نکات تغذیه در روزه داری برای افراد لاغر و چاق

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۱۰:۰۸:۲۷
کد خبر: ۷۱۰۲۶۳
نکات تغذیه در روزه داری برای افراد لاغر و چاق
ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی در زمینه سلامت جسم، برای افراد لاغر و چاق است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: افراد روزه دار در زمان افطار باید از آب ولرم به صورت آهسته و نشسته استفاده کنند.
"مهدیه فرید" نوشیدن مایعات فراوان در زمان غذا خوردن را موجب کاهش دسترسی آنزیم های گوارشی به مواد غذایی دانست که منجر به بروز برخی بیماری ها و نارسایی های گوارشی می شود.
او با معرفی راهکارهایی برای کاهش تشنگی در طول روز، توضیح داد: کاهش حجم غذای سحری، خودداری از مصرف مواد غذایی با پروتئین بالا و پرادویه که سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز می شود؛ محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر، استفاده از میوه و سبزی کافی در فاصله افطار تا سحر، پرهیز از ورزش های شدید و یا استفاده از حمام و سونای داغ در طول روز، از جمله راه هایی است که تشنگی را در طول روز کاهش می دهد.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه روزه داری برای افرادی که بیماری خاصی ندارند، نه تنها مضر نیست، بلکه مفید است، گفت: روزه داری حتی در کسانی که لاغر و دارای وزن طبیعی هستند نیز به بدن فرصت می دهد تا با سوزاندن چربی ها، پس از پایان دوره روزه داری، چربی تازه و مناسب تری را جایگزین کنند.
او برای افراد دارای ذخیره چربی بالا، توصیه کرد: روزه داری برای این افراد نیز فرصت مناسبی است تا مقداری از آن چربی ها را برای تولید انرژی به مصرف برسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه، تاکید کرد: در این ایام باید بکوشیم از پرخوری و زیاده روی در مصرف غذاهای پرچرب و شیرین مانند نان خامه ای، زولبیا، بامیه و حلوا پرهیز کنیم؛ زیرا سوزش سردل، اضافه وزن و نیز عطش شدید به همراه دارد و اغلب این تشنگی را با نوشیدن مقدار زیاد نوشیدنی های سرد جبران می کنند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز