مصرف طولانی مدت داروی قند خون «متفورمین» و خطر کم خونی

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۹:۱۲:۰۱
کد خبر: ۷۶۶۰۲۲
مصرف طولانی مدت داروی قند خون «متفورمین» و خطر کم خونی
کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مصرف طولانی مدت داروی «متفورمین» برای درمان قندخون را موجب خطر بروز کم خونی عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،دکتر «کیمیا حمیری» با بیان اینکه دیابت یک بیماری شایع جهانی است که در روند سلامت عمومی مردم نقش به سزایی دارد، گفت: « متفورمین »یکی از نخستین داروهای ضد دیابت است که در برخی بیماری های دیگر مانند کیست های هورمونی در بانوان اثر درمانی دارد، اما مطالعات اخیر نشان داده اند که «متفورمین» در درمان های طولانی مدت موجب افزایش احتمال کمبود ویتامین B۱۲ و اسید فولیک می شود؛ در نتیجه بیمارانی که از این دارو برای مدت زمان طولانی استفاده می کنند باید از عوارض جانبی این دارو مطلع شوند و در صورت نیاز و با مشورت پزشک معالج خود از داروهای مکمل استفاده کنند.
وی افزود: بیمارانی که مشکلات کلیوی حاد دارند و یا به داروی «متفورمین» حساسیت دارند، بهتر است با تجویز پزشک خود به جای متفورمین از داروی دیگری برای درمان استفاده کنند.
این دکتر داروساز با تاکید بر اینکه در صورت داشتن هر گونه بیماری کبدی، قلبی و کلیوی، پیش از مصرف این دارو باید به پزشک خود اطلاع دهیم، افزود: همچنین اگر بیماری که متفورمین مصرف می کند، نیاز به عمل جراحی یا هر نوع تصویربرداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن رنگی دارد که نیازمند تزریق مواد حاجب در رگ های بیمار وجود داشته باشد، بیمار باید به طور موقت مصرف متفورمین را متوقف کند.
پرهیز از مصرف خودسرانه «متفورمین» دیگر تاکید این کارشناس دارویی بود و ادامه داد: مصرف این دارو در کودکان ممنوع است و برخی اشکال متفورمین در افراد زیر ۱۸ سال منع مصرف دارد.
دکتر «حمیری» با بیان اینکه متفورمین با رژیم غذایی و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع دو وگاهی همراه با انسولین یا داروهای دیگر استفاده می شود، گفت: مصرف متفورمین در طولانی مدت موجب کمبود ویتامین B۱۲ و اسید فولیک می شود که کم خونی در بیماران را به همراه دارد، در نتیجه بهتر است بیماران در کنار این دارو از مکمل های موردنیاز استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در بانوان باردار، کنترل قند خون در طول بارداری بسیار مهم است، اضافه کرد: در طول هر سه ماهه بارداری میزان نیاز به متفورمین ممکن است متفاوت باشد، در نتیجه دستور مصرف آن را بیمار باید با پزشک خود به طور مرتب بررسی کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مردم استان فارس برای اطلاعات بیشتر می توانند با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره تلفن های ۰۷۱۳۲۳۳۱۰۱۷ و یا ۱۴۹۰ و یا ۱۹۰ تماس گرفته و موضوع را با کارشناسان این مرکز در میان بگذارند
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز