بیماری فاویسم را در مادران باردار جدی بگیرید

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۱۳:۳۸:۰۵
کد خبر: ۶۹۷۱۸۵
بیماری فاویسم  را در مادران باردار جدی بگیرید
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان مادر و کودک شوشتری به بیماران فاویسمی به ویژه مادران باردار، توصیه کرد: بهتر است بیماران مبتلا به نقص G6PD علاوه بر باقلا، از مصرف دیگر انواع حبوبات، انواع سویا و فرآورده های آن، لوبیا، نخود، نخود فرنگی، عدس و لپه پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،  "سارا دستگیر" افزود: گرچه بیشترین تحریک نسبت به باقلا وجود دارد، ولی به دلیل اینکه تشخیص همولیز خفیف دشوار بوده و در طولانی مدت، عوارض قابل ملاحظه ای در بدن فرد دارد، بهتر است مبتلایان به فاویسم از مصرف تمامی حبوبات و محصولات تولید شده از آنها، اجتناب کنند.

او با بیان اینکه باقلا "fava" از دیرباز جزو رژیم غذایی انسان بوده و خوردن آن و یا حتی بوییدن گل و گرده‌های باقلا نیز عوارض خیلی شدید و مهلکی در مبتلایان ایجاد می‌کند؛ به بیماران توصیه کرد: از خوردن باقلای تازه و خام اجتناب و از تردد در اطراف مزارع باقلا پرهیز کنید؛ زیرا می‌تواند باعث همولیز و شکستن گلبول‌های قرمز شود.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه حمله همولیز به دنبال مصرف باقلا به ویژه در فصل کاشت این محصول شایع است، تأکید کرد: گرچه همه‌ انواع باقلا موجب بروز این بیماری نمی‌شوند، اما باقلاهای کاشته شده در مناطق شمالی ایران اغلب می‌‌توانند موجب این بیماری‌ شوند.
دستگیر توصیه کرد: سولفیت‌‌ها که به عنوان یکی از افزودنی‌‌های غذایی استفاده می‌‌شوند و در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند، همچنین برخی از آبمیوه‌‌ ها و آب سبزی ها، نوشابه‌‌ها، برخی نوشیدنی‌‌های الکلی، ترشی‌‌ها و میوه‌‌های خشک شده دارای سولفیت هستند و باید برچسب آن ها موقع خرید خوانده شود؛ بسیاری از خمیردندان ها، دهان شویه‌‌ها، آبنبات‌‌ها و بسیاری از مواد غذایی نیز دارنده آن هستند.
نظر شما