زنان باردار در مورد مصرف غذا و خصوصا دارو، با پزشک خود مشورت کنند

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۱۱:۰۸:۱۰
کد خبر: ۷۷۷۶۵۹
زنان باردار در مورد مصرف غذا و خصوصا دارو، با پزشک خود مشورت کنند
یک متخصص زنان و زایمان با تاکید بر اینکه توصیه‌های غذایی به مادران باردار امکان دارد هر سال تغییر کند، گفت: زنان باردار باید حتما در مورد مصرف غذا و خصوصا دارو، با پزشک خود مشورت کنند و به هیچ عنوان به توصیه دیگر افراد عمل نکنند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر مریم زارع‌خفری اظهارداشت:توصیه‌های غذایی به زنان باردار هر سال تغییر می‌کند و بسیاری از غذاهایی که مصرف آنها در گذشته برای خانم‌های باردار، اشکالی نداشت ممکن است در به دلایلی اکنون در لیست مواد غذایی ممنوعه قرار گیرد.
وی با اشاره به نخستین قرار ملاقات زنان باردار با پزشک متخصص، گفت: توصیه‌های زیادی در مورد موادغذایی و حتی داروهایی که زنان باید در این دوران مصرف کنند، به افراد می‌شود اما در مورد مصرف یا منع مصرف یک یا چند ماده غذایی یا دارویی، از پزشک باید مشورت گرفت.
این پزشک متخصص هشدار داد: مصرف کافئین و الکل در زمان بارداری بسیار خطرناک بوده و خطر تولد نوزاد کم وزن یا ابتلا به سندروم الکلی جنین را به دنبال دارد.
زارع‌خفری با بیان اینکه چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار جزو نوشیدنی‌های کافئین‌دار محسوب می‌شوند، گفت: مصرف این مواد، امکان تولد نوزاد کم وزن و نوزاد با عوارض عصبی را افزایش خواهد داد.
این پزشک متخصص تاکید کرد: حتی مصرف دم‌کردنی‌های گیاهی نظیر چای نعناع یا گل گاوزبان که اغلب جانشین نوشیدنی‌های کافئین ‌ دار می‌شوند نیز، گاهی اثرات جانبی مانند حالت تهوع و استفراغ را به همراه دارد و زنان باردار باید این مواد را با احتیاط کامل مصرف کنند.
زارع‌خفری همچنین گفت: زنان باردار نیاز به مواد غذایی حاوی آهن دارند، به دلیل اینکه مصرف مواد خوراکی نمی‌تواند نیاز مادر را به این مواد تامین کند، لذا پزشک بعد از بررسی سطح املاحی نظیر آهن، از ابتدای بارداری یا آغاز ماه چهارم مصرف بعضی داروها را توصیه می‌کند.
این متخصص زنان و زایمان گفت: مصرف مولتی ویتامین، می‌تواند حسب نیاز زن باردار و تشخیص پزشک از ماه چهارم بارداری شروع شده و تا سه ماه بعد از زایمان ادامه یابد و مصرف اسید فولیک نیز می‌تواند از ابتدای دوران بارداری تا زمان زایمان، ادامه داشته باشد.
زارع خفری به تمام زنان باردار توصیه کرد که از مصرف هرگونه دارو، حتی قرص‌های آهن و مولتی ویتامین و دیگر قرص‌های مکمل، بدون مشورت و تجویز پزشک، خودداری کنند. 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز