رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز:

دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ میزبان کنگره بین المللی علوم اعصاب/ انجام سالانه ۱۲۰۰ عمل جراحی مغز و اعصاب در شیراز

۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۱۶:۳۹:۳۲
کد خبر: ۷۶۶۹۵۷
رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز و رییس کنگره بین المللی علوم اعصاب شیراز، گفت: کنگره بین المللی علوم اعصاب، دوم تا چهارم آبان برای نخستین بار به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «مجیدرضا فرخی» با بیان اینکه در مرحله ابتدایی حدود ۲۰۰ نفر برای شرکت در این کنگره نام نویسی کرده اند، گفت: پس از بررسی مقالات از سوی کمیته علمی، ۶۰ مقاله به برای ارایه به صورت سخنرانی و ۳۰ مقاله برای ارایه به صورت پوستر، انتخاب شدند که با حضور صاحبنظران حوزه علوم اعصاب، مهمانان و سخنرانانی از خارج و داخل کشور، دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز و دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علوم اعصاب را علمی بسیار گسترده معرفی کرد که در حوزه اعصاب مرکزی شامل مغز، نخاع و رشته های عصبی و نحوه ارتباط سلول های عصبی را مطالعه می کند.
دکتر فرخی افزود: با پیشرفت تکنولوژی در حوزه علوم اعصاب نیز پیشرفت های زیادی انجام شده است و با تمام حوزه های انسانی در ارتباط است؛ این رشته، نقشی اساسی و حیاتی در پیشرفت های علوم دارد؛ رشته هایی مانند جراحی مغز و اعصاب، حوزه نورولوژی، علوم بالینی، حوزه علوم اعصاب و روان، علوم اعصاب و به ویژه شاخه علوم شناختی، از رشته هایی هستند که با حوزه علوم اعصاب مرتبط هستند؛ بنابراین پیچیدگی این علم به دلیل ماهیت ذاتی فیزیولوژیک و آناتومیک آن مشخص است.
رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز، همچنین به ارزش های معنوی این رشته اشاره کرد که در قرآن نیز اهمیت تعقل و تفکر که به طور مستقیم با مغز در ارتباط است، مورد توجه قرار گرفته است.
او با بیان اینکه عملکردهای انسان به عنوان اشرف مخلوقات، به حوزه مغز و علوم اعصاب ارتباط دارد و با شناخت عملکرد بدن، می توان به شناخت رفتارهای انسان در حوزه های سیاسی، نظامی و عملکرد جامعه شناسی دست یافت، بیان کرد: این شناخت به کمک ارتباط و تکنولوژی های روز مانند سی تی اسکن ها و ام.آر.آهای پیشرفته و دستگاه های پردازش سیگنال های مغزی فراهم می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه، افزود: ارتباط مغز با رایانه، امروزه یکی از رشته هایی است که به خوبی شناخته شده و در پژوهش های مختلف استفاده می شود تا کار شناخت مغز به شکل بهتری انجام شود و حدود ۲۵ درصد از حجم پژوهش های علوم انسانی در پزشکی به حوزه علوم اعصاب اختصاص دارد.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ پیشرو در حوزه پزشکی کشور
دکتر فرخی، با معرفی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یک دانشگاه پیشرو در حوزه پزشکی کشور و جایگاه نخست ایران در حوزه علوم اعصاب منطقه، اضافه کرد: حوزه علوم اعصاب از سالیان گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گسترده شده و از جمله فعالیت های مفید این حوزه، خدمات رسانی گروه جراحی مغز و اعصاب، گروه های بالینی علوم مغز و اعصاب و گروه علوم اعصاب و روان دانشگاه به مجروحان دفاع مقدس بوده است.
او گسترش فعالیت های حوزه علوم پایه در رشته هایی مانند نوروژنتیک، نوروآناتومی، نوروفیزیولوژی، نوروفارماکولوژی و روانشناسی در دانشگاه را تلاشی دیگر در راستای توسعه دانش در این دانشگاه برشمرد و گفت: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز نیز از سال ۱۳۸۷ آغاز به کار کرد و از چهار سال پیش به همت مسوولان دانشگاه و حمایت های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دومین مرکز نقشه برداری مغز کشور در این مرکز راه اندازی شد که پس از تهران دومین دانشگاه و دومین مرکز کشور هستیم که در این زمینه پژوهش های جدی داشته ایم، تاکنون موفق شدیم در حوزه علوم اعصاب همکاری های جدی با نهادهای مردمی سطح شهر مانند آموزش و پرورش و واحد فرهنگی شهرداری ها داشته باشیم و اسفند هر سال نیز دهه آگاهی از مغز با هدف آگاهی بخشی عمومی، گرامی داشته می شود.
رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز از همکاری این مرکز با گروه علوم اعصاب دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی دانشگاه به عنوان یک تعامل بین رشته ای دیگر یاد کرد و افزود: در زمینه آموزش دانش آموزی، معلمان استان با حوزه آموزش و پرورش، مدارس تیزهوشان و پژوهشکده معلم، کلاس ها و کارگاه های مختلفی در طول سال برگزار شده است که نشان دهنده یک حرکت جدی در راستای ترویج علوم اعصاب و به ویژه علوم اعصاب شناختی در حوزه های مختلف آموزش همگانی است.
رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز، با اشاره به فعالیت های پژوهشی این مرکز در چند سال گذشته که آن را در ردیف یکی از ۱۰ مرکز برتر دانشگاه قرار داده است، یادآور شد: سالانه حدود هزار و ۲۰۰عمل جراحی در حوزه های مختلف مربوط به مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجام می شود.
در ادامه، دبیر علمی کنگره علوم اعصاب شیراز، موضوع این کنگره را «نوروتکنولوژی و نقشه برداری مغز» اعلام کرد و گفت: برای آگاهی از کارکرد مغز باید بتوانیم از اطلاعات و عملکرد مغز نقشه برداری کنیم که پیشرفت تکنولوژی و وجود دستگاه های پیشرفته، به ما برای شناخت مغز و تکنیک های مغز کمک می کند تا اگر روزی قسمتی از مغز آسیب دید یا از بین رفت بتوانیم این آسیب را جبران کنیم و این کنگره نیز تلاشی در همین راستاست.
دکتر «سینا صالحی» از نقشه شناختی مغز، علوم اعصاب محاسباتی، الکتروفیزیولوژی، پروتزهای سیستم عصبی، توانبخشی عصبی شناختی با استفاده از دستگاه های نوروتکنولوژی، کانکتومیکس مغز و روانشناختی مغز، به عنوان محورهای این کنگره نام برد.
دبیر اجرایی کنگره علوم اعصاب شیراز نیز جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه برنامه ریزی و مراحل آماده سازی این کنگره از حدود یک سال پیش آغاز شده، به تعاملات بین المللی برای برگزاری هرچه بهتر آن اشاره کرد و گفت: در این کنگره در نظر داریم تا جدیدترین روش ها و یافته های موجود در علوم اعصاب را به شرکت کنندگان ارایه دهیم؛ در همین راستا از محققان و صاحبنظرانی از کشورهای مانند آمریکا، فرانسه، ایتالیا، ایرلند، تعدادی از کشورهای آفریقایی، انگلستان و صاحبنظران داخل کشور، دعوت شده است.
دکتر «مجتبی کشاورز» همچنین از تعامل و همکاری با چندین دانشگاه خارج از کشور و امضای تفاهم نامه های همکاری با آنها خبر داد و اضافه کرد: خلاصه مقالات کنگره به دو صورت کتابچه و فایل های اینترنتی به حاضران و علاقمندان ارایه می شود.
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز