دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ میزبان کنگره بین المللی جراحی سرطان شیراز

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۸:۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۷۸۸۸۴
دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ میزبان کنگره بین المللی جراحی سرطان شیراز
رییس کنگره بین المللی جراحی سرطان شیراز با بیان اینکه یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان، سرطان ها و بیماری های بدخیم هستند، از توجه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این موضوع، با برگزاری کنگره بین المللی جراحی سرطان، از هفتم تا نهم آذر خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «عبدالرسول طالعی» با اشاره به مسوولان وزارت بهداشت، مسوولان ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و چهارصد جراح عمومی، جراح سرطان، متخصص عمومی و غدد، آنکولوژیست، پزشک عمومی و متخصص رشته های مختلف پزشکی در این رویدادعلمی سه روزه، افزود: از ۱۴۰ مقاله ارسال شده به این کنگره، ۸۸ مقاله پذیرفته شده که ارایه مقاله ها به صورت شفاهی و پوستر الکترونیک با اهداف مهم تبادل اطلاعات متخصصان ملی و بین المللی برای انتقال تجربه ها و دانش روز جراحی سرطان انجام می شود.
وی از همفکری مراکز تحقیقاتی داخلی و منطقه ای در زمینه سرطان، با ارایه نتایج پژوهشگران جوان کشور و معرفی روش ها و تکنیک های نوین جراحی سرطان در این کنگره خبر داد و گفت: سرطان های معده، سینه، تیروئید، تومورهای بدخیم بافت نرم و تشخیص بیماری های زنان، از محورهای برگزاری این کنگره است، همچنین همزمان با این سمینار، یک سمینار دو روزه پیرامون موضوع «پرستاری سرطان» نیز برگزار می شود.
دکتر طالعی شایع ترین بیماری های بدخیم و انواع سرطان ها را سرطان معده و روده بزرگ و همچنین شایع ترین سرطان در بانوان را سرطان سینه اعلام کرد.
این فلوشیپ فوق تخصص جراحی درباره مرکز تحقیقات و کلینیک تشخیص بیماری های پستان که در درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهید مطهری مستقر است، گفت: این مرکز از دو سال پیش تاکنون در رابطه با بیماری های پستان فعالیت خود را آغاز کرده و برای ارتقای نظام آموزشی درمانی و پژوهشی برگزاری این کنگره برای نخستین بار در کشور، در دستور کار قرار گرفت.
 
جراحی بیش از ۸۰۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه در مرکز تحقیقات و کلینیک تشخیص بیماری های پستان
دکتر طالعی از جراحی بیش از هشتصد بیمار مبتلا به سرطان سینه در مرکز تحقیقات و کلینیک تشخیص بیماری های پستان خبر داد که جمعی از این بیماران نیز از استان های همجوار بوده اند و گفت: بررسی ها نشان می دهد ۱۰۰هزار مورد بیمار سرطانی در ایران سالیانه کشف و شناسایی می شوند که نزدیک به یک سیزدهم آن، یعنی در حدود هفت هزار مورد مربوط به استان فارس است.
رییس کنگره جراحی سرطان از نشانه های بارز سرطان روده بزرگ به لاغر شدن شدید در مدت زمان کوتاه، مشاهده خون در مدفوع و بی حالی اشاره کرد و به مردم هشدار داد: در صورت مشاهده این علایم، با مراجعه به موقع برای پیشگیری و درمان اقدام شود.
او با اشاره به عوامل محیطی و سبک زندگی به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار در سرطان گفت: بعضی از عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و مصرف سیگار و دخانیات در ایجاد سرطان های حنجره، مری و ریه و مصرف بیش از اندازه فست فودها نیز در سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ بسیار تاثیرگذار است.
 
تاکید بر مراجعه برای غربالگری پس از سن ۴۰ سالگی
دبیر علمی این کنگره با توصیه به مشارکت بانوان در برنامه های غربالگری مانند «ماموگرافی» برای پیشگیری و شناسایی به موقع سرطان سینه و انجام تست « پاپ اسمیر» برای پیشگیری و شناسایی به موقع سرطان دهانه رحم به ویژه پس از سن ۴۰ سالگی، به آقایان نیز توصیه کرد: آقایان نیز لازم است برای پیشگیری و شناسایی به موقع سرطان پروستات، با انجام تست دوره ای سونوگرافی اقدام کنند.
دکتر «صدیقه طهماسبی» درباره واهمه ای که از سرطان های بدخیم بین مردم شیوع دارد، توضیح داد: سرطان اشکال مختلفی دارد که «پیشگیری، تشخیص و درمان» از مراحل درمان آن است؛ پیشگیری اولیه برای درمان و شیوع این بیماری ها نیز متفاوت بوده و بیشتر این بیماری ها دارای مراحل درمان سه گانه هستند که شامل جراحی شیمی درمانی و پرتودرمانی می شود.
این فلوشیپ فوق تخصص جراحی سرطان درباره این باور اشتباه که اگر جراحی برای عضوی از فرد سرطانی انجام شود موجب شیوع بیماری در اعضای دیگر می شود گفت: دلیل بروز چنین مشکلاتی، مراجعه دیرهنگام بیمار برای درمان است و یا بیماری از همان ابتدا شیوع پیدا کرده اما بعد از عمل خود را نشان داده است.
 
او با بیان اینکه در مورد سرطان سینه و دهانه رحم نیز تشخیص به موقع، انجام پیشگیری ثانویه و درمان به موقع موجب بهبودی فرد می شود، افزود: نوع بیماری در بیماری های بدخیم و سرطان ها در مرحله های اولیه باید تشخیص داده و درمان به موقع انجام شود، وگرنه شیوع بیماری در اعضای مختلف بدن موجب مرگ می شود.
دکتر طهماسبی گفت: بسته به نوع بیماری و مرحله درمان فرد مبتلا به سرطان ممکن است ابتدا شیمی درمانی و سپس مراحل دیگر درمان مانند جراحی و پرتودرمانی انجام شود؛ زیرا برای عمل جراحی و توانایی در برابر آن ابتدا شیمی درمانی انجام شده و بسته به نوع تشخیص تیم معالج که شامل متخصصان جراحی، رادیوتراپیست و رادیولوژیست است، درمان انجام می شود.
دبیر اجرایی کنگره با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یک دانشگاه پیشرو در این کنگره تلاش دارد با استفاده از تکنیک ها و روش های جدید پرتودرمانی و شیمی درمانی حین عمل بپردازد، گفت: در آمار جهانی سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به ۱۵ میلیون مورد جدید سرطان شناسایی شده که ۸۰ درصد از آنها به یک بار عمل جراحی نیاز دارد.
دکتر «مجید اکرمی» افزود: در این کنگره روش جدیدی به نام «الکتروکموتراپی» با حضور متخصصانی از کشورهای ترکیه و فرانسه ارایه می شود که این روش درمانی ترکیبی از امواج الکتریکی و شیمی درمانی برای درمان سرطان است.
او با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۲۵۰ بیمار در شیراز مورد پرتودرمانی حین عمل قرار گرفته اند که برای درمان، دیگر نیازی به عمل ندارند، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۶، در شیراز یک هزار و دویست بیمار مورد جراحی سرطان قرار گرفته اند که نمونه بافت و تمامی مشخصات آنها در مرکز سرطان شناسی ثبت شده است.
این کنگره از هفتم تا نهم آذر، با حضور سخنرانان خارجی از کشورهایی مانند استرالیا، فرانسه، ژاپن، سوئد، ایتالیا، آمریکا، ترکیه و عمان برگزار می شود
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز