شهردار شیراز:

شیراز را دریابید

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۱۷:۴۶:۰۳
کد خبر: ۷۷۷۴۵۹
شیراز را دریابید
شهردار شیراز با اشاره به داشته های تاریخی و فرهنگی این شهر گفت: شیراز پیشینه تاریخی بسیار بلندی دارد و در چند دهه گذشته در حد شان و منزلت این شهر ظرفیت ایجاد نکردیم.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،مهندس حیدر اسکندرپور در جمع اعضای هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس ضرورت توجه به مبحث ترافیک در مهندسی شهری را یادآور شد و گفت: معتقدم با مهندسی مجدد می توانسیتم خاطره تاریخی مشترک مردم را حفظ و حس تعلق شهروندی ایجاد کنیم اما متاسفانه گاهی با ایجاد سازه های عجیب و غریب، برخی از مهمترین و زیباترین میادین شهر که خاطره تاریخی و مشترک مردم بوده اند را از بین بردیم. 
شهردار شیراز با اشاره به پیشینه فکری مکتب شیراز و مقاومت هنر این شهر در مقابل حمله مغول گفت: در زمینه مهندسی شهری نیز سال های مدیدی است که از جریان های فکری فاصله گرفته ایم و هرچه حرف هم در این زمینه داشته ایم مربوط به دوره های تاریخی دیگر است ؛متاسفانه در خیلی از عرصه ها نمی خواهیم پیشگام باشیم. در این رابطه هم شهرداری و هم سازمان نظام مهندسی تقصیر دارند.
مهندس اسکندرپور تصریح کرد: شیراز با مکتب فکری خود در عرصه های متفاوتی پیشگامی کرده و درحال حاضر حرف برای گفتن دارد. ما نیازمند جریان جدیدی در حوزه نظام مهندسی استان و شهر شیراز هستیم و این موضوع باید از سازمان نظام مهندسی استان آغاز شود. 
شهردار شیراز با اشاره به حضور تعداد قابل توجه مهندسان معمار و شهرساز جوان در شهرداری گفت: امیدوارم با فرصت جدیدی که مدیریت شهری ایجاد کرده شاهد تغییرات جدیدی در نوع نگاه مهندسان معمار و شهرساز باشیم چرا که صرف ایجاد پل،روگذر، زیرگذر و حتی مترو و تراموا نمی تواند حس خوب زندگی را به شهروندان منتقل کند؛ بلکه ما باید تلاش کنیم شهروندان در شهر آرامش داشته باشند و این حس آرامش را معماران و شهرسازان باید ایجاد کنند.
 مهندس اسکندرپور شیراز را فاقد زیبایی بصری از منظر شهری دانست و گفت: معماران ما و طراحان شهری باید در حوزه بصری شهر تغییرات محسوسی ایجاد کنند چرا که در حال حاضر حتی در خیابان های اصلی شهر آشفتگی بصری داریم و من نمیدانم چرا دوستان معماران ما اینقدر ساده از کنار این مسائل رد می شوند.
وی با اشاره به حس خوب زندگی در بافت تاریخی شیراز گفت: من از مهندسان شهرساز سوال می کنم آیا آشفتگی بصری که در خیابان های درجه یک شهر داریم در بافت تاریخی هم مشاهده می شود؟  به هیچ عنوان؛ چراکه ما وقتی در بافت تاریخی حرکت میکنیم یک نظم چشم نواز و حس خوب زندگی را در این قسمت از شهر به خوبی لمس میکنیم اما در خیابان های درجه یک این حس به خوبی به شهروندان منتقل نمی شود.
شهردار شیراز استفاده از خرد جمعی در حوزه مهندسی شهری را یک ضرورت دانست و گفت: خروجی کار نظام مهندسی و شهرداری شیراز در بیست سال اخیر در حوزه شهرسازی خروجی موفقی نبوده است و من فکر می کنم یک دلیلش این است که ما در سال های گذشته خیلی فرد گرا شده ایم حتی نظام مهندسی ما دچار فرد گرایی شده و این موضوع به شدت آسیب زا است.
مهندس اسکندرپور توجه به محله محوری را در معماری گذشتگان نقطه قوت طراحان شهری دانست و گفت: در معماری های اخیر، محله مرکز ثقل تجمعات نیست بلکه عمدتا به گونه ای طراحی شده که مردم تقریبا همدیگر را نمی بینند. کافی است مهندسین شهری شیراز زمانی کوتاه در بافت تاریخی شهر پیاده روی کنند، ببینند که چقدر حس آرامش به آن ها دست می دهد و باید بگویم این آرامش نتیجه کار معماران شهری در گذشته است.
شهردار شیراز امکان پیاده روی گردشگر در این شهر را تقریبا غیرممکن دانست و گفت: مدیریت جدید شهری موضوع زندگی پیاده در شهر را دنبال می کند که برای این منظور سه محور را در نظر گرفته است، محور دروازه قرآن تا دروازه اصفهان، محور کوچه باغ های قصردشت به طول چند کیلومتر و محور تاریخی زند که عملیات اجرایی محورهای یاد شده در ماه های آینده شروع خواهد شد.
مهندس اسکندرپور با اشاره به نقش بازار وکیل در اقتصاد شهری شیراز گفت: متاسفانه گاهی اوقات با تغییر سیاست ها به راحتی داشته های شهری را فراموش می کنیم یک نمونه آن بازار وکیل شمالی است. من به عنوان شهردار هر وقت آن را می بینم تاسف می خورم بازاری متروکه با جنس های درجه دهم! چون کسی در بازار حضور ندارد نتیجه اش همین می شود، لذا در یکی از نتایج هدف گذاری انجام شده برای محور پیاده راه زند، احیای بازار وکیل شمالی است.
شهردار شیراز تقویت مشخصه های معماری و شهرسازی شهر را از جمله برنامه های مدیریت جدید شهری دانست و گفت: سازمان مهندسی این تلقی را داشته باشد که مدیریت جدید شهری متعلق به آن هاست، بنابراین حیثیت جامعه مهندسی و سازمان نظام مهندسی را پاس بدارید و هر جا فرآیندها اشکال دارد کمک کنید تا حل شود چراکه فرآیندها باید اصلاح شود تا شهروندان کمتر اذیت شوند.
مهندس اسکندرپور در پایان خطاب به هیات رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: از شما می خواهم که شیراز را دریابید. معتقدم جریان فکری مکتب شیراز می تواند در حوزه معماری و عمرانی  و حتی شعر، موسیقی و ادبیات ادامه پیدا کند و رویدادهایی مثل روز شیراز نیز می تواند بهانه خوبی برای این موضوع باشد و امیدوارم که شما نیز در کنار ما شاخصه های معماری و شهرسازی شهر را تقویت کنید.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز نیز در این نشست تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی و انجام پروژه های جدید شهری در چارچوب انسان محوری را دو رویکرد اصلی شهرداری در حوزه عمران شهری دانست و افزود: طی سال های گذشته در دستور کار شهرداری برنامه راهبردی برای زندگی پیاده در شهر و پیاده محوری وجود نداشت که موجب انجام امورمقطعی و بدون یکپارچگی در این حوزه شده بود.
مهندس فرج زاده افزود: به دستور شهردار شیراز و به منظور ساماندهی موضوع پیاده محوری انجام خدمات مطالعه و تهیه برنامه راهبردی پیاده در شهر شیراز آغاز شد. در این برنامه افقی ده ساله با مقیاس محله ای، منطقه ای و شهری برای تهیه ساختار مسیرهای پیاده در شهر شیراز پیش بینی شده است و برنامه های عمرانی شهرداری نیز در همین راستا خواهد بود. تفرج و گردشگری شهری، تعامل اجتماعی، ایجاد شهر سالم و کمک به حمل و نقل عمومی از جمله مهم ترین دستورکارهای ساختار مسیرهای پیاده در شهر شیراز است.
وی با اشاره به برنامه جامع 20 ساله شیراز گفت: بر اساس این برنامه شیراز باید قطب توسعه جنوب کشور، پایتخت فرامنطقه ای، مرکز منطقه گردشگری و رتبه سوم خدمات در کشور باشد که در حال حاضر برنامه ریزی ها برای چگونگی ساخت و سازها در شیراز نیز براساس برنامه جامع 20 ساله انجام می شود.
نظر شما