آغاز جشنواره ملی تئاتر آیات

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۹:۱۳:۳۹
کد خبر: ۷۷۶۱۰۴
آغاز جشنواره ملی تئاتر آیات
آیین گشایش جشنواره ملی هنرهای نمایشی آیات همزمان با اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان فارس در شیراز برگزار شد و همانگونه که مدیر گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس می گوید: در مجموع ١٠٠ اثر از شهرهای مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که ١٥ اثر برای اجرا انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، احمدرضا نداف در مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر این استان و افتتاحیه جشنواره ملی هنرهای نمایشی آیات که در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد، با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری درباره هنر گفت: در ایران و بسیاری دیگر از کشورهای جهان، انواعی از نمایش‌های دینی پدید آمده‌اند که ریشه‌ها و مایه‌هایی دیرینه دارند، حتی تعدادی از آن‌ها آیینی‌اند.
مدیر گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به آثار خیابانی این جشنواره گفت: "قرض" از کرمانشاه، "گونه زخمی خلیج" از کیش، "خط ریل آب" از همدان، "محاربه شمر با شمر" از ایلام، "زخم فراموشی" از اهواز، "او می‌آید" از ایلام، "بازگشت" از تهران و "نافرمان" از فسا انتخاب شده است که در ایام برگزاری جشنواره به ترتیب در محوطه های بیرونی تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس (چهار راه حافظیه) و فضای خارجی تماشاخانه استاد هودی (بوستان آزادی) از شنبه ٢٦ تا ٢٧آبانماه جاری، اجرا می‌شود.
نداف با اشاره به آثار صحنه‌ای منتخب جشنواره افزود: نمایش صحنه ای "هشت" از ایلام، "کبوترانه در آتش" از قزوین، " آخرین خرناسه خشاب" از اراک، "سال گذشته در حرم" از شیراز، "فانوس انتظار" از شیراز، "طیطه" از شیراز و "آبی‌ترین آسمان زمین" از شیراز در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شوند که در تماشاخانه های استاد هودی؛ استاد سپاسدار و استاد فقیه از جمعه ٢٥ تا یکشنبه ٢٧ آبان ماه جاری بر صحنه می روند.
مدیرگروه قرآن و عترت ارشاد اسلامی استان فارس بیان کرد: در مجموع ١٠٠ اثر از شهرهای مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که این ١٥ اثر برای اجرا انتخاب شدند.
وی با اشاره به اینکه آیین پایانی جشنواره ملی هنرهای نمایشی آیات دوشنبه ساعت ١٨ و در تالار مرکز اسنا و کتابخانه ملی فارس برگزار خواهد شد، عنوان کرد: ترویج و گسترش قرآن و عترت در حوزه هنرهای نمایشی و شناسایی ظرفیت‌های نمایشی در حوزه قرآن و عترت از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.
نداف افزود: از سویی دیگر، با گذشت زمان و عبور از دوران‌های مختلف، تئاتر دینی و معناگرا مانند سینمای دینی و معناگرا جایگاهی مهم و مفید در سطوح مختلف جامعه داشته و تماشاگران فراوانی یافته است. نداف اظهار کرد: شاخصه‌ها و ابعاد دوران مدرنیسم و پست مدرنیسم به جامعه فرهنگ و هنر در ایران نیز بسط یافته‌اند و با انواع سنتی و غیر سنتی تئاتر دینی ایران مواجه شده‌اند و بعضاً جاذبه‌ها و حتی موجودیت آن را به چالش کشیده‌اند.
رئیس گروه قرآن و ارشاد فارس با اشاره به برگزاری جشنواره ملی هنرهای نمایشی آیات در شیراز گفت: در این جشنواره آنچه به صحنه کشیده می‌شود ضمن توجه به جایگاه تئاتر دینی در دوران معاصر به عناصر فرمی و محتوایی تأکید شده است و ضروری است که عناصر فرمی آن با مفهوم معاصرسازی متحول و بدیع گردند و عناصر محتوایی آن بر اساس رویکرد هرمونتیکی تحلیل و بازنگری شوند.
وی با بیان اینکه نمایش دینی، نمایشی است مبتنی بر اصول و اعتقادات ربانی و معنوی و ایمان به آخرت و فلاح مؤمنان و ثواب کاران، گفت: نمایش دینی جایگاه و فرصتی برای تأکید بر اهمیت اخلاقیات و اعتقادات مبتنی بر دین و توصیه و تبلیغ آن‌هاست که در جشنواره ملی هنرهای نمایشی آیات سعی بر آن شده تا به نسبت و ارتباطات میان پدیده دین و نمایش توجه بیشتری شده باشد و رشد و تعالی هنر نمایش را با توجه به معناگرایی و مفهوم‌سازی اعتقادات از دریچه هنر نمایش و تئاتر پرداخته شود.
نداف در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این جشنواره پرداخت و گفت: فراخوان این جشنواره ملی در سال گذشته اعلام شد که در زمان مقرر ۱۰۰ اثر از اقصی نقاط ایران سرافراز از کرمانشاه و ایلام تا خراسان، خطه دلاورپرور خوزستان تا آذربایجان، از شمال تا جنوب به دبیرخانه جشنواره آیات ارسال شد.
رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس ادامه داد: از میان این ۱۰۰ نمایش و طرح واره ارسال شده از سوی هنرمندان، ۸۱ اثر با بازخوانی هنرمندانی چون فرهاد ارشاد، احمد آرام و میلاد اکبرنژاد منتخب و پس از بازبینی فیلم‌های ارسالی توسط هیئت بازبینی هنرمندان حسین قهرمانی، علی ثابت و افشین محمودی، ۱۵ نمایش شامل ۷ اثر در بخش نمایش صحنه‌ای و ۸ اثر در بخش خیابانی به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند که با داوری اساتیدی چون اصغر همت، احمد سپاسدار و سعید خوش شانس شاهد اجرای گروه های هنرمندان خواهیم بود.
یادآور می‌شود، جشنواره ملی هنرهای نمایشی آیات طی روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان‌ماه جاری به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.
نظر شما