روش های کنترل فشار خون

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۱۰:۵۶:۴۴
کد خبر: ۷۰۹۱۲۸
روش های کنترل فشار خون
تغییر در شیوه زندگی، نقش مهمی در درمان و کنترل فشار خون بالا ایفا می کند؛ اگر با یک شیوه زندگی سالم، موفق به کنترل فشار خون خود شویم، شاید دیگر در مراحل اولیه نیازی به دارو نداشته باشیم و یا بتوان تجویز آن را به تاخیر انداخت.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس قلب و عروق معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یکی از راه های مفید برای کنترل فشار خون بالا را کاهش وزن اضافی برشمرد و اظهارداشت: کاهش وزن، یکی از موثرترین تغییرات در شیوه زندگی برای کنترل فشار خون بالاست، زیرا از دست دادن تنها چهار و نیم کیلوگرم وزن، نقش موثری در فشار خون بالا دارد.
"سارا جوادپور" با تاکید بر این موضوع که برای کنترل فشار خون بالا باید به به اندازه دور کمر دقت بسیار کرد، افزود: انباشته شدن چربی بیش از اندازه در اطراف کمر، می تواند فرد را در معرض خطر فشار خون بالا قرار دهد و بر اساس آخرین دستور کار سازمان جهانی بهداشت، اندازه دور کمربیشتر از ۹۰ سانتیمتر در مردان و زنان، عامل خطر است.
بهترین ورزش ها برای کنترل فشار خون بالا
او ورزش متناوب را دیگر راه کاهش فشار خون معرفی کرد و گفت: فعالیت بدنی منظم به میزان روزانه ۳۰ دقیقه، می تواند فشار خون را چهار تا ۹ میلیمتر جیوه کاهش دهد؛ بهترین ورزش ها برای کنترل فشار خون بالا پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری و شنا است.
این کارشناس سلامت، رعایت رژیم غذایی سالم را راهکار دیگر کاهش و کنترل فشار خون بالا، عنوان کرد و افزود: رعایت یک رژیم غذایی سرشار از غلات سبوسدار، میوه، سبزی و محصولات لبنی کم چرب و کاهش مصرف چربی های اشباع شده و کلسترول، می تواند فشار خون را تا ۱۴ میلیمتر جیوه کاهش دهد.
کنترل فشار خون بالا با رعایت رژیم غذایی سالم
جوادپور برای داشتن رژیم غذایی سالم، توصیه کرد تا یادداشتی از آنچه که می خوریم داشته باشیم، حتی اگر برای یک هفته باشد؛ زیرا با این کار می توان تغییر موثری در عادات غذایی خود ایجاد کرد و بر آنچه که می خوریم، نظارت کنیم.
کارشناس قلب و عروق معاونت بهداشتی دانشگاه با تاکید بر افزایش پتاسیم در رژیم غذایی به دلیل کاهش اثرات سدیم بر روی فشار خون، بهترین منبع مواد غذایی پتاسیم را میوه ها و سبزی های معرفی کرد.
او با اشاره به تاثیر کاهش سدیم رژیم غذایی در کنترل فشار خون بالا، یادآور شد: حتی کمترین کاهش سدیم در رژیم غذایی می تواند فشار خون را دو تا هشت میلیمتر جیوه کاهش دهد، برای کاهش سدیم در رژیم غذایی، برچسب مواد غذایی را بخوانیم و در صورت امکان، گزینه های کم سدیم از غذاها و نوشیدنی ها را انتخاب کنیم؛ کاهش غذاهای فرآوری شده نیز در این زمینه موثر است.
این کارشناس سلامت از مردم خواست تا به غذاها نمک اضافه نکنند و از گیاهان یا ادویه ها برای عطر و طعم دادن به غذا استفاده کنید.
جوادپور اضافه کرد: اگر کاهش ناگهانی سدیم در رژیم غذایی دشوار به نظر می رسد، کاهش تدریجی آن، موجب عادت کردن ذائقه می شود.
ترک سیگار دیگر توصیه این کارشناس سلامت برای کنترل فشار خون بالا بود و گفت: ترک سیگار کمک می کند تا فشار خون به سطح طبیعی بازگردد و افزایش قابل توجهی در امید به زندگی ایجاد شود.
کارشناس قلب و عروق معاونت بهداشتی دانشگاه، در ادامه به کنترل فشار خون بالا با کاهش مصرف کافئین اشاره کرد و گفت: اگر چه اثرات مصرف مزمن کافئین بر فشار خون مشخص نیست، اما امکان افزایش اندک در فشار خون وجود دارد.
جوادپور گفت: اگر می خواهید بفهمید که کافئین فشار خون را افزایش می دهد یا خیر، فشار خود را در ۳۰ دقیقه پس از نوشیدن یک نوشیدنی کافئین دار بررسی کنید؛ اگر فشار خون پنج تا ۱۰ میلیمتر جیوه افزایش یافت، ممکن است به اثرات کافئین در بالا بردن فشار خون حساس باشید.
تاثیر استرس بر فشار خون
او کاهش استرس را یکی دیگر از راه های کنترل فشار خون بالا دانست و افزود: استرس مزمن، یکی از عوامل مهم فشار خون بالاست؛ در صورتی که استرس گاه به گاه نیز می تواند به افزایش فشار خون کمک کند؛ بنابراین باید در مورد آنچه که باعث استرس می شود فکر کنیم، در مرحله بعد بکوشیم استرس خود را کم کرده یا آن را از بین ببریم.
این کارشناس سلامت، تاکید کرد: اگر نمی توان تمام عوامل استرس زا را از بین برد، اما می توان با یک راه سالم تر با آنها مقابله کرد؛ انتظارات را تغییر داد، به خودمان برای انجام کارها زمان بدهیم، "نه" گفتن را یاد بگیریم، سعی کنیم پذیرش چیزهایی که نمی توانیم تغییر دهیم را یاد بگیریم؛ از روانشناس، اعضای خانواده یا دوستان برای حل مشکلات کمک بگیریم، محرک های استرس خود را بشناسیم و از آنها دوری کنیم، زمانی را به استراحت اختصاص دهیم، تنفس عمیق داشته باشیم و فعالیت هایی که از آنها لذت می بریم را انجام دهیم.
جوادپور، خومراقبتی و نظارت شخصی بر فشار خون را یکی از راه های کنترل فشارخون بالا عنوان کرد و افزود: مراجعه مستمر به پزشک، در واقع کلید کنترل فشار خون است، اگر فشار خون تحت کنترل باشد، ممکن است تنها هر شش تا دوازده ماه یک بار نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشیم.
کارشناس قلب و عروق معاونت بهداشتی دانشگاه، اضافه کرد: همچنین استفاده از پشتیبانی دیگران راه دیگری برای کنترل فشار خون بالا است.
جوادپور گفت: خانواده و دوستان حامی می توانند به بهبود سلامت ما کمک کنند؛ ممکن است ما را تشویق کنند تا مراقب خودمان باشیم، ما را در رفتن نزد پزشک همراهی کنند و یا یک برنامه ورزشی با ما ترتیب دهند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز