اصول روزه‌داری در مبتلایان به سردرد

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۱۱:۲۸:۳۳
کد خبر: ۷۱۱۴۹۷
اصول روزه‌داری در مبتلایان به سردرد
سردرد یکی از بیماری‌های شایع در بین افراد به شمار می‌رود، اما مبتلایان به سردرد می‌توانند با رعایت نکات اصولی، روزه بگیرند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: سردرد می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد، اما دلیل اصلی سردردهای مرتبط با روزه‌داری، ناشی از گرسنگی و افت فشار خون، از دست دادن آب بدن، خواب ناکافی و قطع مصرف موادی مانند کافئین و نیکوتین است که وابستگی ایجاد می‌کنند.
"عاطفه کهنسال" با تاکید بر اینکه سردردهای میگرنی نیز در ماه مبارک رمضان تشدید می‌شود، افزود: در این ماه علایمی مانند سردردهای عصبی، کاهش قند خون و کم آبی موجب افزایش اسیدهای چرب آزاد خون شده که به طور مستقیم اثر شدیدی روی آزادسازی عوامل ایجاد کننده میگرن دارد.
او به روزه داران توصیه کرد: نوشیدن آب و مایعات کافی، مصرف سبزی‌ها در وعده سحری، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید و یا در صورت اجبار استفاده از عینک و کلاه، انجام ندادن فعالیت‌های شدید بدنی و ورزش در نور خورشید، برای کاهش سردرد در ماه مبارک رمضان بسیار تاثیرگذار است.
این کارشناس تغذیه، کم کردن مصرف قهوه و چای پر رنگ و همچنین ترک سیگار قبل از ماه مبارک رمضان یا کاهش مصرف آن را از جمله راهکارهای موثر در کاهش سردرد برشمرد.
او با اشاره به اینکه برخی از افراد مبتلا به میگرن، در زمان گرسنگی دچار علایم شدید و سردردهای غیرقابل تحمل می‌شوند، تاکید کرد: در این موارد روزه‌داری توصیه نمی‌شود، اما در صورت اصرار بر روزه گرفتن، لازم است این بیماران پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، با یک متخصص مغز و اعصاب و مشاور تغذیه مشورت کنند.
کهنسال با بیان اینکه برخی افراد اقدام به حذف وعده سحر می‌کنند، هشدار داد: مبتلایان به سردرد در صورت حذف وعده سحری، نباید روزه بگیرند و چنانچه بدون سحری روزه بگیرند، سردرد آنان به دلیل افت قند خون تشدید می‌شود، به طوری‌که این سردردها در بعدازظهرها افزایش پیدا می کند.
او با توضیح این مطلب که وعده‌های غذایی مبتلایان به سردرد باید متنوع باشد، اضافه کرد: باید از مصرف سریع و با عجله مواد غذایی پرهیز کرده و افطار خود را با مایعات گرم شروع کرد، زیرا مصرف مایعات خنک موجب آغاز یا تشدید سردرد می‌شود.
این کارشناس تغذیه و علوم غذایی یادآور شد: مبتلایان به سردرد، در وعده افطار باید به تدریج مواد قندی را مصرف کنند؛ بهترین ماده قندی نیز خرما است، چرا که قند را به تدریج در خون افزایش می‌دهد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز