خوریم به طور بالقوه می تواند حاوی مواد سرطان زا و یا دارای مواد پیشگیری کننده از سرطان باشد.
دکتر "راحله نظری" با توضیح این مطلب که گاهی نمی توانیم بر بعضی عوامل محیطی ایجاد کننده سرطان مانند اشعه ها، پرتوها و مواد شیمیایی غلبه کنیم، افزود: اما می توانیم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهای غذایی، میزان ابتلای به سرطان را در خود و خانواده خود به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه تفاوت استعداد ابتلای به سرطان در افراد مختلف، ناشی از عوامل زنتیکی و محیطی متفاوت است، تاکید کرد: عوامل محیطی تاثیرگذار بر سرطان شامل انواع اشعه ها، پرتوها، موادشیمیایی، ویروس ها و نوع تغذیه افراد است.
 دکتر نظری با اشاره به اینکه رژیم غذایی افراد نقش مهمی در پیشگیری از بروز سرطان و همچنین درمان آن ایفا می کند، ادامه داد: حدود یک سوم سرطان ها با آنچه ما می خوریم، در ارتباط هستند.
وی در ادامه با معرفی دستورالعمل های توصیه شده که قابل استفاده عموم مردم برای پیشگیری از سرطان باشد، اضافه کرد: داشتن رژیم غذایی گوناگون از تمامی گروه های مواد غذایی شامل سبزی و میوه ها، غلات، گوشت، محصولات لبنی مصرف غذاهای دربرگیرنده آنتی اکسیدان مانع بروز سرطان، به ویژه سرطان روده می شوند.
پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر، گفت: کسانی که رژیم آنها مملو از سبزی، سالادهای تازه و روغن زیتون است، مطمئن باشند که میزان ابتلا به سرطان در آنها بسیار کم می شود.
دکتر نظری با اشاره به اینکه "بتاکاروتن" یک ضد سرطان قوی است که توصیه می شود 15 تا 25 میلی گرم از آن در روز مصرف شود، توضیح داد: سیب زمینی شیرین، هویج، طالبی، گرمک، کدو تنبل، انواع کدو، اسفناج، کلم، انبه از جمله مواد غذایی دارای بتاکاروتن است.
وی  با بیان اینکه چاقی زمینه ساز بروز سرطان است، توصیه کرد: متعادل نگه داشتن وزن بدن، استفاده نکردن از چربی زیاد، غذاهای حاوی چربی اشباع شده و کلسترول، افزایش مصرف غذاهای دارای فیبر مانند سبزی، میوه ها، دانه ها، غلات و نان سبوس دار و همچنین محدود کردن مصرف شیرینی و کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی از جمله اقدام هایی است که برای پیشگیری از سرطان، باید انجام شود.
پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر با تاکید بر استفاده نکردن از نوشابه های الکلی، توضیح داد: مصرف الکل می تواند منجر به سرطان دهان،حلق، مری و کبد شود، همچنین در پختن غذا نیز به جای سرخ کردن، از روش بخارپز و آب پز کردن استفاده شود.
دکتر نظری هشدار داد: در روش هایی مانند کباب و بریان کردن از تماس ماده غذایی با دود جلوگیری و مواد غذایی را قبل از کباب کردن و بریان کردن در فویل پیچید؛ پرهیز از مصرف غذاهای مانده، کپک زده و چای داغ، دیگر توصیه های موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان است.
نظر شما