مدیرعامل آبفای استان فارس:

خروج یک سوم چاه‌های آب فارس از مدار/ کاهش یک درصدی مصرف آب

۱۳۹۷/۰۵/۱۹ - ۱۴:۲۲:۰۷
کد خبر: ۷۳۹۱۵۹
خروج یک سوم چاه‌های آب فارس از مدار/ کاهش یک درصدی مصرف آب
مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس گفت: خشکسالی باعث خارج شدن حدود یک سوم چاه‌های آب شرب فارس از مدار شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، محمدعلی قلندری در جمع خبرنگاران گفت: در یک بازه‌ی زمانی ۲ ساله حدود ۲۰۰ حلقه چاه در سراسر استان فارس از مدار شده است.
او جمع کل چاه‌های آب شرب موجود در حوزه‌ی تحت مدیریت این شرکت در فارس را حدود ۴۲۵ حلقه اعلام و خاطرنشان کرد: مهمترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم تغییر اقلیم، افزایش درجه‌ی حرارت و افزایش میزان تبخیر، خشکسالی سنواتی، کاهش بارندگی و برداشت‌ها و مصرف بی‌رویه از منابع مختلف آبی است.
قلندری با بیان اینکه برداشت و مصرف بی‌رویه‌ی آب خصوصا در بخش کشاورزی مشهود است، فرونشست زمین، مرگ آبخوان‌ها، افزایش جمعیت مصرف کننده، آلودگی آبها و قیمت ناچیز آب‌بها را از دیگر چالش‌های فراروی بخش آب ذکر و اضافه کرد: کاهش ۶۵ درصدی بارندگی به نسبت سال گذشته و کاهش ۵۶ درصدی بارندگی نسبت به میانگین درازمدت نیز از چالش‌ها محسوب می‌شود.
او مهمترین رویکرد وزارت نیرو در بحث کم‌آبی را افزایش سازگاری دانست و گفت: با ایجاد یک کارگروه متشکل از مدیران دستگاه‌های مختلف، مسائلی را در قالب ۶ محور دنبال کرده‌ایم که مدیریت عرضه و تقاضا در آبهای سطحی و زیرزمینی، عرضه و تقاضای آب کشاورزی، احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها، مدیریت آب نامتعارف و ژرف و ... از این محورها بوده است.
قلندری با تصریح اینکه برنامه‌های مدونی را آبفای استان فارس در این زمینه دنبال کرده و می‌کند، اصلاح و بازسازی سیستم‌ها و شبکه‌های آبرسانی، مدیریت فشار و شناسایی مشترکان پرمصرف و فرهنگسازی در زمینه‌ی مصرف بهینه‌ی آب به همراه افزایش ظرفیت تامین آب مورد نیاز را از اولویت‌ها برشمرد.
او با تاکید بر اینکه اقدامات فرهنگی در بخش آب اولویت اصلی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: آبفای فارس ایجاد ۴۶ حلقه چاه آب را در برنامه قرار داد که تاکنون ۱۵ حلقه حفر شده، ۵ حلقه در حال حفاری است و ۲۵ حلقه‌ چاه نیز مراحل اقدام را طی می‌کند.
قلندری همچنین از مهندسی مجدد ۲۰ حلقه چاه و بهسازی چشمه‌های آب شرب را از موارد مد نظر آبفای فارس دانست و گفت: اقدامات خوبی در خصوص رفع مشکل شهرهای دچار کمبود آب در استان فارس انجام شد و خوشبختانه اکنون فارس در زمینه‌ی آب شرب وضعیت نسبتا پایداری دارد.
مدیرعامل آبفای استان فارس با یادآوری اینکه امسال هوا حداقل ۲ درجه به‌طور میانگین گرمتر از سال گذشته بوده است، گفت: با توجه به کاهش ۶۵ درصدی بارندگی و افزایش تعداد مشترکان در استان، پیش‌بینی امسال این بود که حداقل در ۱۵ شهر با چالش تامین آب شرب مواجه باشیم.
قلندری اضافه کرد: خوشبختانه در اوج گرما و به واسطه‌ی اقدامات انجام شده و همراهی خوب مردم، تنها در ۱۰ شهر استان فارس با مشکل کم‌آبی، کم فشاری و ... مواجه شدیم و اکنون تنها در ۳ شهر مشکلاتی وجود دارد؛ در بخش‌های مرتفع شهر داراب، حاجی‌آباد و قادر آباد با مشکل روبرو هستیم.
این مقام مسئول با تصریح اینکه طی ۴ ماه اول امسال و علی‌رغم تمام مشکلات شاهد کاهش ۱ درصدی مصرف آب در استان فارس بودیم، گفت: کماکان به همراهی مردم نیازمند هستیم تا بتوانیم به صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب دست‌یابیم.
قلندری با بیان اینکه میزان پرت آب در فارس حدود ۲۵ درصد و کمتر از عدد ۲۶.۴ درصدی میانگین کشوری است، به اقدامات اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های تامین و توزیع آب شرب اشاره و خاطرنشان کرد: هزینه‌ی اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های آب بسیار سنگین است و در شرایط فعلی اقتصادی امکان تخصیص منابع مالی وجود نداشت اگرچه اقداماتی انجام داده‌ایم.
او با تاکید براینکه انتقال آب از خلیج فارس یک راهکار برای حل مشکلات کم‌آبی و تامین منابع محسوب می‌شود، گفت: شخصا معتقد هستم که اگر مصرف را مدیریت کنیم همین منابع موجود آب کفاف مشترکان را می‌دهد؛ از طرفی قیمت تمام شده‌ی آب انتقال یافته از دریا بسیار بالا است.
قلندری گفت: برای هفته‌ی دولت ۱۱ پروژه‌ در ۱۰ شهر شامل خط انتقال، حفر چاه و اصلاح شبکه برای تامین آب ۲۱ هزار و ۱۰۰ خانوار با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال بهره‌برداری می‌شود.
مدیرعامل آبفای استان فارس گفت: علاوه بر این تعداد ۲۰۰ پروژه‌ی بزرگ و کوچک در استان مراحل اجرایی را طی می‌کند که ۱۶ پروژه‌ی بزرگ آن با تسهیلات دریافتی از بانک توسعه‌ی اسلامی به مبلغ ۱۴۳ میلیون یورو اجرایی شده است.
قلندری در این جلسه ضمن تبریک روز هفدهم مردادماه؛ از خبرنگاران حوزه‌ی آب رسانه‌های استان فارس قدردانی و تجلیل کرد.
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز