ساخت و سازهای نوین و معماری سنتی تنها راه حفظ بافت قدیم است

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۲۲:۰۴
کد خبر: ۷۱۰۹۷۸
ساخت و سازهای نوین و معماری سنتی تنها راه حفظ بافت قدیم است
عضو سابق شورای شهر شیراز گفت: ساخت و سازهای نوین و مجتمع های به روز تنها راه حفظ و رونق بافت قدیمی و تاریخی است.
به گزارش خبرنگار برنا از فارس، محمد رضا دیهیمی در بازدید استاندار فارس از مجموعه مشیر افزود: امروز ساخت اینگونه پروژه ها تنها راه حفظ بافت قدیمی شیراز است.
وی ادامه داد: این مکان به تمامی گروه ها تعلق دارد و اینگونه پروژه ها نیز تا حدودی میزان نفوذ و جذب دارد.
عضو سابق شورای شهر شیراز تصریح کرد: همواره تاکید بر مشارکت و حضور بخش خصوصی است اما باید زمینه های حضور سرمایه گذار در پروژه های مختلف فراهم شود.
دیهیمی تاکید کرد: مدت زمان فعالیت ساخت این مجموعه حدود ۲ سال است اما خواستار همکاری های بیشتر هستیم زیرا راه اندازی اینگونه پروژه نمادی برای حضور و معماری های با ارزش است. 
لزوم ایجاد نمادهایی از عصر حاضر در معماری شهری
استاندار فارس نیز در این بازدید گفت: همانگونه که از میراث برجای مانده‌ی دوران گذشته در زمینه‌ی معماری سخن می‌گوییم باید تلاش کنیم تا نمادهایی از عصر حاضر برای آیندگان در عرصه‌ی معماری شهری ایجاد شود.
اسماعیل تبادار، فراهم کردن حیات نو و بازآفرینی منطبق با آداب و رسوم و معماری گذشته را از مهمترین مولفه‌ها در احیای بافت تاریخی دانست.
تبادار با تاکید بر اینکه احیای بافت تاریخی به صورت نقطه‌ای به تنهایی کافی نیست، خاطرنشان کرد: پروژه‌های بافت تاریخی باید با نگاه به اطراف و تدوین برنامه‌ای مشخص برای محیط پیرامون پروژه طراحی و اجرا شوند .
وی با اشاره به توضیحات ارائه شده از سوی دست اندرکاران پروژه مشیر، ابراز امیدواری کرد با تکمیل این پروژه مجموعه‌ای گردشگری با نمادهای تاریخی دوران زندیه و بازار وکیل و سایر نمادهای موجود در شیراز را شاهد باشیم.
استاندار فارس با بیان اینکه پروژه مشیر می‌تواند حرکتی برجسته را در بافت تاریخی ایجاد کرده و با تغییراتی که به وجود می‌آورد حیات و زیست موزون بافت را احیا کند، افزود: حمایت از سرمایه گذاری، احیای بافت‌های فرسوده و رونق اقتصادی در این بافت به صورت جدی در دستور کار دستگاه‌های اجرایی استان قرار دارد .
تبادار در بازدید از خانه‌ی تاریخی جمشیدی و مراحل مرمت و بازسازی آن، گفت: بازسازی بناهای تاریخی نه تنها از نظر بازگرداندن هویت اصیل به این بناها ارزشمند است بلکه اثرگذاری برجسته‌ای در احیای حیات و پویایی در محیط پیرامونی آن خواهد شد.
به گزارش برنا، پروژه مشیر در زمینی به متراژ دوازده هزار مترمربع و با زیربنایی بالغ بر 74 هزارمتر مربع با کاربری‌های تجاری، تفریحی و فرهنگی، در یکی از قدیمی‌ و پرجمعیت‌ترین نقاط مرکزی شیراز (دروازه کازرون) در حال احداث است.
همچنین عمارت تاریخی جمشیدی نیز مربوط به اوایل دوره پهلوی است که توسط معمار سرشناس شیرازی مرحوم ابولقاسم مهندسی طراحی و احداث شده است.
این بنا که در خیابان منوچهری و از خیابان‌های مرکزی شیراز قرار دارد، دی‌ماه سال 80 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز